moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigła w wyścigu o lukratywny kontrakt

Na targach zbrojeniowych w Kielcach pojawiły się wszystkie firmy biorące udział w przetargu na dostawę 26 wielozadaniowych śmigłowców dla Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych.

Inspektorat Uzbrojenia 29 marca tego roku ogłosił przetarg na zakup 26 wielozadaniowych śmigłowców dla polskiej armii. Gdy postępowanie zostanie sfinalizowane, to będzie jeden z największych zbrojeniowych kontraktów, jaki w ostatnich latach podpisała polska armia.

Dotychczasowe wytyczne zakładają, że do Wojsk Lądowych miałoby trafić szesnaście maszyn w wersji wielozadaniowo-transportowej, do Marynarki Wojennej siedem, z czego cztery w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a trzy poszukiwawczo-ratownicze (SAR). Do Sił Powietrznych trzy w wersji SAR.


Eurocopter EC725

Tomasz Siemoniak, szef MON, pierwszego dnia kieleckich targów zapowiedział, że we wrześniu ma zostać uruchomiony kolejny etap przetargu na zakup śmigłowców. – Zgłosiły się trzy firmy i myślę, że we wrześniu będziemy w stanie podać dalszy harmonogram – dodał minister.

Eksperci szacują, że za 26 maszyn polska armia będzie musiała zapłacić około 3 mld złotych. Nic więc dziwnego, że do walki o lukratywną umowę stanęli najwięksi branżowi producenci. Swoje maszyny prezentowali na kieleckich targach przemysłu obronnego.


Black Hawk – S70i

Amerykański koncern Sikorsky Aircraft zgłosił do przetargu najnowszą wersję śmigłowca Black Hawk – S70i, włosko-brytyjska AgustaWestland swoją najnowszą konstrukcję AW149, a zachodnioeuropejski Eurocopter produkowanego od ponad dekady EC725.


AW149

Z wymienionej trójki najnowszą konstrukcją jest AW149, który jeszcze nie wszedł do seryjnej produkcji. Jego próby kwalifikacyjne zaplanowane są dopiero na wiosnę przyszłego roku. Producenci dwóch pozostałych śmigłowców skrzętnie wykorzystują ten fakt, podkreślając, że ich maszyny są „sprawdzone w boju”. W Afganistanie Black Hawków używa amerykańska armia, a Eurocopterów EC725 wojska francuskie. Włosi zaś zachwalają swój śmigłowiec, podkreślając, że jest najmłodszy konstrukcyjnie, co gwarantuje, iż zastosowano w nim najnowsze rozwiązania technologiczne. Która z wymienionych maszyn trafi do polskiej armii, rozstrzygną nasi wojskowi specjaliści. Wybór z całą pewnością nie będzie łatwy, gdyż każda z konstrukcji ma swoje mocne i słabsze strony.


SW-4 Solo RUAS/OPH

Dodatkową atrakcją na kieleckich targach jest prototyp jednosilnikowego, bezzałogowego SW-4 Solo RUAS/OPH. Pokazał go koncern AgustaWestland, a dokładniej PZL-Świdnik, który wchodzi w skład tej grupy. Polacy nad tą nowatorską konstrukcją pracują razem z inżynierami z firmy Selex Galileo.

Przedstawiciele PZL- Świdnik poinformowali również na MSPO, że pracują nad kolejną wersją śmigłowca Sokół. Wersja dla Marynarki Wojennej oznaczona roboczo jako W-3PL/N ma być wyposażona m.in. w system soniczny obsługujący sonar oraz boje hydroakustyczne, wciągarkę ratowniczą, reflektor, pływaki. Inżynierowie ze Świdnika planują zmodernizować podwozie Sokoła oraz zainstalować system składania i rozkładania łopat wirnika nośnego. Morski Sokół ma być uzbrojony w pociski kierowane, torpedy i karabiny maszynowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~edek0-0
1347293100
trzymam kciuki za euroceopter-a, zajebista maszyna :)
0F-A9-C5-53
~GJ
1346849460
Może to i jest rozwiązanie problemu zakupu 4 ZOP i 22 reszty / sokoły głuszce itp/ a z pewnością dużo tańsze niż marnowanie kasy / szacunki ok 1mld dolarów/ średnio wychodzi ok 38 mil dolarów za szt. a niedawno Brazylia odebrała MI 35 za 12,5 mil dolarów szt.może należało by się popatrzeć na wschód bo zachód nas tylko potrafi wydoić
6C-F6-4F-BC
~KMW
1346844660
A jaki będzie miał silnik ten morski Sokół? Bo jeśli ten sam co Anakonda czy Głuszec to szkoda zachodu dla tego projektu...
3D-1F-AB-B0

Rekompensaty na nowych zasadach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Kurs dla najlepszych w SERE
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Czołgiści w ogniu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Black Hawki nad Warszawą
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Z najlepszymi na planszy
NATO – jesteśmy z Polską
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Husarz z polskim instruktorem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Dwie agresje, dwie okupacje
Miliardy na budowę schronów
Debiut polskich Patriotów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
Święto Wojsk Lądowych
17 września 1939. Nigdy więcej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cios w plecy
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Brytyjczycy na wschodniej straży
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Krok ku niezależności
Największy transport Abramsów w tym roku
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
W poszukiwaniu majora Serafina
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Orlik na Alfę
Zwycięska batalia o stolicę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Pożegnanie z Columbią
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Człowiek w pętli
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Apache’e nad Inowrocławiem
Hekatomba na Woli
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO