moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Asy przestworzy z wojsk lądowych i morskich

Podniebne eskadry to nie tylko polskie Siły Powietrzne. Lotnicy z Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej na co dzień niosą pomoc i ratują życie, wspierają żołnierzy działających w trudnym terenie.


W Wojskach Lądowych lata dziś blisko 150 śmigłowców. To głównie maszyny Mi-24, ale także Mi-8, Mi-2 oraz W-3 PL Głuszec. Za ich sterami siadają, wspierani przez nawigatorów, najbardziej doświadczeni piloci.

Ich zadaniem jest przede wszystkim osłona i wsparcie kolegów działających na ziemi. Pomoc pilotów z jednostek lądowych jest bezcenna, gdy np. walki toczą się w górach, mieście albo nad morzem. Ale także na co dzień lotnicy z wojsk lądowych mają co robić. – Do zadań pilotów należy także lotnicze wsparcie sił reagowania kryzysowego. Chodzi o wszelkiego rodzaju akcje niemilitarne, w które wojsko na wniosek władz samorządowych, a za zgodą ministra obrony, może się angażować – mówi mjr Dariusz Świech z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Pomoc wojskowych lotników okazała się np. bezcenna podczas powodzi w 2010 roku. Do walki z wielką wodą stanęło wówczas kilkanaście śmigłowców Sił Zbrojnych. Transportowe Mi-8 i Mi-17 włączyły się do akcji uszczelniania wałów przeciwpowodziowych przewożąc duże ilości piasku. W tym czasie wojskowe Sokoły ewakuowały poszkodowanych.

Lotnicy pochwalić się mogą także ogromnym doświadczeniem bojowym. Od lat doskonalą się podczas zagranicznych misji, najpierw w Iraku, teraz w Afganistanie. Jedną z najlepiej wyszkolonych jednostek w kraju jest 25 Brygada Kawalerii Powietrznej z Tomaszowa Mazowieckiego. Lotnicy-kawalerzyści w Afganistanie tworzą Samodzielne Grupy Powietrzno-Szturmowe. W kraju latają na śmigłowcach W-3 Sokół, Mi-8 i Mi-17. Do Wojsk Lądowych należy także jedyna w Siłach Zbrojnych Powietrzna Jednostka Ewakuacji Medycznej, którą dowodzi ppłk Marek Wójcik.

Od niedawna działa w Wojskach Lądowych 1 Brygada Lotnictwa, którą dowodzi gen. Krzysztof Mitręga. Ta najmłodsza formacja Wojsk Lądowych powstała w maju 2011 roku, ale jednostki, z których ją utworzono miały wieloletnie tradycje. W brygadzie znalazły się także Dywizjon Rozpoznania Powietrznego z Mirosławca i Centralna Grupa Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego. Na niespełna 2000 żołnierzy służących w brygadzie ponad 180 to piloci. Niemal drugie tyle to personel latający, czyli technicy, nawigatorzy i ratownicy medyczni. Mają do dyspozycji śmigłowce Mi-24, Mi-2, W-3 PL Głuszec i bezzałogowe statki powietrzne BSP. Z kolei „Silowcy”, to lotnicy wojsk lądowych z tak zwanej Służby Inżynieryjno-Lotniczej.

Jednak powietrzu pracują też lotnicy Marynarki Wojennej. To oni wkraczają do akcji, gdy potrzebna jest natychmiastowa pomoc dla kogoś na pełnym morzu. Na przykład kilka dni temu na ratunek choremu pasażerowi statku wyruszył śmigłowiec Marynarki Wojennej W-3. Za jego sterami siedział kpt. pilot Paweł Kalinowski. Wraz z czteroosobową załogą podjął ze statku 70-letniego mężczyznę. Chorego przetransportowano na gdyńskie lotnisko, skąd zabrała go karetka.

Lotnicy morscy, którzy pod komendą kmdr pilota Tadeusza Drybczewskiego służą w Gdyńskiej Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej angażują się w akcje ratowania życia i zdrowia, transportują ludzi i sprzęt. Kilkakrotnie wzięli udział także w „Akcji serce”, przewożąc organy do przeszczepów.
To nie jedyne zadania morskich pilotów. – Do obowiązków Brygady należy także poszukiwanie, śledzenie oraz niszczenie okrętów podwodnych – wymienia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik prasowy GBLMW.
W szeregach Brygady jest około 1300 żołnierzy, w tym 100 pilotów i ponad 150 latających ratowników, nawigatorów, techników, operatorów systemów pokładowych i lekarzy. Dysponują oni 44 samolotami: różnymi wersjami Bryz M-28, a także śmigłowcami ratowniczymi, pokładowymi, transportowymi i do zwalczania okrętów podwodnych.


autor zdjęć: Bartosz Bera, archiwum PKW Afganistan, Marian Kluczyński,archiwum MW

dodaj komentarz

komentarze

~macko
1346010420
Wszystko ładnie pięknie, ale czy juz nie najwyższy czas domalować szachownice na górnych powierzchniach skrzydeł "Bryzy" i innych samolotów...?
C1-CF-ED-20

NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Militarne Schengen
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Przygotowani znaczy bezpieczni
Polski „Wiking” dla Danii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Zwrot na Bałtyk
W krainie Świętego Mikołaja
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Noc Dnia Podchorążego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
wGotowości do reakcji
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowy bus do szczęścia
Nowe zasady dla kobiet w armii
Czwarta dostawa Abramsów
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojsko na Horyzoncie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Skytrucki dla Niemiec
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Nowe Kraby w Sulechowie
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojsko przetestuje nowe technologie
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
The Darker, the Better
Uczelnie łączą siły
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Więcej Herculesów dla Abramsów
Pancerniacy jadą na misję
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojsko ma swojego satelitę!
Komplet medali wojskowych na ringu
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Razem na ratunek
Kapral Bartnik mistrzem świata
Z Su-22 dronów nie będzie
Pociski rakietowe dla Husarzy
Po co wojsku satelity?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
AW149 made in Poland
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO