moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańskie zawody Herculesów

Załoga polskiego Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu wygrała zawody na precyzję lądowania. W konkurencji na celność zrzutu 700-kilogramowego kontenera Polacy zajęli drugie miejsce. W rywalizacji wzięło udział siedem samolotów C-130 z Polski i Stanów Zjednoczonych.

Samolot waży około 50 ton, a porusza się z prędkością 200 kilometrów na godzinę. Tylko wtedy podczas lądowania może się zmieścić w boksie rozrysowanym na pasie startowym. – Długość boksu wynosi 500 stóp, czyli około 150 metrów. Im bliżej środka zetkną się koła podwozia z ziemią, tym lepiej – mówi kpt. Szymon Gajowniczek, pilot transportowego Herculesa. Polakom udało się to niemal idealnie. Dowodzona przez kpt. Gajowniczka załoga zdystansowała sześć innych.

Niewiele gorzej było w konkurencji na celność zrzutu. Tutaj lotnicy musieli wypuścić z ładowni kontener CDS (Conteiner Delivery System) tak, by wylądował jak najbliżej ustawionego na lotnisku stożka. Zadanie trudne, zważywszy na fakt, że samolot leci z prędkością około 240 kilometrów na godzinę, na wysokości 150 metrów. Decyzję o momencie zrzutu załoga musi podjąć w mgnieniu oka. – Sam kontener waży blisko 700 kilogramów. Na potrzeby treningu ustawia się w nim beczki wypełnione piaskiem lub wodą – opowiada kpt. Gajowniczek. Zrzut wykonywany jest metodą grawitacyjną. – Pilot odchyla dziób Herculesa o siedem stopni powyżej linii horyzontu, a kontener wyjeżdża z ładowni na specjalnych rolkach – dodaje. Potem opada na spadochronie, którego czasza ma powierzchnię 400 metrów kwadratowych. W tej konkurencji najlepsza okazała się załoga z USA. Kontener zrzucony przez zwycięzców wylądował zaledwie cztery metry od wyznaczonego punktu.

Zawody użyteczno-bojowe zostały zorganizowane na terenie należącym do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Zorganizowaliśmy je już po raz trzeci. Pomysł narodził się podczas jednego ze szkoleń, które regularnie odbywają u nas lotnicy ze Stanów Zjednoczonych. Nigdy wcześniej jednak nie uczestniczyło w nich tak wiele załóg – przyznaje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 33 Baza. W rywalizacji wzięło udział siedem Herculesów: po dwa z Powidza i 86 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Ramstein oraz trzy ze 182 Skrzydła Lotnictwa Gwardii Narodowej Stanu Illinois z Peorii. Zmaganiom pilotów przyglądali się między innymi ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Paul Jones, dowódca 3 Skrzydła płk pil. Krzysztof Walczak i dowódca 33 Bazy płk pil. Mieczysław Gaudyn.

– Szkolimy się zarówno w lądowaniu na skróconym pasie, jak i zrzucie kontenerów, ale każdą z tych umiejętności trzeba regularnie doskonalić. A zawody to doskonała okazja – podkreśla kpt. Gajowniczek. Zrzuty zasobników CDS polscy piloci trenowali ostatnio we wrześniu na Pustyni Błędowskiej. Wówczas to ładownię jednego z samolotów opuściło aż 16 kontenerów.

Załogi amerykańskich samolotów i obsługujący je personel naziemny trenują w Polsce od kilku lat. Ich pobyt przygotowuje pododdział na stałe stacjonujący w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Na szkolenia na przemian przylatują wielozadaniowe F-16 i transportowe Herculesy. Pierwsze z nich wykonują zadania w Łasku, drugie w Powidzu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 3 SLTr

dodaj komentarz

komentarze

~Wojtekus
1446509520
Czyli po prostu przegralismy. Drugie miejsce na dwie druzyny znaczy ostatni.
50-50-39-A1
~Luke
1446217440
No to nie zle, tak poruwnac ile kto lata i ma jakie maszyny
89-B5-6E-3D

Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
 
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Podniebny Pegaz
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Święto ludzi z pasją
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Baltic Sea Under Control
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Gdy sekundy decydują o życiu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pracowity dyżur Typhoonów
Wyścig zbrojeń wystartował
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Zatopiony problem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polskie F-16 w służbie NATO
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Piękny przykład patriotyzmu
Medycyna na morzu
Sport kształtuje mentalność
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Więcej amunicji do Rosomaków
Podniebne wsparcie sojuszników
Więcej na mieszkanie za granicą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Feniks zakończony. Pomoc trwa
„Pułaski” na Atlantyku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Kolejowy sabotaż udaremniony
Szabla hubalczyków
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Poznać rakietowego Homara
Henry Szymanski na tropie prawdy
Rodzina na wagę złota
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Pilecki ucieka z Auschwitz
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Składy wysokiego ryzyka
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Prezydent wręczył awanse generalskie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wyrok za tragiczny wypadek
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy dekady DGW
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pierwsza misja Gripenów
Rex Bolizlavus

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO