moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ił-476, czyli odmłodzony gigant

Rosjanie gruntownie zmodernizowali samolot transportowy Ił-76. Nowa wersja potężnej maszyny pod nazwą Ił-476 została wyposażona w mocniejsze silniki i nowoczesną awionikę. Po raz pierwszy ma się wzbić w powietrze w przyszłym miesiącu. Rosyjski resort obrony chce do 2020 r. kupić sto tych maszyn.

Ił-476 jest odmłodzoną wersją Ił-76, którego produkcja rozpoczęła się w latach 70-tych. Poza Rosją najwięcej tych samolotów użytkują Ukraina, Algieria, Chiny i Indie. Budowa nowego wariantu transportowca wpisuje się w program modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego w Rosji.

Samolot ma przewozić ładunki o maksymalnej masie 50 ton. Oznacza to, że może zmieścić np. transportery opancerzone czy bojowe wozy desantowe. Dla porównania Ił-76 mógł przewozić co najmniej kilka ton mniej. Nowy model wyposażony jest w nowoczesną awionikę glass cockpit oraz silniki turbowentylatorowe PS-90A-76. Pozwalają one latać na wysokości do 13100 metrów i lądować na lotniskach leżących do 3500 metrów nad poziomem morza. Transportowiec będzie osiągał prędkość 850 kilometrów na godzinę.  Zasięg lotu to sześć tysięcy kilometrów, Ił-76 może latać na odległość ok. 5 tys. kilometrów.

Pierwszy lot Iła-476 ma się odbyć we wrześniu. Choć wcześniej jego testy przesuwano już kilka razy.

Seryjne Iły-476 powinny zacząć opuszczać zakłady w Uljanowsku w 2015 roku. Rosyjskie ministerstwo obrony planuje kupić do 2020 roku sto tych samolotów w wersji transportowej oraz do tankowania powietrznego. Ił-476 ma być też platformą dla nowego rosyjskiego AWACS-a.

Zakupy tych maszyn stanowią element szerszego programu modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego w Rosji. W lutym wicepremier Dmitrij Rogozin poinformował, że zakłady „Aviastar-SP” mają do 2020 roku zbudować dla sił zbrojnych dziesięć nowych Rusłanów i zmodernizować następne 22 . Do tego kolejnych 46-47 gigantów powstanie dla firm przewozowych „Wołga-Dniepr” i „Polet”, które jak zauważył wicepremier, można w razie potrzeby również wykorzystać do celów wojskowych. Poza  tym Rosja współfinansuje wraz z Ukrainą prace nad transportowcem An-70, do 2020 r. zamierzają zamówić 60 sztuk tych maszyn.

Źródło: RIA-Novosti, Aviadvigatiel

wr

autor zdjęć: US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
 
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Składy wysokiego ryzyka
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Szabla hubalczyków
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Gra o kapitulację
Gdy sekundy decydują o życiu
Wiedza na trudne czasy
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ukwiał z Gdańska
Czołgi końca wojny
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Rodzina na wagę złota
Nowa siła uderzeniowa
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa bliżej żołnierzy
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowa partia Abramsów już w Polsce
DriX – towarzysz okrętu
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ogień z nabrzeża
Polskie F-16 w służbie NATO
Apache’e na horyzoncie
Pierwsza misja Gripenów
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Mamy pierwszych pilotów F-35
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Nowy prezes PGZ-etu
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pracowity dyżur Typhoonów
Na pomoc po katastrofie
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Początek „Burzy”
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Walka pod napięciem
Więcej polskiego trotylu dla USA
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Sport kształtuje mentalność
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Więcej amunicji do Rosomaków
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Więcej na mieszkanie za granicą
Historyczna umowa z Francją
Obierki z błotem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Podniebny Pegaz
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Wspólna wola obrony
Nasi czołgiści najlepsi
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Koniec wojny, którego nie znamy
Pegaz nad Europą
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO