moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cel: oddać most do użytku w październiku

W pierwszych dniach powodzi cała Polska z zapartym tchem śledziła walkę o utrzymanie mostów w Głuchołazach. Niestety, napór rzeki okazał się za silny. Runęły obie istniejące w mieście konstrukcje i Biała Głuchołaska rozcięła je na dwie odseparowane połowy. Od kilku dni żołnierze pracują nad ponownym połączeniem brzegów.

Pierwsi żołnierze z 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia dotarli do Głuchołazów we wtorek. Na miejscu zastali dramatyczną sytuację. Zniszczone przez powódź miasto, ulice pełne gruzu, śmieci i błota, pozostałości dwóch istniejących jeszcze kilka dni wcześniej mostów leżące bezładnie w wodzie. Zadanie było jasne – ponownie spiąć brzegi Białej Głuchołaskiej przeprawą. Przeprowadzone przez grupę rekonesansową rozpoznanie pozwoliło określić siły i środki, które będą niezbędne do jego wykonania.

W środę do Głuchołazów przybyła z Inowrocławia główna grupa ok. 70 żołnierzy, pod dowództwem ppłk. Arkadiusza Syrockiego, zastępcy dowódcy 2 pinż. Pierwszym zadaniem było oczyszczenie ulic prowadzących nad rzekę i przywrócenie ich przejezdności. W przeciwnym wypadku trudno byłoby się dostać z ciężkim sprzętem na plac odbudowy. Zajęły się tym dwa zespoły drogowe.

FIlm: Bogusław Politowski, Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Po podciągnięciu ciężkiego sprzętu budowlanego, żołnierze rozpoczęli oczyszczanie koryta rzeki. Największym wyzwaniem jest demontaż i usunięcie z wody pozostałości po zniszczonych mostach. To bardzo niebezpieczny etap, bo wymaga wejścia na elementy starej konstrukcji, które zalegają w rzece. Żołnierze wykonują te prace w specjalnej uprzęży i są asekurowani z brzegu. Dopiero po uprzątnięciu wszystkich zalegających śmieci będzie można rozpocząć właściwe prace przy stawianiu nowego mostu, czyli budowę na obu brzegach tzw. przyczółków. Ten etap prac wykona firma cywilna.



Tak naprawę żołnierze zbudują od razu dwa mosty. Na brzegu złożone zostaną dwie konstrukcje typu DMS-65, które następnie przy pomocy dźwigu zostaną posadowione na przyczółkach. Każda z budowanych przepraw ma szerokość 4,2 m i nośność do 40 ton i będzie obsługiwać ruch w jednym kierunku. Trafiły one do Głuchołazów z magazynów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w październiku mieszkańcy będą mogli przejechać na drugi brzeg nowym mostem.

W czasie gdy grupa mostowa pracuje nad Białą Głuchołaską, nie próżnuje także zespół rekonesansowy, który przeprowadził wspomnianą wcześniej analizę placu odbudowy. – Żołnierze ci prowadzą teraz rozpoznanie okolicznych dróg i mostów. Szukamy innych obiektów, które uległy zniszczeniu i będą musiały być odbudowane – mówi ppłk Syrocki.

Bogusław Politowski , Maciej Chilczuk

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Razem na ratunek
„Horyzont” przeciw dywersji
Polski „Wiking” dla Danii
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Warto być wGotowości
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nieoceniona siła edukacji
Pilica w linii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Borsuki zadomowiły się na poligonie
W gotowości, czyli cywile na poligony
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dostawa Homarów-K
Drony w szkołach
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowy bus do szczęścia
Plan na WAM
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ogień z Leopardów na Łotwie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Zamek” pozostał bezpieczny
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
The Darker, the Better
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Udany start Peruna
Gdy ucichnie artyleria
Niebo pod osłoną
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Dzień wart stu lat
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojsko na Horyzoncie
Krajowa produkcja amunicji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces Polaka w biegu z marines
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Marynarze podjęli wyzwanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Elementy Wisły testowane w USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO