moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cezary Tomczyk o podkomisji smoleńskiej

To, co stało się z samolotem Tu-154M, numer boczny 102, to historia nie tylko zaniedbań, ale i świadomego niszczenia mienia państwowego – uważa wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk. Wczoraj przedstawił w Sejmie fragment raportu o pracach podkomisji smoleńskiej kierowanej przez Antoniego Macierewicza i zapowiedział złożenie zawiadomienia do prokuratury. 

– Dziś staję przed państwem, żeby pokazać kłamstwo Macierewicza i kłamstwo podkomisji, ale z drugiej strony pokazać prawdę o tym, co stało się z Tupolewem 154-M, numer boczny 102. Mowa o bliźniaczym tupolewie wobec tego, który roztrzaskał się w katastrofie pod Smoleńskiem – mówił wczoraj w Sejmie Cezary Tomczyk. Wiceminister obrony narodowej przedstawił posłom część raportu zespołu ds. oceny funkcjonowania podkomisji smoleńskiej Antoniego Macierewicza. Cały raport opinia publiczna ma poznać pod koniec października.

Cezary Tomczyk mówił przede wszystkim o stanie technicznym samolotu Tu-154M, numer boczny 102, który pod koniec 2011 roku został przebazowany na lotnisko wojskowe w Mińsku Mazowieckim i stał się przedmiotem badań podkomisji pod przewodnictwem Antoniego Macierewicza, mającej ponownie zbadać katastrofę lotniczą pod Smoleńskiem. Rozpoczęła ona pracę w 2016 roku, kiedy resortem obrony zarządzał Macierewicz. Polityk dwa lata później stanął na jej czele.

Według wiceministra Tomczyka, samolot został uszkodzony w wyniku niewłaściwego prowadzenia badań przez podkomisję. – Macierewicz wielokrotnie kłamał, mówiąc, że samolot ten nie został uszkodzony. Mówił, że podkomisja nie cięła elementów konstrukcyjnych, nie używała szlifierek ani młotków. Tymczasem dowody, które posiadamy, mówią coś zupełnie innego – powiedział Cezary Tomczyk i zaprezentował zdjęcia oraz raporty ekspertów, którzy badają prace podkomisji Macierewicza. Widać było na nich zniszczone skrzydło samolotu i przecięty dźwigar, który jest podstawowym elementem konstrukcyjno-wytrzymałościowym skrzydeł. – Zdjęcie pochodzi z zasobów podkomisji smoleńskiej. Widać na nim wyraźnie użycie szlifierki kątowej, którą wycinano fragmenty konstrukcji. To działanie, które doprowadziło do nieodwracalnych uszkodzeń – oznajmił Tomczyk. Wiceminister ujawnił też, że część wyposażenia samolotu została wyjęta z maszyny i była składowana w „workach na śmieci”. – Specjaliści działający w podkomisji Macierewicza pokusili się o zabezpieczenie niektórych otworów powstałych w wyniku wycinania elementów samolotu. W tym celu posłużono się pasami taśmy klejącej, której głównym celem było, jak mi się wydaje, raczej zakrycie hańby, jakiej dopuściły się osoby odpowiedzialne za prowadzenie tych prac – stwierdził Cezary Tomczyk.

Wiceszef MON-u przedstawił również fotografie, na których widać m.in. szlifierkę kątową. – Przy jej pomocy wycinano całe fragmenty skrzydła oraz wiele innych fragmentów z tego samolotu, co powodowało nieodwracalne zniszczenia – mówił Tomczyk. Według wiceministra podczas prac podkomisji używano również innych narzędzi, które mogły doprowadzić do trwałych uszkodzeń maszyny. – Młotek też był narzędziem demontażu Tupolewa. Zresztą jest na zdjęciu, które zostało znalezione w podkomisji smoleńskiej. Jednym z 650 zdjęć, które zostało zrobione przez samą podkomisję smoleńską – podkreślił polityk.

Cezary Tomczyk przedstawił również pismo z 2018 roku, pod którym podpisał się gen. dyw. pil. Jan Śliwka, ówczesny zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych. Pismo było skierowane do Mariusza Błaszczaka, wówczas ministra obrony narodowej. – Cytuję: „Przeprowadzona inwentaryzacja stwierdza m.in. uszkodzenia krytycznych elementów siłowych konstrukcji płatowca, to jest kadłuba, skrzydła samolotu, uszkodzone wręgi, żebra, poszycie lewego skrzydła, zniszczona osłona wciągnika śrubowego slotu, zniszczenia spowodowane badawczą działalnością podkomisji do spraw ponownego zbadania wypadku lotniczego. Charakter wyżej wymienionych uszkodzeń jest trwały i nieodwracalny” – wiceminister przytoczył treść pisma. Przypomniał też, że w 2018 roku Prokuratura Krajowa informowała Mariusza Błaszczaka o prowadzeniu „niszczących badań” na samolocie oraz o wywożeniu jego fragmentów poza teren jednostki. – Mimo to minister Błaszczak nie podjął żadnych działań w celu zabezpieczenia mienia państwowego, a jedynie przekazał pismo do wiadomości Antoniego Macierewicza – zaznaczył Tomczyk.

Wiceminister zapowiedział, że złoży zawiadomienie do prokuratury przeciwko posłom Prawa i Sprawiedliwości: Antoniemu Macierewiczowi i Mariuszowi Błaszczakowi oraz Glennowi Jorgensenowi, który był członkiem podkomisji smoleńskiej. – Poprzez zaniedbania i świadome działania doprowadzili do zniszczenia samolotu o wielkiej wartości technicznej i finansowej. To, co widzimy, to nie tylko historia kłamstwa, ale i świadomego niszczenia mienia państwowego, za które odpowiedzialność ponosi Antoni Macierewicz – powiedział Cezary Tomczyk.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Adam Chelstowski / Forum

dodaj komentarz

komentarze


Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Rekompensaty na nowych zasadach
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Dwie agresje, dwie okupacje
Wielkie zbrojenia za Odrą
Czołgiści w ogniu
Z najlepszymi na planszy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Człowiek w pętli
Największy transport Abramsów w tym roku
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
NATO – jesteśmy z Polską
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Krok ku niezależności
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Święto Wojsk Lądowych
Debiut polskich Patriotów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Black Hawki nad Warszawą
„Road Runner” w Libanie
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Hekatomba na Woli
Apache’e nad Inowrocławiem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Miliardy na budowę schronów
W poszukiwaniu majora Serafina
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Zwycięska batalia o stolicę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pożegnanie z Columbią
Cios w plecy
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Orlik na Alfę
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Kurs dla najlepszych w SERE
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Husarz z polskim instruktorem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
17 września 1939. Nigdy więcej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO