moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Laser na piratów dróg. Nie da się go oszukać

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej skonstruowali laserowy prędkościomierz nowej generacji. Dzięki temu urządzeniu policjanci będą mogli precyzyjniej określać prędkość, z jaką porusza się samochód. – Tego urządzenia nie da się oszukać – zapewniają konstruktorzy.


Nad projektem laserowego prędkościomierza pracuje kilkunastu inżynierów z WAT. Finansuje go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Na czym polega wyjątkowość lasera? – To nie my wymyśliliśmy laserowy pomiar prędkości, ale my unowocześniliśmy urządzenie tak, by nie dało się zakłócić jego pracy – wyjaśnia Jacek Wojtanowski z Instytutu Optoelektroniki WAT.

Dotychczas stosowane laserowe prędkościomierze podczas pracy wysyłały impulsy w stałym odstępie czasowym. Pracę takiego urządzenia łatwo zakłócić. – By zmylić laser, wystarczy zaświecić w jego kierunku białym światłem – wyjaśnia jeden z inżynierów. Prędkościomierz opracowany na WAT będzie na to odporny.

Podczas pomiaru prędkości urządzenie wiele razy w ciągu sekundy będzie wytwarzać unikalny zestaw kodów, którego nie można zakłócić.

Jak laser działa? Gdy prędkościomierz zostanie skierowany w stronę pojazdu, wyśle wiązki światła laserowego. Po tym, jak wiązka odbije się od auta, maszyna obliczy odległość, w jakiej znajduje się samochód. Laser zmierzy prędkość nawet z odległości 1 kilometra.

Pomiar wykonywany jest wiele razy w ciągu sekundy. Pozwala to na dużą dokładność w obliczeniach i precyzyjne wskazanie samochodu. – Odpowiednio dobrana rozbieżność wiązki laserowej umożliwia celowanie wyłącznie w wybrany samochód – podkreśla Wojtanowski.

Używane obecnie przez policję radary bywają mniej dokładne. Zdarza się bowiem, że pomiarem obejmowanych jest kilka samochodów jednocześnie.

Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej od kilku lat pracują nad nowoczesnymi urządzeniami do pomiaru prędkości. Zakładają, że zmodernizowane prędkościomierze pojawią się na rynku już za dwa lata. Cena urządzenia nie powinna przekroczyć 10 tysięcy złotych.

MKS

autor zdjęć: www.sxc.hu

dodaj komentarz

komentarze

~Glenfiddich
1372436820
Płynność ruchu zależy nie od naukowców i ich pomysłów, a od inżynierów drogowych, urzędników i samych kierowców. Ja tam bym chętnie zobaczył to urządzenie w akcji. Może udałoby się pozbyć cwaniaczków, którym wiecznie się spieszy.
70-91-17-77
~edek0-0
1372259220
Moze zamiast bata na kierowców moze zaczna konstruować ułatwienia ktore sprawia ze ruch bedzie bezpieczniejszy i płynniejszy... Wiecznie słysze ze naukowcy skonstruowali nowy radar a gdzie nwes typu naukowcy skonstruowali system upłynniajacy ruch np?
0F-A9-C5-53

Śmierć gorsza niż wszystkie
 
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Inwestycja w żołnierzy
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
NATO przechodzi do działania
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pionierski dron
Wypadek Rosomaka
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Podróż w ciemność
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Święto sportów walki w Warendorfie
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ewakuacja Polaków z Izraela
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Specjalsi pod nowym dowództwem
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
„Różycki” zwodowany
Planowano zamach na Zełenskiego
Pancerny kot w polskim wojsku
Strażnicy polskiego nieba
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Broń przeciwko wrogim satelitom
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Drukowanie dronów
Policjanci w koszarach WOT
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Czarna Pantera celuje
Ratownik w akcji
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Wyższe stawki dla niezawodowych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Kajakami po medale
Podejrzane manewry na Bałtyku
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
The Power of Infrastructure
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Bezpieczniejsza Europa
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Świat F-35
Flyer, zdobywca przestworzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO