moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PeGaZ rośnie w siłę

Polska Grupa Zbrojeniowa powiększy się niedługo o kolejną firmę. Konsorcjum złożone ze spółek PIT-Radwar oraz Huta Stalowa Wola za prawie 18 milionów złotych kupi zakłady Autosan. – Chcemy produkować dla wojska nie tylko autobusy i mikrobusy, ale również pojazdy terenowe o napędzie cztery na cztery – zapowiada Ryszard Kardasz, prezes PIT-Radwaru.


Autosan od dwóch lat jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Syndyk aż pięć razy organizował przetarg, aby sprzedać te zakłady, ale bez powodzenia. W efekcie postanowiono, że przedsiębiorstwo zostanie sprzedane z wolnej ręki. Kilka dni temu przedstawiciel syndyka poinformował, że wielomiesięczne negocjacje w tej sprawie zakończyły się sukcesem. Nowym właścicielem Autosana będzie Polska Grupa Zbrojeniowa, a konkretnie – konsorcjum dwóch spółek do niej należących: PIT-Radwar oraz Huty Stalowa Wola. Transakcja za około 18 milionów złotych powinna zostać sfinalizowana w najbliższych tygodniach.

Jak zapowiada Ryszard Kardasz, prezes PIT-Radwaru, Autosan jako członek PGZ ma dostarczać polskiej armii przede wszystkim pojazdy. – Chcemy produkować nie tylko przeznaczone dla wojska autobusy i mikrobusy, ale w dalszej perspektywie również pojazdy terenowe o napędzie cztery na cztery. Zamierzamy również wytwarzać specjalistyczne kontenery na potrzeby systemów dowodzenia i łączności – uzupełnia.

Sanockie zakłady mają już doświadczenie we współpracy z wojskiem – od 20 lat Autosan produkuje kabiny szczelne elektromagnetycznie (dla sprzętu łącznościowców) oraz zabudowy specjalistyczne, m.in. dla wozów wsparcia technicznego Sarna II.


Jednak nie tylko to było impulsem do kupienia upadającej spółki. Prezes PIT-Radwaru mówi, że pomysł powstał dzięki pozytywnym doświadczeniom z podobnej operacji, jaką kilka lat temu przeprowadziła Huta Stalowa Wola. Kupiła wtedy Jelcza, któremu groziła likwidacja, i inwestycja zakończyła się sukcesem – dziś Jelcz ma pełen portfel wojskowych zamówień. – Bardzo liczymy na powtórzenie tego scenariusza – przyznaje Kardasz.

Firma Autosan, której historia sięga aż pierwszej połowy XIX wieku, była jedną z wizytówek Sanoka w latach 70. ubiegłego stulecia. Zakład zatrudniał wtedy ponad siedem tysięcy osób i produkował około czterech tysięcy autobusów rocznie. Lwia część produkcji trafiała na rynek krajowy, ale firma miała też sporo klientów zagranicznych. Autobusy z charakterystycznym logo przedstawiającym bociana były eksportowane m.in. do Bułgarii, Grecji, Egiptu i Wietnamu. Dzisiaj Autosan to cień dawnej potęgi. Firma zatrudnia obecnie jedynie około 300 pracowników i od 2013 roku jest w stanie upadłości likwidacyjnej. Inwestorzy znaleźli się dopiero po tym, jak w ubiegłym roku podjęto decyzję, że przedsiębiorstwo zostanie sprzedane z wolnej ręki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. Autosan

dodaj komentarz

komentarze

~A_S
1455817860
Firma nie rośnie w siłę jeśli kupuje upadły zakład którego nikt nie chciał. Zły tytuł.
27-D0-1F-4D
~Hub
1455013140
"starachowickiego Jelcza"?
62-A4-8F-07
~jarek
1455007500
"Kupiła wtedy starachowickiego Jelcza..........". Jelcz nigdy nie był produkowany w Starachowicach. Jelcz był produkowany w Jelczu koło Wrocławia a ciężarówka Star w Starachowicach. Pozdrawiam
8A-69-EE-96
~A_S
1455002940
Polska z racji swojego położenia geopolitycznego zbrojeniówkę powinna mieć na światowym poziomie, tylko czy to jest możliwe, jeśli każda opcja polityczna chciałaby usadzić swoich działaczy w nagrodę na najlepiej płatnych stanowiskach? To jakby bardziej hodowla niż nowoczesne technologie, ale może coś ruszy.
79-10-1E-73

Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Weterani pamiętają
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Poligon dla medyków w mundurach
Speczespół wybierze „Orkę”
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Jednym głosem w sprawie obronności
Brytyjczycy na wschodniej straży
Drugi wojskowy most
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Priorytetowe zaangażowanie
Czarna taktyka terytorialsów
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Abolicja dla ochotników
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Pływali jak morscy komandosi
Kawaleria pancerna spod znaku 11
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Maratońskie święto w Warszawie
Kopuła nad bewupem
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
W poszukiwaniu majora Serafina
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Polski „Wiking” dla Danii
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
„Road Runner” w Libanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polskie Bayraktary nad Turcją
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koniec pewnej epoki
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Historia jest po to, by z niej czerpać
Koniec dzieciństwa
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Mity i manipulacje
Okiełznać Borsuka
Czarnomorski szlif minerów
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Jelcz się wzmacnia
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Carl-Gustaf przemówił
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W wojsku orientują się najlepiej
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Medicine for Hard Times
Terytorialsi w akcji
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Deterrence in Polish
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Czarna taktyka terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO