moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Alfa Scramble”, czyli alarm na Litwie

Polskie MiG-i 29 już kilka razy podrywały się do rosyjskich maszyn, które niebezpiecznie zbliżyły się do granic państw bałtyckich. Od tygodnia na Litwie dyżur pełni 90 polskich żołnierzy i cztery myśliwce. W ramach natowskiej misji Baltic Air Policing piloci całą dobę strzegą nieba Litwy, Łotwy i Estonii. Każdego dnia trenują przechwytywanie samolotów.


Dyżur rozpoczęli 1 maja. Cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka i 90 żołnierzy przez najbliższe cztery miesiące będzie strzec przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Na misję wyjechali m.in. piloci, technicy, nawigatorzy, logistycy, łącznościowcy i specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników stacjonuje w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie koło Kowna. Żołnierzami dowodzi ppłk pil. Krzysztof Stobecki.

– Żołnierze PKW Orlik 5 w pełni zaaklimatyzowali się już w litewskiej bazie w Szawlach. Dni wypełniają nam dyżury bojowe, loty treningowe i szkolenia – mówi kpt. Marek Kwiatek, rzecznik prasowy kontyngentu.

Głównym zadaniem wojskowych jest nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Lotnicy polscy mają także prowadzić rozpoznanie oraz udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdyby straciły łączność radiową i orientację geograficzną).

Przez ostatni tydzień polskie MiG-i-29 kilka razy podrywały się już na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. To komenda dla samolotów dyżurnych, które w kilka minut od wezwania muszą wystartować z lotniska, następnie przechwycić maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. Dyżurujące przez całą dobę myśliwce MiG-29 są uzbrojone w działka i samonaprowadzające termicznie pociski powietrze–powietrze.

– Dodatkowo piloci codziennie trenują procedury misji Air Policing. Za kilka dni rozpoczną się także wspólne loty z pilotami innych krajów, które chronią bałtyckie niebo – wyjaśnia kpt. Kwiatek.

Trzy dni temu w Szawlach zameldowali się Brytyjczycy z Royal Air Force, a na łotewskim lotnisku Amari wylądowały duńskie F-16. Brytyjczycy i Duńczycy będą również pełnić dyżury w ramach natowskiej misji. Dodatkowym wsparciem dla samolotów dyżurnych mają być francuskie samoloty Rafale, które będą stacjonować do końca sierpnia w Malborku. Zwiększona liczba samolotów patrolujących niebo państw bałtyckich ma wzmocnić obronę Europy Wschodniej w związku z trudną sytuacją na Ukrainie.


Żołnierze z Malborka mają już swoje doświadczenia z udziału w takich misjach. Na Litwie służą już trzeci raz. Dwa lata temu, podczas czwartej zmiany, kilkanaście razy przechwytywali rosyjskie samoloty, które niebezpiecznie zbliżały się do wyznaczonych stref.

W 2004 roku Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Kontyngenty do Baltic Air Policing wystawiało już 14 z 28 państw NATO. W dotychczasowych 35 zmianach najczęściej dyżur pełnili: Niemcy na F-4F Phantom II, Francuzi na Mirage 2000 i Mirage F1CR, Duńczycy na F-16 AM; Amerykanie na F-15C oraz Polacy na MiG-29.

MKS

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk, kpt. Marek Kwiatek

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1399645980
Fun stiff, I told you so that during this mission our pilots will get more flying times, Russians will test Poles and other forces, Polish pilots need this to keep their skills sharp!
89-B5-6E-3D

Polski K2 przyjedzie z Gliwic
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Husarze bliżej Polski
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Marynarze podjęli wyzwanie
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Koniec dzieciństwa
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MID w nowej odsłonie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Polski „Wiking” dla Danii
Sportowcy na poligonie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wellington „Zosia” znad Bremy
Standardy NATO w Siedlcach
Pomnik nieznanych bohaterów
Zasiać strach w szeregach wroga
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Pamięć łączy pokolenia
Starcie pancerniaków
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Operacja NATO u brzegów Estonii
Niespokojny poranek pilotów
Sukces Polaka w biegu z marines
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kircholm 1605
Edukacja z bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Abolicja dla ochotników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO