moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nikt nie chce kupić rządowych Jaków-40

Trzeci przetarg na samoloty, którymi latali najważniejsi polscy politycy, zakończył się fiaskiem. Teraz Agencja Mienia Wojskowego, która organizowała przetargi, będzie namawiać do kupna rządowych maszyn konkretne firmy w tzw. trybie sprzedaży po przetargowej.

Choć Agencja kolejny raz obniżyła ceny wywoławcze za Jaki-40, kolejny – trzeci już przetarg został nierozstrzygnięty. Nikt nie chciał dać za VIP-owskie samoloty 999 tys. zł. Nie było też chętnych na pakiety części zamiennych do samolotów Jak-40 i Tu-154M.

- Zakup tych samolotów do przewożenia pasażerów nie opłaca się z ekonomicznego punktu widzenia. Trzeba by wziąć pod uwagę nie tylko cenę, ale też koszt przeglądu maszyn i ewentualnego ich remontu – mówi ekspert lotniczy Norbert Bączyk, redaktor naczelny magazynu „Poligon” i dziennikarz „Nowej Techniki Wojskowej” – Te samoloty należy traktować jako eksponaty muzealne i taką też mają wartość.

Agencja Mienia Wojskowego jednak nie rezygnuje ze sprzedaży. - Teraz do firm, które wyrażały zainteresowanie samolotami lub częściami, ale nie przystąpiły do przetargu, będziemy wysyłać zaproszenie do składania ofert w ramach sprzedaży po przetargowej – informuje Małgorzata Golińska, rzeczniczka prasowa AMW.

Jednak firmy nie mogą zaproponować ceny niższej niż połowa ostatniej kwoty wywoławczej, czyli 499,5 tys. złotych. Na oferty Agencja będzie czekać do końca listopada.

Rzeczniczka Agencji uważa, że jest szansa na sprzedaż maszyn w takiej procedurze. - Często zdarza się, że klienci, którzy nie przystępują do przetargu, składają oferty w sprzedaży po przetargowej – tłumaczy Małgorzata Golińska.

Jeśli jednak do końca listopada nikt nie przedstawi oferty satysfakcjonującej AMW, nie wyklucza ona ogłoszenia czwartego przetargu.

Dwa sprzedawane Jak-40 to luksusowe wersje tych samolotów. Maszyny - przystosowane do przewozu 15 pasażerów – należały do 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, jak komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała raport krytykujący go. Do tego pułku należy też samolot Tu-154M. Taki sam rozbił się w Smoleńsku.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu ze sprzedaży trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.      AD

AD

autor zdjęć: Krzysztof Wojciewski

dodaj komentarz

komentarze

~Andrej
1350935100
... trzeba obnizyc cene az sie kupiec znajdzie .....
B1-18-1E-CC

Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
 
Nowe możliwości bydgoskich WZL
Konkurs pamięci o Katyniu
Szer. Karolina Bosiek mistrzynią Europy
Misja nie tylko wojskowa
Oczy na wschodnią flankę
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
USA ostrzej o sytuacji wokół Ukrainy
Zwiad w górach? Ruszamy zimą
W BBN o sytuacji na granicy
Nauka kruszenia lodu
Polska szóstym członkiem Eurokorpusu
Pierwszy krok do zawodowców
Wandea – heroizm i ludobójstwo
Zielony, żółty czy czerwony?
Dziesięcioro żołnierzy w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Na wolność przez dwa mury
Saperzy rozminowują Kłaj
Spotkanie Rady NATO–Rosja
Walka, która poruszyła Europę
Keeping Guard on Integrity
Jedyne takie laboratorium w Polsce
Wyzwoliciele bez wyzwolenia
PKW Rumunia po raz dziesiąty
Survival w Kosowie
NATO i USA: Jesteśmy gotowi na każde rozwiązanie
Więcej pieniędzy i nowe dodatki dla żołnierzy
Nowe garaże dla Leopardów
Nowa Rada przy prezydencie
Polska członkiem Eurokorpusu
Na granicy (na razie) spokojniej
Spędź ferie z WOT
Minister Błaszczak zakażony COVID-19
Bez AK, ale nadal w walce
Wiedza, która ratuje życie
Biden o kryzysie we wschodniej Europie
Laboratoria specjalnego przeznaczenia
Strzały na granicy
Polacy zakończyli dowodzenie Tarczą Przeciwminową
Socjalne wsparcie dla żołnierzy służących na granicy
Jakie zmiany dla podchorążych?
Jak Perun z Piratem
Gotowi na arktyczne zimno
Przygotowania do produkcji wież ZSSW-30
Komandosi w rumuńskiej Transylwanii
Rekordowy ćwierćmaraton w Słupsku
W Brukseli o przyszłości NATO
Polska marynarka ćwiczy z siłami NATO
Rodzeństwo na medal
Otwarte bramy Auschwitz
Świadczenie motywacyjne dla żołnierzy
Nie żyje żołnierz z 9 Brygady
Zima, skały i kawalerzyści
Czternaścioro żołnierzy w składzie na igrzyska w Pekinie
Legionowski szpital niemal gotowy
Sojusznicy solidarni wobec Ukrainy
Szpital w Legionowie czeka na pierwszych pacjentów
Walczą o tytuł Mistrza EkstraKlasy Wojskowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO