moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigła w wyścigu o lukratywny kontrakt

Na targach zbrojeniowych w Kielcach pojawiły się wszystkie firmy biorące udział w przetargu na dostawę 26 wielozadaniowych śmigłowców dla Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych.

Inspektorat Uzbrojenia 29 marca tego roku ogłosił przetarg na zakup 26 wielozadaniowych śmigłowców dla polskiej armii. Gdy postępowanie zostanie sfinalizowane, to będzie jeden z największych zbrojeniowych kontraktów, jaki w ostatnich latach podpisała polska armia.

Dotychczasowe wytyczne zakładają, że do Wojsk Lądowych miałoby trafić szesnaście maszyn w wersji wielozadaniowo-transportowej, do Marynarki Wojennej siedem, z czego cztery w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a trzy poszukiwawczo-ratownicze (SAR). Do Sił Powietrznych trzy w wersji SAR.


Eurocopter EC725

Tomasz Siemoniak, szef MON, pierwszego dnia kieleckich targów zapowiedział, że we wrześniu ma zostać uruchomiony kolejny etap przetargu na zakup śmigłowców. – Zgłosiły się trzy firmy i myślę, że we wrześniu będziemy w stanie podać dalszy harmonogram – dodał minister.

Eksperci szacują, że za 26 maszyn polska armia będzie musiała zapłacić około 3 mld złotych. Nic więc dziwnego, że do walki o lukratywną umowę stanęli najwięksi branżowi producenci. Swoje maszyny prezentowali na kieleckich targach przemysłu obronnego.


Black Hawk – S70i

Amerykański koncern Sikorsky Aircraft zgłosił do przetargu najnowszą wersję śmigłowca Black Hawk – S70i, włosko-brytyjska AgustaWestland swoją najnowszą konstrukcję AW149, a zachodnioeuropejski Eurocopter produkowanego od ponad dekady EC725.


AW149

Z wymienionej trójki najnowszą konstrukcją jest AW149, który jeszcze nie wszedł do seryjnej produkcji. Jego próby kwalifikacyjne zaplanowane są dopiero na wiosnę przyszłego roku. Producenci dwóch pozostałych śmigłowców skrzętnie wykorzystują ten fakt, podkreślając, że ich maszyny są „sprawdzone w boju”. W Afganistanie Black Hawków używa amerykańska armia, a Eurocopterów EC725 wojska francuskie. Włosi zaś zachwalają swój śmigłowiec, podkreślając, że jest najmłodszy konstrukcyjnie, co gwarantuje, iż zastosowano w nim najnowsze rozwiązania technologiczne. Która z wymienionych maszyn trafi do polskiej armii, rozstrzygną nasi wojskowi specjaliści. Wybór z całą pewnością nie będzie łatwy, gdyż każda z konstrukcji ma swoje mocne i słabsze strony.


SW-4 Solo RUAS/OPH

Dodatkową atrakcją na kieleckich targach jest prototyp jednosilnikowego, bezzałogowego SW-4 Solo RUAS/OPH. Pokazał go koncern AgustaWestland, a dokładniej PZL-Świdnik, który wchodzi w skład tej grupy. Polacy nad tą nowatorską konstrukcją pracują razem z inżynierami z firmy Selex Galileo.

Przedstawiciele PZL- Świdnik poinformowali również na MSPO, że pracują nad kolejną wersją śmigłowca Sokół. Wersja dla Marynarki Wojennej oznaczona roboczo jako W-3PL/N ma być wyposażona m.in. w system soniczny obsługujący sonar oraz boje hydroakustyczne, wciągarkę ratowniczą, reflektor, pływaki. Inżynierowie ze Świdnika planują zmodernizować podwozie Sokoła oraz zainstalować system składania i rozkładania łopat wirnika nośnego. Morski Sokół ma być uzbrojony w pociski kierowane, torpedy i karabiny maszynowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~edek0-0
1347293100
trzymam kciuki za euroceopter-a, zajebista maszyna :)
0F-A9-C5-53
~GJ
1346849460
Może to i jest rozwiązanie problemu zakupu 4 ZOP i 22 reszty / sokoły głuszce itp/ a z pewnością dużo tańsze niż marnowanie kasy / szacunki ok 1mld dolarów/ średnio wychodzi ok 38 mil dolarów za szt. a niedawno Brazylia odebrała MI 35 za 12,5 mil dolarów szt.może należało by się popatrzeć na wschód bo zachód nas tylko potrafi wydoić
6C-F6-4F-BC
~KMW
1346844660
A jaki będzie miał silnik ten morski Sokół? Bo jeśli ten sam co Anakonda czy Głuszec to szkoda zachodu dla tego projektu...
3D-1F-AB-B0

Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Husarze bliżej Polski
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sukces Polaka w biegu z marines
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Starcie pancerniaków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Abolicja dla ochotników
Pomnik nieznanych bohaterów
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Odznaczenia za wzorową służbę
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Kolejny kontrakt Dezametu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szansa na nowe życie
Marynarze mają nowe motorówki
Zasiać strach w szeregach wroga
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Standardy NATO w Siedlcach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Męska sprawa: profilaktyka
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wellington „Zosia” znad Bremy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Sportowcy na poligonie
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
„Road Runner” w Libanie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Kircholm 1605
Niespokojny poranek pilotów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Polski „Wiking” dla Danii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Koniec dzieciństwa
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO