moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PeGaZ rośnie w siłę

Polska Grupa Zbrojeniowa powiększy się niedługo o kolejną firmę. Konsorcjum złożone ze spółek PIT-Radwar oraz Huta Stalowa Wola za prawie 18 milionów złotych kupi zakłady Autosan. – Chcemy produkować dla wojska nie tylko autobusy i mikrobusy, ale również pojazdy terenowe o napędzie cztery na cztery – zapowiada Ryszard Kardasz, prezes PIT-Radwaru.


Autosan od dwóch lat jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Syndyk aż pięć razy organizował przetarg, aby sprzedać te zakłady, ale bez powodzenia. W efekcie postanowiono, że przedsiębiorstwo zostanie sprzedane z wolnej ręki. Kilka dni temu przedstawiciel syndyka poinformował, że wielomiesięczne negocjacje w tej sprawie zakończyły się sukcesem. Nowym właścicielem Autosana będzie Polska Grupa Zbrojeniowa, a konkretnie – konsorcjum dwóch spółek do niej należących: PIT-Radwar oraz Huty Stalowa Wola. Transakcja za około 18 milionów złotych powinna zostać sfinalizowana w najbliższych tygodniach.

Jak zapowiada Ryszard Kardasz, prezes PIT-Radwaru, Autosan jako członek PGZ ma dostarczać polskiej armii przede wszystkim pojazdy. – Chcemy produkować nie tylko przeznaczone dla wojska autobusy i mikrobusy, ale w dalszej perspektywie również pojazdy terenowe o napędzie cztery na cztery. Zamierzamy również wytwarzać specjalistyczne kontenery na potrzeby systemów dowodzenia i łączności – uzupełnia.

Sanockie zakłady mają już doświadczenie we współpracy z wojskiem – od 20 lat Autosan produkuje kabiny szczelne elektromagnetycznie (dla sprzętu łącznościowców) oraz zabudowy specjalistyczne, m.in. dla wozów wsparcia technicznego Sarna II.


Jednak nie tylko to było impulsem do kupienia upadającej spółki. Prezes PIT-Radwaru mówi, że pomysł powstał dzięki pozytywnym doświadczeniom z podobnej operacji, jaką kilka lat temu przeprowadziła Huta Stalowa Wola. Kupiła wtedy Jelcza, któremu groziła likwidacja, i inwestycja zakończyła się sukcesem – dziś Jelcz ma pełen portfel wojskowych zamówień. – Bardzo liczymy na powtórzenie tego scenariusza – przyznaje Kardasz.

Firma Autosan, której historia sięga aż pierwszej połowy XIX wieku, była jedną z wizytówek Sanoka w latach 70. ubiegłego stulecia. Zakład zatrudniał wtedy ponad siedem tysięcy osób i produkował około czterech tysięcy autobusów rocznie. Lwia część produkcji trafiała na rynek krajowy, ale firma miała też sporo klientów zagranicznych. Autobusy z charakterystycznym logo przedstawiającym bociana były eksportowane m.in. do Bułgarii, Grecji, Egiptu i Wietnamu. Dzisiaj Autosan to cień dawnej potęgi. Firma zatrudnia obecnie jedynie około 300 pracowników i od 2013 roku jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Inwestorzy znaleźli się dopiero po tym, jak w ubiegłym roku podjęto decyzję, że przedsiębiorstwo zostanie sprzedane z wolnej ręki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. Autosan

dodaj komentarz

komentarze

~A_S
1455817860
Firma nie rośnie w siłę jeśli kupuje upadły zakład którego nikt nie chciał. Zły tytuł.
27-D0-1F-4D
~Hub
1455013140
"starachowickiego Jelcza"?
62-A4-8F-07
~jarek
1455007500
"Kupiła wtedy starachowickiego Jelcza..........". Jelcz nigdy nie był produkowany w Starachowicach. Jelcz był produkowany w Jelczu koło Wrocławia a ciężarówka Star w Starachowicach. Pozdrawiam
8A-69-EE-96
~A_S
1455002940
Polska z racji swojego położenia geopolitycznego zbrojeniówkę powinna mieć na światowym poziomie, tylko czy to jest możliwe, jeśli każda opcja polityczna chciałaby usadzić swoich działaczy w nagrodę na najlepiej płatnych stanowiskach? To jakby bardziej hodowla niż nowoczesne technologie, ale może coś ruszy.
79-10-1E-73

Pod żaglami – niepokonani z AMW
 
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Ukwiał z Gdańska
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Nowa siła uderzeniowa
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Na pomoc po katastrofie
Szabla hubalczyków
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Gdy sekundy decydują o życiu
Walka pod napięciem
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Składy wysokiego ryzyka
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Obierki z błotem
Ogień z nabrzeża
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej polskiego trotylu dla USA
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Początek „Burzy”
Mamy pierwszych pilotów F-35
Nasi czołgiści najlepsi
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Sport kształtuje mentalność
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
DriX – towarzysz okrętu
Wspólna wola obrony
Pracowity dyżur Typhoonów
Podniebny Pegaz
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pegaz nad Europą
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Rodzina na wagę złota
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Podniebne wsparcie sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa bliżej żołnierzy
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Apache’e na horyzoncie
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Wiedza na trudne czasy
Pierwsza misja Gripenów
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Koniec wojny, którego nie znamy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Polskie F-16 w służbie NATO
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Nowy prezes PGZ-etu
Historyczna umowa z Francją
Gra o kapitulację
Więcej na mieszkanie za granicą
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO