moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nikt nie chce kupić rządowych Jaków-40

Trzeci przetarg na samoloty, którymi latali najważniejsi polscy politycy, zakończył się fiaskiem. Teraz Agencja Mienia Wojskowego, która organizowała przetargi, będzie namawiać do kupna rządowych maszyn konkretne firmy w tzw. trybie sprzedaży po przetargowej.

Choć Agencja kolejny raz obniżyła ceny wywoławcze za Jaki-40, kolejny – trzeci już przetarg został nierozstrzygnięty. Nikt nie chciał dać za VIP-owskie samoloty 999 tys. zł. Nie było też chętnych na pakiety części zamiennych do samolotów Jak-40 i Tu-154M.

- Zakup tych samolotów do przewożenia pasażerów nie opłaca się z ekonomicznego punktu widzenia. Trzeba by wziąć pod uwagę nie tylko cenę, ale też koszt przeglądu maszyn i ewentualnego ich remontu – mówi ekspert lotniczy Norbert Bączyk, redaktor naczelny magazynu „Poligon” i dziennikarz „Nowej Techniki Wojskowej” – Te samoloty należy traktować jako eksponaty muzealne i taką też mają wartość.

Agencja Mienia Wojskowego jednak nie rezygnuje ze sprzedaży. - Teraz do firm, które wyrażały zainteresowanie samolotami lub częściami, ale nie przystąpiły do przetargu, będziemy wysyłać zaproszenie do składania ofert w ramach sprzedaży po przetargowej – informuje Małgorzata Golińska, rzeczniczka prasowa AMW.

Jednak firmy nie mogą zaproponować ceny niższej niż połowa ostatniej kwoty wywoławczej, czyli 499,5 tys. złotych. Na oferty Agencja będzie czekać do końca listopada.

Rzeczniczka Agencji uważa, że jest szansa na sprzedaż maszyn w takiej procedurze. - Często zdarza się, że klienci, którzy nie przystępują do przetargu, składają oferty w sprzedaży po przetargowej – tłumaczy Małgorzata Golińska.

Jeśli jednak do końca listopada nikt nie przedstawi oferty satysfakcjonującej AMW, nie wyklucza ona ogłoszenia czwartego przetargu.

Dwa sprzedawane Jak-40 to luksusowe wersje tych samolotów. Maszyny - przystosowane do przewozu 15 pasażerów – należały do 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, jak komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała raport krytykujący go. Do tego pułku należy też samolot Tu-154M. Taki sam rozbił się w Smoleńsku.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu ze sprzedaży trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.      AD

AD

autor zdjęć: Krzysztof Wojciewski

dodaj komentarz

komentarze

~Andrej
1350935100
... trzeba obnizyc cene az sie kupiec znajdzie .....
B1-18-1E-CC

Pożegnanie z Columbią
Wojskowi szachiści z medalem NATO
17 września 1939. Nigdy więcej
Debiut polskich Patriotów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Orlik na Alfę
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
NATO – jesteśmy z Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Cios w plecy
Największy transport Abramsów w tym roku
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Defendery skompletowane
W poszukiwaniu majora Serafina
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Czołgiści w ogniu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Zwycięska batalia o stolicę
Święto Wojsk Lądowych
Krok ku niezależności
Black Hawki nad Warszawą
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Husarz z polskim instruktorem
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
„Road Runner” w Libanie
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Hekatomba na Woli
Wielkie zbrojenia za Odrą
Rekompensaty na nowych zasadach
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Kurs dla najlepszych w SERE
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Z najlepszymi na planszy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO