moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polacy rozpoczęli dyżur na Litwie

Cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka i 90 żołnierzy przez cztery miesiące będzie strzec przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Rozpoczęła się piąta zmiana Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Orlik” w ramach misji Baltic Air Policing.

To już piąta misja Baltic Air Policing, w której biorą udział polscy żołnierze.

Dwa dni temu w Malborku, gdzie stacjonuje 22 Baza Lotnictwa Taktycznego, odbyło się uroczyste pożegnanie żołnierzy tworzących piątą zmianę PKW „Orlik”. Odlatujących na czteromiesięczny dyżur lotników żegnał prezydent Bronisław Komorowski oraz ministrowie obrony Polski i Francji – Tomasz Siemoniak i Jean-Yves Le Drian. Tuż po uroczystości dwa polskie myśliwce MiG-29 wystartowały z malborskiego lotniska. Do granicy z Litwą odprowadziła je para Rafali, francuskich samolotów bojowych, które także będą wspierać misję Baltic Air Policing. Kolejne dwa dotarły do bazy w litewskich Szawlach we wtorek wieczorem. Pozostali lotnicy polecieli na Litwę na pokładzie transportowca CASA C-295M z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach.

Malborscy żołnierze zmienili na posterunku amerykańskich lotników, którzy zakończyli służbę. Od 1 maja do 31 sierpnia Polacy będą pełnić dyżury, latając na czterech myśliwcach MiG-29. Dwa uzbrojone będą sprawować całodobowy nadzór bojowy. Głównym zadaniem żołnierzy jest nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Polscy lotnicy mają także prowadzić rozpoznanie oraz udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdyby straciły łączność radiową i orientację geograficzną).

Na piątą zmianę misji Baltic Air Policing wysyłamy dobrze wyszkolonych i przygotowanych lotników, w tym pilotów mających doświadczenie ze służby w czwartej zmianie Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Orlik” – powiedział trzy tygodnie temu gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych. – Jesteśmy zainteresowani kontynuowaniem udziału w tej sojuszniczej operacji w kolejnych latach, ponieważ sprzyja to utrzymaniu bezpieczeństwa w naszej części Europy. Pokazuje naszą sojuszniczą lojalność i sprawność organizacyjną.

W czteromiesięcznej misji bierze udział 90 wojskowych. To piloci, technicy i nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz m.in. specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników stacjonuje w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie. Dowódcą PKW „Orlik” jest ppłk pil. Krzysztof Stobecki, pilot mistrzowskiej klasy, który ma ponad 1400 godzin nalotu.

Żołnierze z Malborka mają już spore doświadczenie z udziału w tej misji, na Litwę polecieli bowiem w składzie PKW „Orlik” już po raz trzeci. Dwa lata temu, podczas czwartej zmiany, kilkanaście razy przechwytywali rosyjskie samoloty, które niebezpiecznie zbliżały się do wyznaczonych stref.

Przez najbliższe cztery miesiące misję Baltic Air Policing będą wspierać również Anglicy i Francuzi. Lotnicy znad Sekwany będą dyżurować w Malborku. Do dyspozycji mają cztery myśliwce Rafale.

W 2004 roku Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do sojuszu północnoatlantyckiego o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Kontyngenty do Baltic Air Policing wystawiało już 14 z 28 państw NATO. W dotychczasowych 35 zmianach najczęściej dyżur pełnili: Niemcy na F-4F Phantom II; Francuzi na Mirage 2000 i Mirage F1CR; Duńczycy na F-16 AM; Amerykanie na F-15C oraz Polacy na MiG-29.

MKS

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~mi;ro
1398996720
Te Mig-29,, To tak Kopcom jakby na oleju Opalowym latali a nie na Nafcie,,
E6-31-BF-63

USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
 
Składy wysokiego ryzyka
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Piękny przykład patriotyzmu
Viva Polaki! Viva liberatori!
Henry Szymanski na tropie prawdy
Poznać rakietowego Homara
Strażnik nieba
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Debiut polskiego AW149
„Pułaski” na Atlantyku
Więcej na mieszkanie za granicą
Trzy dekady DGW
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Święto ludzi z pasją
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Podniebne wsparcie sojuszników
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Rex Bolizlavus
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pierwsza misja Gripenów
Kolejowy sabotaż udaremniony
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Szabla hubalczyków
Double Eagle – podwodny tropiciel
Rodzina na wagę złota
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
W Ełku wykuwają charaktery
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Polskie F-16 w służbie NATO
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Podniebny Pegaz
Zwycięstwo mordercy
Baltic Sea Under Control
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Wyścig zbrojeń wystartował
Sport kształtuje mentalność
Więcej amunicji do Rosomaków
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wyrok za tragiczny wypadek
Pracowity dyżur Typhoonów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Zatopiony problem
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Powstaje armia dronów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Nowi generałowie Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO