moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe pojazdy dla saperów

Koniec z przewożeniem niewypałów i niewybuchów wysłużonymi Honkerami. Patrole rozminowania z całego kraju otrzymają Topole-S, nowe samochody do przewozu zardzewiałej śmierci. Pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Umowa jest warta 49 milionów złotych.

 

Saperzy z trzydziestu dziewięciu patroli rozminowania z całego kraju oraz dwóch grup nurków minerów do transportu powojennych min, bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich lub granatów używają albo leciwych Starów i Jelczy, jeśli niewypał jest duży, albo specjalnie zmodyfikowanych Honkerów, jeśli znalezisko jest mniejsze. Nie ukrywają, że zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku, transport jest ekstremalnie niebezpieczny. Powodem jest to, że ani Jelcze i Stary, ani Honkery, nie zostały konstrukcyjnie przygotowane do tych zadań. Wczoraj Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o podpisaniu kontraktu na pojazdy saperskie Topola-S, które mają zastąpić wysłużone Honkery.

Topola-S to przebudowany samochód Iveco, wyposażony między innymi w specjalistyczny pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować na poligon nie tylko mniejsze znaleziska, na przykład granaty czy miny, ale również pojedyncze większe niewypały i niewybuchy. Saperzy z 14 Patrolu Rozminowania z Inowrocławia, którzy przez kilka miesięcy testowali Topole-S, podkreślają, że będą się one dobrze sprawdzać podczas służby.

– Nieraz bardziej martwiłem się tym, jak będzie wyglądała nasza droga na poligon, niż o samo podjęcie niewypału z ziemi – mówi chorąży Radosław Balmowski, dowódca 14 Patrolu Rozminowania. – Po testach wiemy, jak dobrze mieć pojazd, którym można bezpiecznie przewieźć niewypały i niewybuchy. Teraz podobny komfort i bezpieczeństwo zyskają wszyscy nasi koledzy z patroli rozminowania – podkreśla chorąży.

Topole-S mogą przewieźć sześcioosobowy patrol rozminowania. Są wyposażone w pojemnik przeciwodłamkowy i w wysokiej klasy kombinezon saperski. Umowa z producentem Topoli-S, firmą AMZ Kutno, jest warta 49 milionów złotych. Przewiduje ona, że pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Kolejnych dwadzieścia pięć ma zostać przekazanych w następnym.

W kwietniu armia zamówiła już czterdzieści pięć Topoli-P, czyli specjalnych przyczep do przewozu dużych niewypałów. Ich koszt to dwadzieścia milionów złotych. Pierwsza partia przyczep – 22 sztuki, zostanie dostarczona do jednostek jeszcze w tym roku. Druga, 23 sztuki, w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~FIM
1372983480
Projekty saperskie zgodnie z nomenklaturą I.U. mają nazwy hmm.. dendrologiczne... Np. sumak czy topola lub choćby, dajmy na to, wierzba... Nic dziwnego dla zorientowanych. ;-)
71-A1-EF-50
~kroton
1372776600
fantastyczny sprzęt!!!!!! i piszę to bez żadnej ironii!!! w końcu w Polskiej Armii ruszyły przetargi i zakupy nowego sprzętu. oby tak dalej
04-12-8A-BF

Po przeprawie ruszyli do walki
 
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Nowe zadania szefa SKW
Wioślarze i triatlonistka na podium
Flota Bayraktarów w komplecie
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Wszystkie misje AWACS-a
Abramsy w pętli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Gry wojenne w szkoleniu
Pływacy i maratończycy na medal
They Will Check The Training Results in Combat
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Krwawa noc pośród puszczy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Śladami ojca
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Premier odwiedził WZZ Podlasie
NATO on Northern Track
Więcej hełmów dla żołnierzy
Serwis K9 w Polsce
Na straży nieba
„Ta ziemia do Polski należy…”
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zawsze gotowi do pomocy
Broń Hitlera w rękach AK
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
W obronie wschodniej flanki NATO
Orzeł dla bohaterów
Pytania o europejską tarczę
Wojna w świętym mieście, epilog
Polki pobiegły po srebro!
Polska wiktoria na Monte Cassino
Bohater odtrącony
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
„Pierwsza Drużyna” na start
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
„Grand Quadriga ‘24”
Ameryka daje wsparcie
Układ nerwowy Mieczników
Mobilne dowodzenie
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO