moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Schleswig-Holstein” ćwiczył z polskimi morskimi lotnikami

Lądowania w dzień i w nocy, podejścia w trudnych warunkach atmosferycznych, ewakuacja rannego z pokładu – taki był program wspólnych ćwiczeń polskiego śmigłowca SH-2G z niemiecką fregatą FGS „Schleswig-Holstein”, które zostały przeprowadzone na Bałtyku.

Niemiecka fregata FGS „Schleswig-Holstein”.

Ćwiczenia rozpoczęły się wczoraj po południu i trwały do nocy. Zostały przeprowadzone na wodach międzynarodowych, około 40 mil morskich od polskiego wybrzeża. Ich głównym punktem były lądowania na pokładzie fregaty. – Łącznie wykonaliśmy ich 28: piętnaście w dzień oraz trzynaście nocą – informuje kpt. mar. pil. Bartłomiej Lipiński, dowódca śmigłowca SH-2G.

Przyznaje też, że lądowanie na pokładzie niemieckiej jednostki nie było dla niego zupełnie nowym doświadczeniem. – Przede wszystkim jednak lądowisko na fregacie typu 123 jest nieco większe niż lądowisko na naszych fregatach typu Oliver Hazard Perry. Inne są też same procedury – wyjaśnia kpt. mar. Lipiński. Zanim śmigłowiec usiądzie na polskiej fregacie, staje w zawisie bezpośrednio nad jej pokładem, a potem powoli się na niego opuszcza. W przypadku niemieckiej fregaty maszyna przystaje nieco z boku, a następnie wolno przemieszcza się nad pokład.

Załoga śmigłowca trenowała też procedury podejścia do fregaty w złych warunkach atmosferycznych, gdy trzeba korzystać ze wskazań okrętowego radaru. Podejmowała również z pokładu manekin, który symulował rozbitka. – Wciągaliśmy go na górę za pomocą dźwigu – tłumaczy kpt. mar. pil. Lipiński.

Śmigłowiec Marynarki Wojennej SH-2G.

Wczorajszy trening to pierwszy efekt polsko-niemieckiego porozumienia, które w maju tego roku podpisali ministrowie obrony obydwu państw. Zakłada ono nie tylko wspólne ćwiczenia lotników i marynarzy, ale też możliwość czasowego zaokrętowania naszych śmigłowców na pokładach fregat niemieckiej marynarki. – Niemcy mają deficyt własnych maszyn. I dlatego są zainteresowani zabieraniem naszych śmigłowców wraz z załogami na międzynarodowe ćwiczenia czy misje – tłumaczy kpt. mar. pil. Lipiński. Następne ćwiczenia śmigłowca SH-2G i fregaty z Niemiec zostały zaplanowane na 5 grudnia.

Współpraca marynarek obydwu państw ma stosunkowo długie tradycje. – Nasze okręty współdziałały choćby podczas misji natowskiego zespołu obrony przeciwminowej – wspomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ostatnich latach współpraca obejmowała też lotnictwo morskie obydwu państw. – Na początku wieku, gdy w brygadzie służyły jeszcze samoloty bojowe, nasze MiG-i latały na wspólne ćwiczenia do bazy w Eggebek, do nas przylatywały niemieckie samoloty Tornado – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Związki między lotnictwem Polski i Niemiec miały wówczas inny, dość nietypowy wymiar. – Ówczesny dowódca naszej brygady kontradmirał pilot Zbigniew Smolarek urodził się w Markt-Oberdorf, a dowódca lotnictwa morskiego Niemiec kontradmirał Wolfgang Kalaehne w Sopocie – wspomina kmdr ppor. Cichy.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. klucza śmigłowców SH-2G, kmdr ppor Czeslaw Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~solo
1380700200
Niemcy powinni byli się zastanowić nad nazwą tego okrętu. To tak jakby Amerykanie nazwali sobie teraz bombowca Enola Gay i polecieli ćwiczyć z Japonią.
09-38-FB-A0
~Artur
1380221640
Ale fajnych czasöw dozylem! Choc jestem rocznikiem 69, i nazwa Schlezwik Holstein kojarzy mi sie natychmiast z 1 wrzesnia - bo tak bylem uczony - to jednak dla mnie jako mieszkajäego juz na stale w RFN jest to zaj...sta sprawa. Chyba tylko nam, mieszkajäcym w niemczech wiadomo, ile wspölnego mamy My z Niemcami i jakie korzysci obustronnie mozna z tego miec... Ale to juz inna bajka.....
D6-D6-AE-8B

Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
„Horyzont” przeciw dywersji
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polscy marynarze na misjach
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojskowy bus do szczęścia
Początek „Ratownika”
Po co wojsku satelity?
Niebo pod osłoną
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Krajowa produkcja amunicji
Orka po szwedzku
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nowe Kraby w Sulechowie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Razem na ratunek
Pancerniacy jadą na misję
Wojsko ma swojego satelitę!
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Udany start Peruna
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Ogień z Leopardów na Łotwie
The Darker, the Better
Wojsko na Horyzoncie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Plan na WAM
W krainie Świętego Mikołaja
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pociski rakietowe dla Husarzy
Gdy ucichnie artyleria
Komplet medali wojskowych na ringu
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Bezzałogowy nurek
Okręt skrojony na Bałtyk
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Obywatele chcą być #wGotowości
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zwrot na Bałtyk
Militarne Schengen
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dzień wart stu lat
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
AW149 made in Poland
Polski „Wiking” dla Danii
Więcej Herculesów dla Abramsów
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Mundurowi z benefitami
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO