moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czesi zrezygnowali z walki o AJT

Alenia Aermacchi z Włoch, BAE Systems z Wielkiej Brytanii i Lockheed Martin UK złożyły naszej armii wstępną ofertę na dostarczenie odrzutowych samolotów szkoleniowych AJT. Z walki o wart kilkaset milinów kontrakt wycofały się czeskie Aero Vodochody.

Obecnie nasza armia do szkolenia pilotów używa trzydziestu ośmiu samolotów TS-11 Iskra.

Na złożenie wstępnych ofert firmy miały czas do piątku. Wojsko chce kupić Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego, w którego skład poza odrzutowymi samolotami szkolnymi (osiem sztuk z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe cztery samoloty) wchodzi system szkolenia oraz pakiet logistyczny.

Po otwarciu ofert okazało się, że z walki o warte kilkaset milionów złotych zlecenie zrezygnowali Czesi z firmy Aero Vodochody. Do kolejnego etapu, czyli negocjacji z wykonawcami, zakwalifikowano oferty trzech firm: Alenia Aermacchi S.P.A., konsorcjum BAE Systems (Military Air) Overseas Limited i BAE Systems (Operations) Limited oraz koncern Lockheed Martin UK Limited.

Chociaż szczegóły złożonych przez koncerny ofert są niejawne, zarówno BAE System, jak i Lockheed Martin ogłosiły już kilka dni temu, jakie samoloty proponują naszej armii i jaki przewidują stopień ich „polonizacji”, czyli serwisowania w Polsce.

Brytyjczycy z BAE System zaproponowali nam kupno odrzutowców Hawk AJT i zadeklarowali, że ich biznesowym partnerem w walce o zlecenie będą Wojskowe Zakłady Lotnicze z Dęblina, które jeśli wybierzemy Hawki, zajmą się ich obsługą i naprawami.

Drugi z koncernów, Lockheed Martin, proponuje naszym siłom powietrznym koreańskie samoloty KAI T-50 Golden Eagle. Ich serwisem i naprawami miałyby się zajmować Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy.

Kolejnym etapem przetargu na AJT są negocjacje ofert wstępnych, po których firmy zostaną poproszone o złożenie ostatecznych propozycji handlowych.

Obecnie nasza armia do szkolenia pilotów używa trzydziestu ośmiu samolotów TS-11 Iskra. Maszynom kończą się resursy techniczne i już w najbliższych latach trzeba będzie wycofać je ze służby.

Do zakupu nowych samolotów szkolnych polskie wojsko przymierza się już od kilku lat. Pierwszy przetarg na Zintegrowany System Szkolenia Personelu Lotniczego, który przewidywał zakup szesnastu samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT, ogłoszono jesienią 2010 roku. Jednak MON uznało, że nie potrzebujemy maszyn bojowych, a typowo szkoleniowe. Nowa procedura ich zakupu ruszyła w połowie 2012 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marcin Nowaczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Lotnik
1371535800
Jak to jest? Potrafiliśmy skonstruować "Junaki", "Biesa" i "Iskrę" - Polskie samoloty, na których szkolili się polscy piloci. A dziś szukamy jakiś obcych konstrukcji. Nie mamy juz polskiego przemysłu lotniczego, kto nam zabrania? Czy Polska ma być we UE prymitywnym hipermarketem?
98-78-BB-81
~GJ
1370687460
Luke zgadza się że 8 szt to żart i kpina i do tego jeszcze ten wielki cyrk pod nazwą przetarg ale skąd czerpiesz wiadomości i uważasz że powinni kupić 16szt.?
C3-5B-3E-B3
~Luke
1370635620
sorry ale 8 sztuk to jest naprawde zart. Polska powina co najmniej operowac 16 takich sztuk.
89-B5-6E-3D
~goltar
1370621520
Cieszę się, że czeskiej oferty już nie ma. Pewnie polegli na wymogu dostarczenia nowych samolotów, a nie "odnowionych".
DD-7C-47-AA

PGZ buduje suwerenność amunicyjną
 
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Umacnianie ściany wschodniej
Podejrzane manewry na Bałtyku
Święto sportów walki w Warendorfie
Potrzebujemy najlepszych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Tłumy na zawodach w Krakowie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czarne Pantery, ognia!
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pracowity pobyt w kosmosie
Czarna Pantera celuje
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Demony wojny nie patrzą na płeć
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pierwszy polski lot Apache’a
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kajakami po medale
Wyższe stawki dla niezawodowych
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Ostatnia niedziela…
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Planowano zamach na Zełenskiego
Odznaczenia za misję
Nowe Abramsy już w Wesołej
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Śmierć gorsza niż wszystkie
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Radar na bezpieczeństwo
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Ratownik w akcji
Ewakuacja Polaków z Izraela
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
BWP-1 – historia na dekady
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Rekompensaty na ostatniej prostej
Dzieci wojny
Wołyń – pamiętamy
Flyer, zdobywca przestworzy
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Bezpieczniejsza Europa
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Zatrzymania na granicach
Broń przeciwko wrogim satelitom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO