moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Alert na okręcie!

Śmigłowiec Marynarki Wojennej ma problemy techniczne. Awaryjnie ląduje na fregacie rakietowej, zajmując część jej pokładu. Marynarze podchodzą do maszyny, szybko odbezpieczają drzwi i uwalniają lotników z pasów bezpieczeństwa. Ewakuację załogi trenowali specjaliści obrony przeciwawaryjnej z ORP „Generał Kazimierz Pułaski”.


Żołnierze szkolili się w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. Fregata rakietowa ORP „Pułaski” to jeden z trzech polskich okrętów, które mają na pokładzie lądowisko dla helikopterów.

– Działają one wspólnie ze śmigłowcami SH-2G, wykorzystywanymi m.in. do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, oficer prasowy Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Polska armia ma cztery takie śmigłowce. – Dla okrętów są one niczym oko, pięść i pazur – dodaje kmdr ppor. Cichy.

Ale także śmigłowce bez okrętów nie mogłyby się obejść. Gdy wylatują w przestrzeń morską, to okręty z lądowiskiem stają się dla nich bazą. SH-2G zajmują część pokładu o wymiarach 11 na 15 metrów. Tymczasem średnica wirnika nośnego to 13 metrów. Lądowanie na tak małej powierzchni wymaga nie lada umiejętności, ale też zgrania z załogą okrętu. – Tu właściwie nie ma miejsca na błąd – przyznaje kmdr ppor. Cichy.


Żołnierze Marynarki Wojennej do perfekcji muszą więc opanować procedury, które obowiązują podczas startów i lądowań śmigłowca na pokładzie. Zajęcia podzielone były na dwie części. Pierwsza dotyczyła m.in. lądowania spowodowanego awarią. Marynarze określali niebezpieczne strefy wokół maszyny, która ma włączony silnik i wirnik nośny. W drugiej części zajęć mieli okazję przećwiczyć m.in. awaryjny zrzut drzwi, a także uwalnianie załogi z pasów bezpieczeństwa.

Dodatkowym atutem SH-2G jest to, że mogą tankować paliwo bez lądowania, wprost z okrętu. – Procedury pozwalają powtarzać taki manewr dwukrotnie. A to sprawia, że maszyna może działać w powietrzu bez przerwy nawet przez 12 godzin – informuje kmdr ppor. Cichy.

SH-2G do poszukiwania okrętów podwodnych używają detektora anomalii magnetycznych i pław, które po spuszczeniu do wody przekazują na pokład sygnał o znalezionych obiektach. Kiedy załoga śmigłowca namierzy okręt nieprzyjaciela, może o tym powiadomić macierzystą jednostkę lub sama go zniszczyć. – Maszynę bowiem wyposażono w torpedy MU-90 – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy.

Do tej pory śmigłowce Marynarki Wojennej na pokładach okrętów polskich i sojuszniczych lądowały przeszło 3,5 tysiąca razy.



Jeden z pilotów śmigłowców SH-2G – kpt. mar. pil. Sebastian Bąbel – został laureatem tegorocznych Buzdyganów, nagrody miesięcznika „Polska Zbrojna”.

 

 

Ogromny ciężar Buzdygana

Kapitan marynarki pilot Sebastian Bąbel, dowódca klucza śmigłowców pokładowych SH-2G w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego został wyróżniony Buzdyganem za wyjątkowe umiejętności pilota lotnictwa morskiego, które wielokrotnie wykorzystał w wielu arcytrudnych operacjach bojowych i kryzysowych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Drones on the Offensive
Huta Stalowa Wola na MSPO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Hekatomba na Woli
Dwie agresje, dwie okupacje
Pilica+ coraz bliżej
Detect & Classify: satelity z AI
Na motocyklach śladami historii
Duże osiągnięcie polskich skoczków
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Najmłodszy w rodzinie
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Świetne występy polskich żołnierzy
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Nietypowa premiera targowa
Pancerna pięść
Lepsza efektywność
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Szczelna sieć dla Tarczy
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Z najlepszymi na planszy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Norwegowie budują na polskim poligonie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Road Runner” w Libanie
Tuga – postrach dronów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
„Był twarzą sił powietrznych”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Brytyjczycy żegnają Malbork
Baobab z miotaczem
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Wyczekiwane przyspieszenie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Czas nowych inwestycji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Klucz do bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Zakupy według potrzeb
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Drony w ofensywie
Radary, które widzą wszystko
Orlik na Alfę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Startuje „Żelazny obrońca”
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Beret „na rekinka” lub koguta
Nocne ataki na Ukrainę
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Wojskowi szachiści z medalem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO