moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pionierski dron

Bezzałogowy statek powietrzny Orbiter jest prawdziwym pionierem, jeśli chodzi o wykorzystanie dronów w Siłach Zbrojnych RP. To właśnie ten system był pierwszym, którym posługiwali się żołnierze JW GROM. Nowsza wersja Orbitera jest używana do dziś m.in. w 15 Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej.

– Jesteśmy w trakcie ćwiczeń taktycznych z wykorzystaniem bezzałogowego statku powietrznego Orbiter-2B. Współpracujemy na nich z żołnierzami 9 Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej w celu wymiany doświadczeń z różnych jednostek, co w przyszłości przełoży się na jeszcze większe zdolności operacyjne obsług – mówi dowódca obsługi operatorów bezzałogowych statków powietrznych z 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej.

Kapral dowodził sekcją, która wykonywała w czerwcu zadania rozpoznawcze na poligonie w Orzyszu. Zawiszacy dysponują zestawami Orbiter-2B od 2023 roku. W tym czasie izraelski bezzałogowiec był wykorzystywany m.in. podczas służby na granicy polsko-białoruskiej. Jak zapewnia dowódca operatorów, mimo że nie jest to najnowsza technologia, Orbiter-2B sprawdził się w akcji bardzo dobrze.

Orbiter to rodzina BSP opracowana i produkowana przez izraelską firmę Aeronautics Defense Systems. Przy rozpiętości skrzydeł 297 cm i maksymalnej masie startowej 13 kg Orbiter-2B jest najmniejszym (klasa mini) typem drona rozpoznawczego z tej serii. Dla porównania, największy i najcięższy Orbiter 5 cechuje się skrzydłami o rozpiętości 640 cm i maksymalną masą startową 75 kg. Na bazie Orbitera 2 opracowano także dron w wersji amunicji krążącej (Orbiter 1K).

Historia użytkowania izraelskich dronów przez polskie wojsko ma już 20 lat. Izraelczycy zaprezentowali pierwszą wersję Orbitera na branżowych targach w Paryżu w 2005 roku i wkrótce wygrał on przetarg na bezzałogowy statek rozpoznawczy dla JW GROM. Polscy specjalsi otrzymali pierwsze aparaty w grudniu 2005 roku. Szczegóły dotyczące misji, w których Orbiter był używany przez Polaków, są owiane tajemnicą. Wiadomo jedynie, że w 2009 roku taki dron służył w Afganistanie. Obecnie Orbiter w różnych wariantach jest wykorzystywany przez siły zbrojne około 20 państw, m.in. Izraela, Polski, Grecji, Irlandii, Meksyku, Hiszpanii, Peru, Wietnamu.

Orbiter-2B jest średniopłatem bliskiego rozpoznania. Jego zasięg operacyjny wynosi około 35 km, przy czym można go zwiększyć poprzez zastosowanie anteny teleskopowej. Dron może przebywać w powietrzu około 3,5 godziny. Wszystko jednak zależy od warunków atmosferycznych. Zasilany akumulatorem silnik elektryczny (pchający bezwirnikowy) pracuje krócej w niższych temperaturach. Jednocześnie BSP wyłącza silnik automatycznie, oszczędzając tym samym energię, gdy ciepłe powietrze umożliwia mu swobodne szybowanie w wyznaczonym kierunku.

Orbiter-2B ma konstrukcję „latającego skrzydła”, składa się z sześciu elementów (skrzydła, winglety, kadłub, głowica) i startuje ze specjalnej wyrzutni pneumatycznej. Lądowanie odbywa się z wykorzystaniem spadochronu. Dron służący do prowadzenia rozpoznania obrazowego może być wyposażony w głowicę dzienną lub dzienno-nocną, która poza kamerą telewizyjną wykorzystuje także podczerwień.

Pierwsi operatorzy izraelskiego drona szkolili się w kraju producenta. Obecnie polscy żołnierze uczą się obsługi na kursach w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. Szkolenie operatorów jest trzyetapowe. Pierwszy krok to zdobycie ogólnej wiedzy z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, danych technicznych różnych statków itp. Drugi etap to szkolenie stricte techniczne, na którym żołnierze poznają budowę i zastosowanie wszelkiego rodzaju statków powietrznych oraz silników elektrycznych i spalinowych. Dopiero na trzecim etapie kursanci odbywają zajęcia praktyczne, obsługując i wykonując loty na danym typie BSP.

Gen. bryg. Mirosław Spurek, dowódca 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, mówił niedawno, że poza wykorzystaniem Orbitera jego żołnierze szkolą się z obsługi dronów klasy mikro. W niedalekiej przyszłości do zawiszaków mają trafić również pierwsze BSP typu amunicja krążąca.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: szer. Mateusz Mierzejewski

dodaj komentarz

komentarze


Koniec dzieciństwa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pamięć łączy pokolenia
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polska brama dla Black Hawków
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Operacja NATO u brzegów Estonii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Husarze bliżej Polski
Pomnik nieznanych bohaterów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Starcie pancerniaków
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Edukacja z bezpieczeństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Abolicja dla ochotników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Standardy NATO w Siedlcach
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Sukces Polaka w biegu z marines
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mity i manipulacje
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
MID w nowej odsłonie
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Kircholm 1605
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Inwestycja w bezpieczeństwo
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Zasiać strach w szeregach wroga
Sportowcy na poligonie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niespokojny poranek pilotów
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO