moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cel: oddać most do użytku w październiku

W pierwszych dniach powodzi cała Polska z zapartym tchem śledziła walkę o utrzymanie mostów w Głuchołazach. Niestety, napór rzeki okazał się za silny. Runęły obie istniejące w mieście konstrukcje i Biała Głuchołaska rozcięła je na dwie odseparowane połowy. Od kilku dni żołnierze pracują nad ponownym połączeniem brzegów.

Pierwsi żołnierze z 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia dotarli do Głuchołazów we wtorek. Na miejscu zastali dramatyczną sytuację. Zniszczone przez powódź miasto, ulice pełne gruzu, śmieci i błota, pozostałości dwóch istniejących jeszcze kilka dni wcześniej mostów leżące bezładnie w wodzie. Zadanie było jasne – ponownie spiąć brzegi Białej Głuchołaskiej przeprawą. Przeprowadzone przez grupę rekonesansową rozpoznanie pozwoliło określić siły i środki, które będą niezbędne do jego wykonania.

W środę do Głuchołazów przybyła z Inowrocławia główna grupa ok. 70 żołnierzy, pod dowództwem ppłk. Arkadiusza Syrockiego, zastępcy dowódcy 2 pinż. Pierwszym zadaniem było oczyszczenie ulic prowadzących nad rzekę i przywrócenie ich przejezdności. W przeciwnym wypadku trudno byłoby się dostać z ciężkim sprzętem na plac odbudowy. Zajęły się tym dwa zespoły drogowe.

FIlm: Bogusław Politowski, Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Po podciągnięciu ciężkiego sprzętu budowlanego, żołnierze rozpoczęli oczyszczanie koryta rzeki. Największym wyzwaniem jest demontaż i usunięcie z wody pozostałości po zniszczonych mostach. To bardzo niebezpieczny etap, bo wymaga wejścia na elementy starej konstrukcji, które zalegają w rzece. Żołnierze wykonują te prace w specjalnej uprzęży i są asekurowani z brzegu. Dopiero po uprzątnięciu wszystkich zalegających śmieci będzie można rozpocząć właściwe prace przy stawianiu nowego mostu, czyli budowę na obu brzegach tzw. przyczółków. Ten etap prac wykona firma cywilna.



Tak naprawę żołnierze zbudują od razu dwa mosty. Na brzegu złożone zostaną dwie konstrukcje typu DMS-65, które następnie przy pomocy dźwigu zostaną posadowione na przyczółkach. Każda z budowanych przepraw ma szerokość 4,2 m i nośność do 40 ton i będzie obsługiwać ruch w jednym kierunku. Trafiły one do Głuchołazów z magazynów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w październiku mieszkańcy będą mogli przejechać na drugi brzeg nowym mostem.

W czasie gdy grupa mostowa pracuje nad Białą Głuchołaską, nie próżnuje także zespół rekonesansowy, który przeprowadził wspomnianą wcześniej analizę placu odbudowy. – Żołnierze ci prowadzą teraz rozpoznanie okolicznych dróg i mostów. Szukamy innych obiektów, które uległy zniszczeniu i będą musiały być odbudowane – mówi ppłk Syrocki.

Bogusław Politowski , Maciej Chilczuk

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Terytorialsi i czarna taktyka
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Najważniejszy jest żołnierz
Flytrap, czyli młot na drony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Cisza przed wojną
Jak zostać kapralem rezerwy
Strzelanina w bazie US Army
Beret „na rekinka” lub koguta
Świetne występy polskich żołnierzy
Nas nikt nie oszuka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Czternastka – pożegnanie z legendą
Amunicja dla FA-50 kupiona
Brytyjczycy żegnają Malbork
Warszawo, do broni!
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Polskie drony dla wojska
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wojskowa Bożena i jej możliwości
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Coraz więcej Panter w Polsce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Orlik na Alfę
Moc wrażeń na defiladzie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Hekatomba na Woli
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Rozkaz: sformować brygadę
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Logistyczna rewolucja
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
„Road Runner” w Libanie
Zwycięska batalia o stolicę
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO