moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ił-476, czyli odmłodzony gigant

Rosjanie gruntownie zmodernizowali samolot transportowy Ił-76. Nowa wersja potężnej maszyny pod nazwą Ił-476 została wyposażona w mocniejsze silniki i nowoczesną awionikę. Po raz pierwszy ma się wzbić w powietrze w przyszłym miesiącu. Rosyjski resort obrony chce do 2020 r. kupić sto tych maszyn.

Ił-476 jest odmłodzoną wersją Ił-76, którego produkcja rozpoczęła się w latach 70-tych. Poza Rosją najwięcej tych samolotów użytkują Ukraina, Algieria, Chiny i Indie. Budowa nowego wariantu transportowca wpisuje się w program modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego w Rosji.

Samolot ma przewozić ładunki o maksymalnej masie 50 ton. Oznacza to, że może zmieścić np. transportery opancerzone czy bojowe wozy desantowe. Dla porównania Ił-76 mógł przewozić co najmniej kilka ton mniej. Nowy model wyposażony jest w nowoczesną awionikę glass cockpit oraz silniki turbowentylatorowe PS-90A-76. Pozwalają one latać na wysokości do 13100 metrów i lądować na lotniskach leżących do 3500 metrów nad poziomem morza. Transportowiec będzie osiągał prędkość 850 kilometrów na godzinę.  Zasięg lotu to sześć tysięcy kilometrów, Ił-76 może latać na odległość ok. 5 tys. kilometrów.

Pierwszy lot Iła-476 ma się odbyć we wrześniu. Choć wcześniej jego testy przesuwano już kilka razy.

Seryjne Iły-476 powinny zacząć opuszczać zakłady w Uljanowsku w 2015 roku. Rosyjskie ministerstwo obrony planuje kupić do 2020 roku sto tych samolotów w wersji transportowej oraz do tankowania powietrznego. Ił-476 ma być też platformą dla nowego rosyjskiego AWACS-a.

Zakupy tych maszyn stanowią element szerszego programu modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego w Rosji. W lutym wicepremier Dmitrij Rogozin poinformował, że zakłady „Aviastar-SP” mają do 2020 roku zbudować dla sił zbrojnych dziesięć nowych Rusłanów i zmodernizować następne 22 . Do tego kolejnych 46-47 gigantów powstanie dla firm przewozowych „Wołga-Dniepr” i „Polet”, które jak zauważył wicepremier, można w razie potrzeby również wykorzystać do celów wojskowych. Poza  tym Rosja współfinansuje wraz z Ukrainą prace nad transportowcem An-70, do 2020 r. zamierzają zamówić 60 sztuk tych maszyn.

Źródło: RIA-Novosti, Aviadvigatiel

wr

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Historyczna „Wisła”
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Snowboardzistka i pływacy na medal
Astronauta w Szkole Orląt
Wojsko ma swojego satelitę!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polski Rosomak dalej w produkcji
Wisła dopłynęła
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Dzień wart stu lat
Pancerniacy jadą na misję
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Panczeniści na podium w Hamar
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niebo pod osłoną
Najdłuższa noc
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Paczka dla bohatera już w drodze!
Noc na „pasku”
Combat 56 u terytorialsów
Piątka z czwartego wozu
Kolejne AW149 nadlatują
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gala Boksu na Bemowie
Mundurowi z benefitami
MON przejmuje Hutę Częstochowa
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Plan na WAM
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Przełomowy czas dla WZL-2
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Burza” nabiera kształtów
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
W hołdzie poległym
The Taste of Military Service
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Kto zostanie Asem Sportu?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Odpalili K9 Thunder
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Gdy ucichnie artyleria
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Cyberwiedza to ich wkład w obronność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO