moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czesi zrezygnowali z walki o AJT

Alenia Aermacchi z Włoch, BAE Systems z Wielkiej Brytanii i Lockheed Martin UK złożyły naszej armii wstępną ofertę na dostarczenie odrzutowych samolotów szkoleniowych AJT. Z walki o wart kilkaset milinów kontrakt wycofały się czeskie Aero Vodochody.

Obecnie nasza armia do szkolenia pilotów używa trzydziestu ośmiu samolotów TS-11 Iskra.

Na złożenie wstępnych ofert firmy miały czas do piątku. Wojsko chce kupić Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego, w którego skład poza odrzutowymi samolotami szkolnymi (osiem sztuk z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe cztery samoloty) wchodzi system szkolenia oraz pakiet logistyczny.

Po otwarciu ofert okazało się, że z walki o warte kilkaset milionów złotych zlecenie zrezygnowali Czesi z firmy Aero Vodochody. Do kolejnego etapu, czyli negocjacji z wykonawcami, zakwalifikowano oferty trzech firm: Alenia Aermacchi S.P.A., konsorcjum BAE Systems (Military Air) Overseas Limited i BAE Systems (Operations) Limited oraz koncern Lockheed Martin UK Limited.

Chociaż szczegóły złożonych przez koncerny ofert są niejawne, zarówno BAE System, jak i Lockheed Martin ogłosiły już kilka dni temu, jakie samoloty proponują naszej armii i jaki przewidują stopień ich „polonizacji”, czyli serwisowania w Polsce.

Brytyjczycy z BAE System zaproponowali nam kupno odrzutowców Hawk AJT i zadeklarowali, że ich biznesowym partnerem w walce o zlecenie będą Wojskowe Zakłady Lotnicze z Dęblina, które jeśli wybierzemy Hawki, zajmą się ich obsługą i naprawami.

Drugi z koncernów, Lockheed Martin, proponuje naszym siłom powietrznym koreańskie samoloty KAI T-50 Golden Eagle. Ich serwisem i naprawami miałyby się zajmować Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy.

Kolejnym etapem przetargu na AJT są negocjacje ofert wstępnych, po których firmy zostaną poproszone o złożenie ostatecznych propozycji handlowych.

Obecnie nasza armia do szkolenia pilotów używa trzydziestu ośmiu samolotów TS-11 Iskra. Maszynom kończą się resursy techniczne i już w najbliższych latach trzeba będzie wycofać je ze służby.

Do zakupu nowych samolotów szkolnych polskie wojsko przymierza się już od kilku lat. Pierwszy przetarg na Zintegrowany System Szkolenia Personelu Lotniczego, który przewidywał zakup szesnastu samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT, ogłoszono jesienią 2010 roku. Jednak MON uznało, że nie potrzebujemy maszyn bojowych, a typowo szkoleniowe. Nowa procedura ich zakupu ruszyła w połowie 2012 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marcin Nowaczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Lotnik
1371535800
Jak to jest? Potrafiliśmy skonstruować "Junaki", "Biesa" i "Iskrę" - Polskie samoloty, na których szkolili się polscy piloci. A dziś szukamy jakiś obcych konstrukcji. Nie mamy juz polskiego przemysłu lotniczego, kto nam zabrania? Czy Polska ma być we UE prymitywnym hipermarketem?
98-78-BB-81
~GJ
1370687460
Luke zgadza się że 8 szt to żart i kpina i do tego jeszcze ten wielki cyrk pod nazwą przetarg ale skąd czerpiesz wiadomości i uważasz że powinni kupić 16szt.?
C3-5B-3E-B3
~Luke
1370635620
sorry ale 8 sztuk to jest naprawde zart. Polska powina co najmniej operowac 16 takich sztuk.
89-B5-6E-3D
~goltar
1370621520
Cieszę się, że czeskiej oferty już nie ma. Pewnie polegli na wymogu dostarczenia nowych samolotów, a nie "odnowionych".
DD-7C-47-AA

Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Zawiszacy na Litwie
„Droga do GROM-u”
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Szli po odznakę norweskiej armii
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kosmiczny Perun
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niezłomni w obronie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„JUR” dla terytorialsów
Maratońskie święto w Warszawie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Abolicja dla ochotników
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Kircholm 1605
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Sztuka i służba w jednym kadrze
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
W wojsku orientują się najlepiej
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Standardy NATO w Siedlcach
Priorytetowe zaangażowanie
WOT na Szlaku Ratunkowym
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Speczespół wybierze „Orkę”
„Road Runner” w Libanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Transbałtycka współpraca
Polskie Bayraktary nad Turcją
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski „Wiking” dla Danii
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Żołnierze na trzecim stopniu podium
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Jelcz się wzmacnia
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec dzieciństwa
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kolejne „Husarze” w powietrzu
DragonFly czeka na wojsko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO