moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cel: oddać most do użytku w październiku

W pierwszych dniach powodzi cała Polska z zapartym tchem śledziła walkę o utrzymanie mostów w Głuchołazach. Niestety, napór rzeki okazał się za silny. Runęły obie istniejące w mieście konstrukcje i Biała Głuchołaska rozcięła je na dwie odseparowane połowy. Od kilku dni żołnierze pracują nad ponownym połączeniem brzegów.

Pierwsi żołnierze z 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia dotarli do Głuchołazów we wtorek. Na miejscu zastali dramatyczną sytuację. Zniszczone przez powódź miasto, ulice pełne gruzu, śmieci i błota, pozostałości dwóch istniejących jeszcze kilka dni wcześniej mostów leżące bezładnie w wodzie. Zadanie było jasne – ponownie spiąć brzegi Białej Głuchołaskiej przeprawą. Przeprowadzone przez grupę rekonesansową rozpoznanie pozwoliło określić siły i środki, które będą niezbędne do jego wykonania.

W środę do Głuchołazów przybyła z Inowrocławia główna grupa ok. 70 żołnierzy, pod dowództwem ppłk. Arkadiusza Syrockiego, zastępcy dowódcy 2 pinż. Pierwszym zadaniem było oczyszczenie ulic prowadzących nad rzekę i przywrócenie ich przejezdności. W przeciwnym wypadku trudno byłoby się dostać z ciężkim sprzętem na plac odbudowy. Zajęły się tym dwa zespoły drogowe.

FIlm: Bogusław Politowski, Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Po podciągnięciu ciężkiego sprzętu budowlanego, żołnierze rozpoczęli oczyszczanie koryta rzeki. Największym wyzwaniem jest demontaż i usunięcie z wody pozostałości po zniszczonych mostach. To bardzo niebezpieczny etap, bo wymaga wejścia na elementy starej konstrukcji, które zalegają w rzece. Żołnierze wykonują te prace w specjalnej uprzęży i są asekurowani z brzegu. Dopiero po uprzątnięciu wszystkich zalegających śmieci będzie można rozpocząć właściwe prace przy stawianiu nowego mostu, czyli budowę na obu brzegach tzw. przyczółków. Ten etap prac wykona firma cywilna.



Tak naprawę żołnierze zbudują od razu dwa mosty. Na brzegu złożone zostaną dwie konstrukcje typu DMS-65, które następnie przy pomocy dźwigu zostaną posadowione na przyczółkach. Każda z budowanych przepraw ma szerokość 4,2 m i nośność do 40 ton i będzie obsługiwać ruch w jednym kierunku. Trafiły one do Głuchołazów z magazynów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w październiku mieszkańcy będą mogli przejechać na drugi brzeg nowym mostem.

W czasie gdy grupa mostowa pracuje nad Białą Głuchołaską, nie próżnuje także zespół rekonesansowy, który przeprowadził wspomnianą wcześniej analizę placu odbudowy. – Żołnierze ci prowadzą teraz rozpoznanie okolicznych dróg i mostów. Szukamy innych obiektów, które uległy zniszczeniu i będą musiały być odbudowane – mówi ppłk Syrocki.

Bogusław Politowski , Maciej Chilczuk

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Razem na ratunek
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Po co wojsku satelity?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Noc Dnia Podchorążego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
wGotowości do reakcji
Militarne Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mundurowi z benefitami
W krainie Świętego Mikołaja
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zwrot na Bałtyk
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
AW149 made in Poland
Marynarze podjęli wyzwanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Najdłuższa noc
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Pancerniacy jadą na misję
The Darker, the Better
Plan na WAM
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polscy marynarze na misjach
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Nowe Kraby w Sulechowie
Wojsko ma swojego satelitę!
Dzień wart stu lat
Pociski rakietowe dla Husarzy
Niebo pod osłoną
Wojsko na Horyzoncie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Skytrucki dla Niemiec
Wojskowy bus do szczęścia
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kapral Bartnik mistrzem świata
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Komplet medali wojskowych na ringu
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Gdy ucichnie artyleria
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Więcej Herculesów dla Abramsów
Czwarta dostawa Abramsów
Polski „Wiking” dla Danii
Zmierzyli się z własnymi słabościami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO