moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Alfa Scramble”, czyli alarm na Litwie

Polskie MiG-i 29 już kilka razy podrywały się do rosyjskich maszyn, które niebezpiecznie zbliżyły się do granic państw bałtyckich. Od tygodnia na Litwie dyżur pełni 90 polskich żołnierzy i cztery myśliwce. W ramach natowskiej misji Baltic Air Policing piloci całą dobę strzegą nieba Litwy, Łotwy i Estonii. Każdego dnia trenują przechwytywanie samolotów.


Dyżur rozpoczęli 1 maja. Cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka i 90 żołnierzy przez najbliższe cztery miesiące będzie strzec przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Na misję wyjechali m.in. piloci, technicy, nawigatorzy, logistycy, łącznościowcy i specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników stacjonuje w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie koło Kowna. Żołnierzami dowodzi ppłk pil. Krzysztof Stobecki.

– Żołnierze PKW Orlik 5 w pełni zaaklimatyzowali się już w litewskiej bazie w Szawlach. Dni wypełniają nam dyżury bojowe, loty treningowe i szkolenia – mówi kpt. Marek Kwiatek, rzecznik prasowy kontyngentu.

Głównym zadaniem wojskowych jest nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Lotnicy polscy mają także prowadzić rozpoznanie oraz udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdyby straciły łączność radiową i orientację geograficzną).

Przez ostatni tydzień polskie MiG-i-29 kilka razy podrywały się już na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. To komenda dla samolotów dyżurnych, które w kilka minut od wezwania muszą wystartować z lotniska, następnie przechwycić maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. Dyżurujące przez całą dobę myśliwce MiG-29 są uzbrojone w działka i samonaprowadzające termicznie pociski powietrze–powietrze.

– Dodatkowo piloci codziennie trenują procedury misji Air Policing. Za kilka dni rozpoczną się także wspólne loty z pilotami innych krajów, które chronią bałtyckie niebo – wyjaśnia kpt. Kwiatek.

Trzy dni temu w Szawlach zameldowali się Brytyjczycy z Royal Air Force, a na łotewskim lotnisku Amari wylądowały duńskie F-16. Brytyjczycy i Duńczycy będą również pełnić dyżury w ramach natowskiej misji. Dodatkowym wsparciem dla samolotów dyżurnych mają być francuskie samoloty Rafale, które będą stacjonować do końca sierpnia w Malborku. Zwiększona liczba samolotów patrolujących niebo państw bałtyckich ma wzmocnić obronę Europy Wschodniej w związku z trudną sytuacją na Ukrainie.


Żołnierze z Malborka mają już swoje doświadczenia z udziału w takich misjach. Na Litwie służą już trzeci raz. Dwa lata temu, podczas czwartej zmiany, kilkanaście razy przechwytywali rosyjskie samoloty, które niebezpiecznie zbliżały się do wyznaczonych stref.

W 2004 roku Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Kontyngenty do Baltic Air Policing wystawiało już 14 z 28 państw NATO. W dotychczasowych 35 zmianach najczęściej dyżur pełnili: Niemcy na F-4F Phantom II, Francuzi na Mirage 2000 i Mirage F1CR, Duńczycy na F-16 AM; Amerykanie na F-15C oraz Polacy na MiG-29.

MKS

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk, kpt. Marek Kwiatek

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1399645980
Fun stiff, I told you so that during this mission our pilots will get more flying times, Russians will test Poles and other forces, Polish pilots need this to keep their skills sharp!
89-B5-6E-3D

Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aby granica była bezpieczna
Pancerniacy jadą na misję
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Kalorie to nie wszystko
Nowe zasady dla kobiet w armii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Trałowce do remontu
Kolejne AW149 nadlatują
Polski Rosomak dalej w produkcji
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Plan na WAM
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Kto zostanie Asem Sportu?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe K9 w Węgorzewie
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Niemcy dla Tarczy Wschód
Combat 56 u terytorialsów
Obywatele chcą być wGotowości
Militarne Schengen
Śnieżnik gotowy na Groty
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Najdłuższa noc
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niebo pod osłoną
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Mundurowi z benefitami
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Odpalili K9 Thunder
Kontrakt na ratowanie życia
W ochronie granicy
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Amunicja od Grupy WB
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Służba w kadrze
Panczeniści na podium w Hamar
Szwedzi w pętli
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Święto sportowców w mundurach
Smak służby
Wojsko ma swojego satelitę!
Seryjny Heron coraz bliżej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Dzień wart stu lat
Niemieckie wsparcie z powietrza
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Gala Boksu na Bemowie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Nowe zdolności sił zbrojnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO