moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nikt nie chce kupić rządowych Jaków-40

Trzeci przetarg na samoloty, którymi latali najważniejsi polscy politycy, zakończył się fiaskiem. Teraz Agencja Mienia Wojskowego, która organizowała przetargi, będzie namawiać do kupna rządowych maszyn konkretne firmy w tzw. trybie sprzedaży po przetargowej.

Choć Agencja kolejny raz obniżyła ceny wywoławcze za Jaki-40, kolejny – trzeci już przetarg został nierozstrzygnięty. Nikt nie chciał dać za VIP-owskie samoloty 999 tys. zł. Nie było też chętnych na pakiety części zamiennych do samolotów Jak-40 i Tu-154M.

- Zakup tych samolotów do przewożenia pasażerów nie opłaca się z ekonomicznego punktu widzenia. Trzeba by wziąć pod uwagę nie tylko cenę, ale też koszt przeglądu maszyn i ewentualnego ich remontu – mówi ekspert lotniczy Norbert Bączyk, redaktor naczelny magazynu „Poligon” i dziennikarz „Nowej Techniki Wojskowej” – Te samoloty należy traktować jako eksponaty muzealne i taką też mają wartość.

Agencja Mienia Wojskowego jednak nie rezygnuje ze sprzedaży. - Teraz do firm, które wyrażały zainteresowanie samolotami lub częściami, ale nie przystąpiły do przetargu, będziemy wysyłać zaproszenie do składania ofert w ramach sprzedaży po przetargowej – informuje Małgorzata Golińska, rzeczniczka prasowa AMW.

Jednak firmy nie mogą zaproponować ceny niższej niż połowa ostatniej kwoty wywoławczej, czyli 499,5 tys. złotych. Na oferty Agencja będzie czekać do końca listopada.

Rzeczniczka Agencji uważa, że jest szansa na sprzedaż maszyn w takiej procedurze. - Często zdarza się, że klienci, którzy nie przystępują do przetargu, składają oferty w sprzedaży po przetargowej – tłumaczy Małgorzata Golińska.

Jeśli jednak do końca listopada nikt nie przedstawi oferty satysfakcjonującej AMW, nie wyklucza ona ogłoszenia czwartego przetargu.

Dwa sprzedawane Jak-40 to luksusowe wersje tych samolotów. Maszyny - przystosowane do przewozu 15 pasażerów – należały do 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, jak komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała raport krytykujący go. Do tego pułku należy też samolot Tu-154M. Taki sam rozbił się w Smoleńsku.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu ze sprzedaży trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.      AD

AD

autor zdjęć: Krzysztof Wojciewski

dodaj komentarz

komentarze

~Andrej
1350935100
... trzeba obnizyc cene az sie kupiec znajdzie .....
B1-18-1E-CC

Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Plan na WAM
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Śnieżnik gotowy na Groty
Smak służby
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Nowe Warmate dla wojska
Wojskowa łączność w Kosmosie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najdłuższa noc
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Holenderska misja na polskim niebie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Trałowce do remontu
Niebo pod osłoną
Nowe zdolności sił zbrojnych
Niemieckie wsparcie z powietrza
Kalorie to nie wszystko
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Militarne Schengen
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Obywatele chcą być wGotowości
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polski „Wiking” dla Danii
Wszystkie Kormorany na wodzie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Combat 56 u terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Satelita MikroSAR nadaje
Wojsko ma swojego satelitę!
Szwedzi w pętli
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
W ochronie granicy
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Gala Boksu na Bemowie
Święto sportowców w mundurach
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Kontrakt na ratowanie życia
Dzień wart stu lat
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Amunicja od Grupy WB

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO