moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Schleswig-Holstein” ćwiczył z polskimi morskimi lotnikami

Lądowania w dzień i w nocy, podejścia w trudnych warunkach atmosferycznych, ewakuacja rannego z pokładu – taki był program wspólnych ćwiczeń polskiego śmigłowca SH-2G z niemiecką fregatą FGS „Schleswig-Holstein”, które zostały przeprowadzone na Bałtyku.

Niemiecka fregata FGS „Schleswig-Holstein”.

Ćwiczenia rozpoczęły się wczoraj po południu i trwały do nocy. Zostały przeprowadzone na wodach międzynarodowych, około 40 mil morskich od polskiego wybrzeża. Ich głównym punktem były lądowania na pokładzie fregaty. – Łącznie wykonaliśmy ich 28: piętnaście w dzień oraz trzynaście nocą – informuje kpt. mar. pil. Bartłomiej Lipiński, dowódca śmigłowca SH-2G.

Przyznaje też, że lądowanie na pokładzie niemieckiej jednostki nie było dla niego zupełnie nowym doświadczeniem. – Przede wszystkim jednak lądowisko na fregacie typu 123 jest nieco większe niż lądowisko na naszych fregatach typu Oliver Hazard Perry. Inne są też same procedury – wyjaśnia kpt. mar. Lipiński. Zanim śmigłowiec usiądzie na polskiej fregacie, staje w zawisie bezpośrednio nad jej pokładem, a potem powoli się na niego opuszcza. W przypadku niemieckiej fregaty maszyna przystaje nieco z boku, a następnie wolno przemieszcza się nad pokład.

Załoga śmigłowca trenowała też procedury podejścia do fregaty w złych warunkach atmosferycznych, gdy trzeba korzystać ze wskazań okrętowego radaru. Podejmowała również z pokładu manekin, który symulował rozbitka. – Wciągaliśmy go na górę za pomocą dźwigu – tłumaczy kpt. mar. pil. Lipiński.

Śmigłowiec Marynarki Wojennej SH-2G.

Wczorajszy trening to pierwszy efekt polsko-niemieckiego porozumienia, które w maju tego roku podpisali ministrowie obrony obydwu państw. Zakłada ono nie tylko wspólne ćwiczenia lotników i marynarzy, ale też możliwość czasowego zaokrętowania naszych śmigłowców na pokładach fregat niemieckiej marynarki. – Niemcy mają deficyt własnych maszyn. I dlatego są zainteresowani zabieraniem naszych śmigłowców wraz z załogami na międzynarodowe ćwiczenia czy misje – tłumaczy kpt. mar. pil. Lipiński. Następne ćwiczenia śmigłowca SH-2G i fregaty z Niemiec zostały zaplanowane na 5 grudnia.

Współpraca marynarek obydwu państw ma stosunkowo długie tradycje. – Nasze okręty współdziałały choćby podczas misji natowskiego zespołu obrony przeciwminowej – wspomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ostatnich latach współpraca obejmowała też lotnictwo morskie obydwu państw. – Na początku wieku, gdy w brygadzie służyły jeszcze samoloty bojowe, nasze MiG-i latały na wspólne ćwiczenia do bazy w Eggebek, do nas przylatywały niemieckie samoloty Tornado – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Związki między lotnictwem Polski i Niemiec miały wówczas inny, dość nietypowy wymiar. – Ówczesny dowódca naszej brygady kontradmirał pilot Zbigniew Smolarek urodził się w Markt-Oberdorf, a dowódca lotnictwa morskiego Niemiec kontradmirał Wolfgang Kalaehne w Sopocie – wspomina kmdr ppor. Cichy.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. klucza śmigłowców SH-2G, kmdr ppor Czeslaw Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~solo
1380700200
Niemcy powinni byli się zastanowić nad nazwą tego okrętu. To tak jakby Amerykanie nazwali sobie teraz bombowca Enola Gay i polecieli ćwiczyć z Japonią.
09-38-FB-A0
~Artur
1380221640
Ale fajnych czasöw dozylem! Choc jestem rocznikiem 69, i nazwa Schlezwik Holstein kojarzy mi sie natychmiast z 1 wrzesnia - bo tak bylem uczony - to jednak dla mnie jako mieszkajäego juz na stale w RFN jest to zaj...sta sprawa. Chyba tylko nam, mieszkajäcym w niemczech wiadomo, ile wspölnego mamy My z Niemcami i jakie korzysci obustronnie mozna z tego miec... Ale to juz inna bajka.....
D6-D6-AE-8B

Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Zwycięska batalia o stolicę
Pożegnanie z Columbią
Dwie agresje, dwie okupacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Miliardy na budowę schronów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Święto Wojsk Lądowych
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Apache’e nad Inowrocławiem
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Debiut polskich Patriotów
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Brytyjczycy na wschodniej straży
Hekatomba na Woli
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Husarz z polskim instruktorem
Cios w plecy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Rekompensaty na nowych zasadach
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Z najlepszymi na planszy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
W poszukiwaniu majora Serafina
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
17 września 1939. Nigdy więcej
Black Hawki nad Warszawą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Człowiek w pętli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Road Runner” w Libanie
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Kurs dla najlepszych w SERE
Czołgiści w ogniu
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Krok ku niezależności
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Orlik na Alfę
NATO – jesteśmy z Polską

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO