moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Schleswig-Holstein” ćwiczył z polskimi morskimi lotnikami

Lądowania w dzień i w nocy, podejścia w trudnych warunkach atmosferycznych, ewakuacja rannego z pokładu – taki był program wspólnych ćwiczeń polskiego śmigłowca SH-2G z niemiecką fregatą FGS „Schleswig-Holstein”, które zostały przeprowadzone na Bałtyku.

Niemiecka fregata FGS „Schleswig-Holstein”.

Ćwiczenia rozpoczęły się wczoraj po południu i trwały do nocy. Zostały przeprowadzone na wodach międzynarodowych, około 40 mil morskich od polskiego wybrzeża. Ich głównym punktem były lądowania na pokładzie fregaty. – Łącznie wykonaliśmy ich 28: piętnaście w dzień oraz trzynaście nocą – informuje kpt. mar. pil. Bartłomiej Lipiński, dowódca śmigłowca SH-2G.

Przyznaje też, że lądowanie na pokładzie niemieckiej jednostki nie było dla niego zupełnie nowym doświadczeniem. – Przede wszystkim jednak lądowisko na fregacie typu 123 jest nieco większe niż lądowisko na naszych fregatach typu Oliver Hazard Perry. Inne są też same procedury – wyjaśnia kpt. mar. Lipiński. Zanim śmigłowiec usiądzie na polskiej fregacie, staje w zawisie bezpośrednio nad jej pokładem, a potem powoli się na niego opuszcza. W przypadku niemieckiej fregaty maszyna przystaje nieco z boku, a następnie wolno przemieszcza się nad pokład.

Załoga śmigłowca trenowała też procedury podejścia do fregaty w złych warunkach atmosferycznych, gdy trzeba korzystać ze wskazań okrętowego radaru. Podejmowała również z pokładu manekin, który symulował rozbitka. – Wciągaliśmy go na górę za pomocą dźwigu – tłumaczy kpt. mar. pil. Lipiński.

Śmigłowiec Marynarki Wojennej SH-2G.

Wczorajszy trening to pierwszy efekt polsko-niemieckiego porozumienia, które w maju tego roku podpisali ministrowie obrony obydwu państw. Zakłada ono nie tylko wspólne ćwiczenia lotników i marynarzy, ale też możliwość czasowego zaokrętowania naszych śmigłowców na pokładach fregat niemieckiej marynarki. – Niemcy mają deficyt własnych maszyn. I dlatego są zainteresowani zabieraniem naszych śmigłowców wraz z załogami na międzynarodowe ćwiczenia czy misje – tłumaczy kpt. mar. pil. Lipiński. Następne ćwiczenia śmigłowca SH-2G i fregaty z Niemiec zostały zaplanowane na 5 grudnia.

Współpraca marynarek obydwu państw ma stosunkowo długie tradycje. – Nasze okręty współdziałały choćby podczas misji natowskiego zespołu obrony przeciwminowej – wspomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ostatnich latach współpraca obejmowała też lotnictwo morskie obydwu państw. – Na początku wieku, gdy w brygadzie służyły jeszcze samoloty bojowe, nasze MiG-i latały na wspólne ćwiczenia do bazy w Eggebek, do nas przylatywały niemieckie samoloty Tornado – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Związki między lotnictwem Polski i Niemiec miały wówczas inny, dość nietypowy wymiar. – Ówczesny dowódca naszej brygady kontradmirał pilot Zbigniew Smolarek urodził się w Markt-Oberdorf, a dowódca lotnictwa morskiego Niemiec kontradmirał Wolfgang Kalaehne w Sopocie – wspomina kmdr ppor. Cichy.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. klucza śmigłowców SH-2G, kmdr ppor Czeslaw Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~solo
1380700200
Niemcy powinni byli się zastanowić nad nazwą tego okrętu. To tak jakby Amerykanie nazwali sobie teraz bombowca Enola Gay i polecieli ćwiczyć z Japonią.
09-38-FB-A0
~Artur
1380221640
Ale fajnych czasöw dozylem! Choc jestem rocznikiem 69, i nazwa Schlezwik Holstein kojarzy mi sie natychmiast z 1 wrzesnia - bo tak bylem uczony - to jednak dla mnie jako mieszkajäego juz na stale w RFN jest to zaj...sta sprawa. Chyba tylko nam, mieszkajäcym w niemczech wiadomo, ile wspölnego mamy My z Niemcami i jakie korzysci obustronnie mozna z tego miec... Ale to juz inna bajka.....
D6-D6-AE-8B

Sportowcy na poligonie
Abolicja dla ochotników
Męska sprawa: profilaktyka
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomnik nieznanych bohaterów
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Niespokojny poranek pilotów
Starcie pancerniaków
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rusza program „wGotowości”
Mity i manipulacje
Wellington „Zosia” znad Bremy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szansa na nowe życie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nie daj się zhakować
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Sukces Polaka w biegu z marines
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mundurowi z benefitami
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zasiać strach w szeregach wroga
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Koniec dzieciństwa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Marynarze podjęli wyzwanie
Marynarze mają nowe motorówki
Polski „Wiking” dla Danii
Kaman – domknięcie historii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Odznaczenia za wzorową służbę
Inwestycja w bezpieczeństwo
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Kolejny kontrakt Dezametu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kircholm 1605
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO