moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze 6 Brygady na morzu

Dla nas było to zupełnie nowe doświadczenie – przyznaje ppor. Michał Fuczek z 18 Batalionu Powietrznodesantowego z Bielska-Białej, którego żołnierze ćwiczyli w Świnoujściu załadunek i rozładunek sprzętu na pokład okrętu transportowo-minowego. Spędzili też kilkadziesiąt godzin na morzu. To część przygotowań do ćwiczeń „Efez 16”, które wkrótce rozpoczną się w Turcji.


– Mimo że to nowe działania, żołnierze spisali się bez zarzutu – podkreśla ppor. Fuczek. Pluton moździerzowy, którym dowodzi, kilka dni temu zameldował się w świnoujskim porcie wojennym. Żołnierze mieli przećwiczyć między innymi załadunek czterech hummerów na okręt transportowo-minowy ORP „Lublin”. –To niełatwe zadanie. Wymaga precyzji i pewnej ręki – mówi st. szer. Michał Caputa, kierowca hummera. – Kiedy jedzie się po rampie jest taki moment, że z siedzenia kierowcy nie widać pokładu. Musimy zdać się na marynarza, który za pomocą chorągiewek sygnalizacyjnych pokazuje nam, w jaki sposób się poruszać – tłumaczy. Zadanie to wykonuje zastępca dowódcy okrętu.

Kiedy pojazdy znalazły się już na pokładzie, zgodnie z obowiązującymi procedurami zostały dociśnięte za pomocą belek wysuwanych ze ścian ładowni, a dodatkowo – unieruchomione łańcuchami. – To tak zwane sztormowanie, które ma zapobiec przemieszczaniu się ich podczas przejścia morzem. Robi się to bez względu na pogodę. Warunki na morzu mogą się zmieniać bardzo szybko. Gdybyśmy nie zadbali o unieruchomienie pojazdów, a na morzu zaczęłoby mocno kołysać, po prostu zabrakłoby już na to czasu – wyjaśnia kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Po załadunku okręt wyszedł w morze. Kolejnych kilkadziesiąt godzin spędził na Zatoce Pomorskiej. – Marynarze wykonywali tam swoje zadania, mieli w planach na przykład strzelanie do celu nawodnego, czyli makiety imitującej minę, a także powietrznego, czyli flary – informuje rzecznik 8 Flotylli. W tym czasie żołnierze z Bielska-Białej oswajali się z warunkami panującymi na morzu, musieli też reagować na ogłaszane na pokładzie alarmy.


– Ćwiczenie stanowiło dla nas element przygotowań do manewrów „Efez 16”, które odbędą się w Turcji. Wyjeżdżamy na nie w maju – wyjaśnia ppor. Fuczek. Tam żołnierze wezmą udział w operacji desantu morskiego. – Z pokładu okrętu za pomocą amfibii zostaniemy przerzuceni na plażę. Tam otworzymy ogień do nieprzyjaciela – tłumaczy podporucznik. Prócz jego podwładnych na turecki poligon wyjadą żołnierze z plutonu rozpoznania. Wszyscy oni podlegają 6 Brygadzie Powietrznodesantowej z Krakowa.

ORP „Lublin” to jeden z pięciu okrętów transportowo-minowych, które wchodzą w skład 8 Flotylli. Na pokładzie każdego z nich jest miejsce dla dziewięciu ciężkich pojazdów, na przykład czołgów czy armatohaubic, lub 17 lżejszych, na przykład ciężarówek. Jednostki są więc w stanie przerzucić w rejon działań choćby 45 Rosomaków, a do tego 500 żołnierzy. Co więcej, sprzęt mogą zabierać i rozładowywać nie tylko w portach, ale też na plażach. – Dzięki specyficznej konstrukcji okręt transportowo-minowy jest w stanie podejść tam, gdzie głębokość morza wynosi metr-półtora. Jednostka ma płaskie dno, a na dziobie zbiorniki balastowe. Kiedy chce ruszyć, po prostu wypuszcza ich zawartość, lekko się unosi i ześlizguje z powrotem na głębszą wodę – tłumaczy kmdr ppor. Kwiatkowski. Dodatkowo okręt ściąga kotwica przytwierdzona do długiej liny, którą można rzucić w znacznej odległości od brzegu.

Załogi okrętów transportowo-minowych (OTRM) bardzo często współpracują z wojskami lądowymi. Na przykład kilka lat temu załadunek na pokłady tych jednostek ćwiczyli niemieccy wojskowi z 610 Batalionu Łączności w Prenzlau (podlega on Wielonarodowemu Korpusowi Północno-Wschodniemu). Niedługo potem OTRM-y przerzuciły ich na ćwiczenia do Estonii. Podczas ostatnich manewrów „Baltops” okręty te wzięły udział w symulowanych operacjach desantowych u wybrzeży Szwecji, a potem Polski. Wreszcie podczas ćwiczeń „Wargacz 15” w szczecińskim porcie załogi OTRM-ów trenowały wspólnie z żołnierzami 12 Brygady Zmechanizowanej.


– Zakończone dziś ćwiczenia były dla naszych marynarzy równie cenne, jak dla żołnierzy z Bielska-Białej. Przede wszystkim dlatego, że nigdy wcześniej nie trenowaliśmy załadunku hummerów. A przecież poszczególne typy pojazdów różnią się wielkością, rozstawem kół, w innym też miejscu siedzi kierowca, inne jest więc pole jego widzenia. Podczas załadunku w warunkach bojowych takie niuanse mają ogromne znaczenie – podsumowuje kmdr ppor. Kwiatkowski.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski

dodaj komentarz

komentarze

~Hm...
1456486740
A w 2002 to OTrM-y do Norwegii, w ramach Strong Resolve to nie wiozły 18 batalionu pod dowództwem ówczesnego mjr. T. Bąka?
76-70-E0-57

„Road Runner” w Libanie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Awanse w dniu narodowego święta
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Mity i manipulacje
Odznaczenia za wzorową służbę
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Standardy NATO w Siedlcach
Zasiać strach w szeregach wroga
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Czy to już wojna?
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wellington „Zosia” znad Bremy
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Kircholm 1605
Arteterapia dla weteranów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kolejny kontrakt Dezametu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski „Wiking” dla Danii
Koniec dzieciństwa
Męska sprawa: profilaktyka
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Dzień wart stu lat
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Marynarze mają nowe motorówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Marynarze podjęli wyzwanie
Pięściarska uczta w Suwałkach
OPW budują świadomość obronną
Abolicja dla ochotników
Gdy ucichnie artyleria
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rusza program „wGotowości”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kaman – domknięcie historii
Nie daj się zhakować
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Jesteśmy dziećmi wolności
Sportowcy na poligonie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Starcie pancerniaków
Pierwsze Rosomaki w Załuskach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO