moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Alfa Scramble”, czyli alarm na Litwie

Polskie MiG-i 29 już kilka razy podrywały się do rosyjskich maszyn, które niebezpiecznie zbliżyły się do granic państw bałtyckich. Od tygodnia na Litwie dyżur pełni 90 polskich żołnierzy i cztery myśliwce. W ramach natowskiej misji Baltic Air Policing piloci całą dobę strzegą nieba Litwy, Łotwy i Estonii. Każdego dnia trenują przechwytywanie samolotów.


Dyżur rozpoczęli 1 maja. Cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka i 90 żołnierzy przez najbliższe cztery miesiące będzie strzec przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Na misję wyjechali m.in. piloci, technicy, nawigatorzy, logistycy, łącznościowcy i specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników stacjonuje w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie koło Kowna. Żołnierzami dowodzi ppłk pil. Krzysztof Stobecki.

– Żołnierze PKW Orlik 5 w pełni zaaklimatyzowali się już w litewskiej bazie w Szawlach. Dni wypełniają nam dyżury bojowe, loty treningowe i szkolenia – mówi kpt. Marek Kwiatek, rzecznik prasowy kontyngentu.

Głównym zadaniem wojskowych jest nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Lotnicy polscy mają także prowadzić rozpoznanie oraz udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdyby straciły łączność radiową i orientację geograficzną).

Przez ostatni tydzień polskie MiG-i-29 kilka razy podrywały się już na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. To komenda dla samolotów dyżurnych, które w kilka minut od wezwania muszą wystartować z lotniska, następnie przechwycić maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. Dyżurujące przez całą dobę myśliwce MiG-29 są uzbrojone w działka i samonaprowadzające termicznie pociski powietrze–powietrze.

– Dodatkowo piloci codziennie trenują procedury misji Air Policing. Za kilka dni rozpoczną się także wspólne loty z pilotami innych krajów, które chronią bałtyckie niebo – wyjaśnia kpt. Kwiatek.

Trzy dni temu w Szawlach zameldowali się Brytyjczycy z Royal Air Force, a na łotewskim lotnisku Amari wylądowały duńskie F-16. Brytyjczycy i Duńczycy będą również pełnić dyżury w ramach natowskiej misji. Dodatkowym wsparciem dla samolotów dyżurnych mają być francuskie samoloty Rafale, które będą stacjonować do końca sierpnia w Malborku. Zwiększona liczba samolotów patrolujących niebo państw bałtyckich ma wzmocnić obronę Europy Wschodniej w związku z trudną sytuacją na Ukrainie.


Żołnierze z Malborka mają już swoje doświadczenia z udziału w takich misjach. Na Litwie służą już trzeci raz. Dwa lata temu, podczas czwartej zmiany, kilkanaście razy przechwytywali rosyjskie samoloty, które niebezpiecznie zbliżały się do wyznaczonych stref.

W 2004 roku Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Kontyngenty do Baltic Air Policing wystawiało już 14 z 28 państw NATO. W dotychczasowych 35 zmianach najczęściej dyżur pełnili: Niemcy na F-4F Phantom II, Francuzi na Mirage 2000 i Mirage F1CR, Duńczycy na F-16 AM; Amerykanie na F-15C oraz Polacy na MiG-29.

MKS

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk, kpt. Marek Kwiatek

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1399645980
Fun stiff, I told you so that during this mission our pilots will get more flying times, Russians will test Poles and other forces, Polish pilots need this to keep their skills sharp!
89-B5-6E-3D

Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
 
Double Eagle – podwodny tropiciel
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Rex Bolizlavus
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Rodzina na wagę złota
Powstaje armia dronów
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej na mieszkanie za granicą
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zatopiony problem
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Podniebny Pegaz
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Wyrok za tragiczny wypadek
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Viva Polaki! Viva liberatori!
Wyścig zbrojeń wystartował
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Debiut polskiego AW149
Zwycięstwo mordercy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Poznać rakietowego Homara
Piękny przykład patriotyzmu
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Składy wysokiego ryzyka
Strażnik nieba
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Pułaski” na Atlantyku
Baltic Sea Under Control
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Pracowity dyżur Typhoonów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebne wsparcie sojuszników
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pierwsza misja Gripenów
Szabla hubalczyków
Sport kształtuje mentalność
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Święto ludzi z pasją
Henry Szymanski na tropie prawdy
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Kolejowy sabotaż udaremniony
W Ełku wykuwają charaktery
Polskie F-16 w służbie NATO
Trzy dekady DGW
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Medycyna na morzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO