moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwszy transport do Afryki dostarczony

Żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Republice Środkowoafrykańskiej rozpoczęli misję. Na pokładzie Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego dostarczyli z francuskiej bazy do Bangi, stolicy afrykańskiej republiki, pierwsze dziewięć ton ładunku.


Dwie załogi, w sumie 12 żołnierzy sił powietrznych, którymi dowodzą mjr Marcin Szubiński i kpt. Szymon Gajowniczek, są w drodze powrotnej do bazy francuskich sił powietrznych w Orleanie. Tam stacjonuje polski kontyngent. Gdy dotrą, będą mieli na koncie przelot na trasie ponad 10 tysięcy kilometrów.

Ze względu na zagrożenia, samolot na lotnisku w Republice Środkowoafrykańskiej przebywał tylko tyle czasu, ile potrzeba na wyładunek towarów i uzupełnienie paliwa. Przerwa techniczna i odpoczynek dla załogi zostały wyznaczone w innym – bezpiecznym afrykańskim kraju.

Jak mówi mjr pil. Sławomir Byliniak, dowódca PKW RŚA, na lotnisku w Bangi mieści się obóz dla dziesiątków tysięcy uchodźców. Zajęcie przez nich pasa startowego może uniemożliwić lądowanie lub start samolotu. W mieście co jakiś czas dochodzi do walk. – Mimo że lotnisko jest chronione przez żołnierzy francuskich, ryzyko ostrzału samolotów lub obiektów na nim jest spore – ocenia mjr Byliniak. Dodatkowym ryzykiem w tej części Afryki są częste zachorowania na malarię. Polscy żołnierze muszą regularnie przyjmować środki zmniejszające prawdopodobieństwo zakażenia.

Polski Kontyngent Wojskowy w Republice Środkowoafrykańskiej rozpoczął misję 1 lutego.
Żołnierze zostali zakwaterowani w hotelu na terenie bazy lotniczej Bricy koło Orleanu. Na terenie jednostki korzystają ze stacjonarnego kasyna. – Współpraca ze stroną francuską układa się bardzo dobrze. Dowództwo i personel bazy bardzo szybko reagują na nasze wszelkie potrzeby, oczekiwania i sugestie – zapewnia ppłk Piotr Walatek, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego RSZ.

Pierwszy lot do Afryki odbył się z małym opóźnieniem. Na dużym obszarze przelotów była zła pogoda. Utrudnieniem w planowaniu misji jest także czasochłonne uzyskanie pozwoleń na przelot samolotu nad wybranymi państwami. W zależności od kraju, w którym załatwia się sprawę, trwa to od kilku do nawet kilkunastu dni.

O rodzaju przewożonego ładunku decydują sztaby armii francuskiej. One, wspólnie z naszymi załogami, opracowują plany lotów. Gospodarze bazy zajmują się również przygotowaniem ładunków. Za bezpieczne umieszczenie go w ładowni samolotu odpowiada już polski personel.

Kiedy samolot wykonuje lot nad Afryką, pozostali żołnierze kontyngentu też mają pełne ręce pracy. Część zajmuje się planowaniem i organizacją kolejnych operacji powietrznych. Są analizowane zadania, przygotowuje się niezbędną dokumentację, uzyskuje zgody na przeloty. Żołnierze z obsługi technicznej szkolą się z procedur obowiązujących w bazie. Ma to ułatwić wykonywanie przyszłych zadań i pozwoli na korzystanie z francuskiego sprzętu.

Głównym zadaniem kontyngentu jest wzmocnienie misji wojsk francuskich „Sangaris”, która polega na udzielaniu pomocy Misji Międzynarodowego Wsparcia Sił Afrykańskich w Republice Środkowoafrykańskiej (MISCA), prowadzonej z mandatu ONZ przez Unię Afrykańską. Zadanie wynika także z partnerstwa strategicznego, podpisanego przez nasze kraje. Przykładem podobnej współpracy jest inna misja prowadzona wspólnie z żołnierzami Francji – w Mali.
Misja polskiego kontyngentu ma trwać do końca kwietnia. Polacy wykonają w tym czasie kilka lotów do stolicy afrykańskiej republiki.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Armée de l'air

dodaj komentarz

komentarze


MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Sportowcy na poligonie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Koniec dzieciństwa
Medale dla sojuszników z Niderlandów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W wojsku orientują się najlepiej
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nowe zasady dla kobiet w armii
Operacja NATO u brzegów Estonii
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Edukacja z bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„JUR” dla terytorialsów
Kircholm 1605
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Standardy NATO w Siedlcach
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
MID w nowej odsłonie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
„Road Runner” w Libanie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wellington „Zosia” znad Bremy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wyrównać szanse
Bóbr na drodze Hannibala
Abolicja dla ochotników
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niespokojny poranek pilotów
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Husarze bliżej Polski
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Mity i manipulacje
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO