moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trzy firmy walczą o kontrakt na AJT

Rusza ostatni etap przetargu na lekki samolot odrzutowy do szkolenia zaawansowanego AJT. Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił trzy koncerny do złożenia ostatecznych ofert: Alenia Aermacchi, BAE Systems oraz Lockheed Martin UK. Umowę ze zwycięzcą MON podpisze na początku przyszłego roku.


Ministerstwo Obrony Narodowej chce kupić dla polskich pilotów osiem odrzutowych samolotów szkolnych, system szkolenia oraz pakiet logistyczny. Chodzi m.in. o symulatory lotu i procedur awaryjnych (katapultowania się) oraz komputerowy system wspomagania szkolenia. Armia chce też dostać sprzęt do obsługi naziemnej i napraw, pakiet części zamiennych oraz system informatyczny wsparcia eksploatacji. Umowa ma także umożliwiać dokupienie dodatkowych czterech samolotów. Cały kontrakt jest wart kilkaset milionów złotych.

Wojsko potrzebuje nowych maszyn m.in. do szkolenia pilotów F-16. Zwłaszcza, że TS-11 „Iskry”, na których obecnie ćwiczą lotnicy, trzeba będzie w najbliższych latach wycofać ze służby, ponieważ kończą im się resursy techniczne.

Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON w sierpniu i wrześniu prowadzili negocjacje techniczne z firmami zainteresowanymi dostarczeniem naszej armii systemu AJT. Chodzi o Alenia Aermacchi S.P.A. z Włoch, konsorcjum BAE Systems (Military Air) Overseas Limited i BAE Systems (Operations) Limited z Wielkiej Brytanii oraz Lockheed Martin UK Limited również z Wielkiej Brytanii.

Dziś wszystkie te firmy zostały zaproszone do składania ostatecznych ofert. Z nich MON wybierze najlepszą. – Kontrakt na dostawę zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego – AJT planujemy podpisać w pierwszym kwartale przyszłego roku – mówi Jacek Sońta, rzecznik prasowy ministra obrony narodowej.

Szacowana wartość umowy to kilkaset milionów złotych.

* * * * *

Do zakupu nowych samolotów szkolnych polskie wojsko przymierza się już od ponad trzech lat. Na początku armia planowała zakup zintegrowanego systemu szkolenia personelu lotniczego obejmującego poza systemem szkoleniowym i logistycznym szesnaście maszyn szkolno-bojowych klasy LIFT. Przetarg w tej sprawie ogłoszono jesienią 2010 roku. Ostatecznie MON uznało jednak, że nie potrzebujemy maszyn bojowych, a typowo szkoleniowe. Nowa procedura ich zakupu ruszyła w połowie 2012 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~senior
1383141420
Poniżej bardzo uproszczona, amatorska analiza kosztów związanych z zakupem i utrzymaniem samolotów szkolnych (AJT). Koszt zakupu systemu szkolenia zaawansowanego to wg. MON ok. 1,5 mld PLN. Szacuje się , że wyszkolenie jednego pilota na samolocie T-38 w USA kosztuje ok. 1 mln USD, co przy aktualnym kursie dolara daje ok. 3,1 mln PLN. Zakłada się, że rocznie potrzeba wyszkolić ok. 10 pilotów na samolocie szkolenia zaawansowanego. Zatem posiadając do dyspozycji 1,5 mln PLN pieniędzy tych wystarczy na wyszkolenie wymaganej liczby pilotów przez najbliższe 48 lat !Dodatkowa analiza dotyczy kosztów eksploatacji, jest również bardzo uproszczona. MON zamierza zakupić 8 samolotów klasy AJT. Średnia sprawność tego typu samolotów to ok. 70% (wiem że mocno zawyżam, ale co tam). Wymagany nalot na pilota, aby został wyszkolony na AJT to wg. Sił Powietrznych ok. 113 godzin, co daje przy potrzebie wyszkolenia 10 pilotów rocznie średni nalot w wysokości ok. 202 godzin na samolot. To dużo, ale może dadzą radę. Wracając do kosztów. Godzina lotu samolotu typu AJT np. T-38 kosztuje ok. 9 tys. USD czyli ok. 27,9 tys. PLN. Zatem przy zakładanym średnim nalocie utrzymanie 8 samolotów AJT będzie kosztować ok. 31,5 mln PLN rocznie. Kwota ta pozwali na wyszkolenie wymaganej liczby pilotów rocznie (10) bez konieczności zakupu i utrzymywania 8 samolotów szkolnych. Należy też pamiętać że w 2011 MON zrezygnował w wymagań dotyczących wykorzystywania przez przyszły samolot szkolny realnych środków rażenia, ograniczając jego rolę wyłącznie do szkolenia, bez możliwości wykonywania zadań bojowych. A więc o co chodzi z tym zakupem?
2E-44-EC-14
~miro
1381914660
zakup 8 samolotów to 1,5 MLD zł ...czyli jeden samolot ma kosztować około 200 000 000 zł ....??? to jakiś koszmar ... a dokończenie wykpiwanej Irydy byłoby o połowę tańsze ... o korzyściach technicznych naukowych nie wspomnę
A8-1C-F7-66
~kamel123
1381865400
Ponoć robimy Grot - samolot szkolno ,
5B-DA-E1-46

Niemieckie wsparcie z powietrza
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Wisła dopłynęła
Najdłuższa noc
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Święto sportowców w mundurach
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Pancerniacy jadą na misję
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Kolejne AW149 nadlatują
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Dzień wart stu lat
Militarne Schengen
Aby granica była bezpieczna
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Combat 56 u terytorialsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Seryjny Heron coraz bliżej
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gdy ucichnie artyleria
Gala Boksu na Bemowie
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Panczeniści na podium w Hamar
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Nowe K9 w Węgorzewie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Niebo pod osłoną
Historyczna „Wisła”
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Plan na WAM
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Mundurowi z benefitami
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Paczka dla bohatera już w drodze!
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Astronauta w Szkole Orląt
Snowboardzistka i pływacy na medal
Kto zostanie Asem Sportu?
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Polski Rosomak dalej w produkcji
Wojsko ma swojego satelitę!
Odpalili K9 Thunder
„Burza” nabiera kształtów
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Służba w kadrze
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
The Taste of Military Service
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Bałtycki sojusz z Orką w tle

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO