moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe AWACS-y dla NATO

Używane przez Sojusz Północnoatlantycki od ponad 40 lat samoloty wczesnego ostrzegania E-3A Sentry AWACS zostaną zastąpione przez nową konstrukcję –E-7A Wedgetail. Agencja Wsparcia i Zamówień NATO planuje kupić w sumie około 20 takich maszyn, zbudowanych na bazie Boeingów 737. Pierwsze mają wejść do służby w 2031 roku.

– Ta inwestycja w najnowocześniejszą technologię pokazuje siłę transatlantyckiej współpracy obronnej w miarę ciągłego dostosowywania się do bardziej niestabilnego świata – tak Jens Stoltenberg, szef Sojuszu Północnoatlantyckiego, skomentował decyzję o zakupie nowej maszyny wczesnego ostrzegania.

 

REKLAMA

Koniec ery Sentry

Historia AWACS-ów w NATO sięga końca lat siedemdziesiątych. Wówczas to państwa tworzące Pakt zdecydowały, że wspólnie kupią samoloty wczesnego ostrzegania. Chodziło o zwiększenie interoperacyjności armii Sojuszu i ograniczenie wydatków zbrojeniowych, co miało ogromne znaczenie szczególnie dla mniej zamożnych członków Paktu.

Na maszynę, która miała pełnić taką rolę wybrano E-3A Sentry AWACS – Airborne Warning And Control System – konstrukcję opracowaną przez Boeinga na potrzeby US Air Force. NATO zamówiło w sumie 18 samolotów tego typu, które miały stacjonować w kilku bazach na terenie Europy – m.in. w Niemczech, Turcji, Włoszech, Grecji i Norwegii. Dziś Sojusz dysponuje 14 AWACS-ami – jeden rozbił się w Grecji, a trzy zostały wycofane ze służby, gdyż koszty ich naprawy były tak wysokie, że bardziej opłacało się przeznaczyć je na części zamienne.

Ponieważ stan techniczny pozostałych E-3 z roku na rok się pogarsza – maszyny te są intensywnie używane, m.in. do patrolowania wschodniej flanki Sojuszu –kilka lat temu zdecydowano o pozyskaniu ich następcy. Decyzja właśnie zapadła. Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) poinformowała, że z kilku złożonych ofert – m.in. firmy L3Harris Technologies oferującej samoloty Global 6500 CAEW i Saab Defence and Security oferującej maszyny GlobalEye – wybrano Boeingi E-7A Wedgetail. Ta maszyna będzie wkrótce nowym AWACS-em NATO.

– Samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia mają kluczowe znaczenie dla zbiorowej obrony NATO. Łącząc zasoby, sojusznicy mogą wspólnie kupować i eksploatować aktywa, których zakup byłby zbyt kosztowny dla poszczególnych krajów – podkreślał Jens Stoltenberg, sekretarz generalny Sojuszu.

Nowe oczy i uszy NATO

Airborne Warning And Control System – to w ogromnym uproszczeniu umieszczone na pokładzie pasażerskiego samolotu centrum dowodzenia, którego sercem jest radar.

Konstrukcja Boeinga E-7A Wedgetail powstała na początku XXI wieku na zlecenie australijskiego wojska, które w ramach programu o kryptonimie „Wedgetail” poszukiwało nowej maszyny wczesnego ostrzegania. Wybór padł na produkowany przez Boeinga pasażerski 737-700ER. Natomiast dostawcą radaru został koncern Northrop Grumman. Pierwszy australijski E-7A trafił do służby w 2009 roku.

Na zakup Wedgetaila i zastąpienie nim wysłużonych E-3 Sentry zdecydowały się do tej pory Korea Południowa, Turcja, Wielka Brytania oraz Stany Zjednoczone.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Staff Sgt. Daniel Snider, Josey Blades

dodaj komentarz

komentarze


Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Jak usprawnić działania służb na granicy
Nie wierzę panu, mister Karski!
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Za zdrowie utracone na służbie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
International Test
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Prezydent Zełenski w Warszawie
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Posłowie o efektach szczytu NATO
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Silniejsza obecność sojuszników z USA
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Operacja borelioza”
Pioruny dla sojuszników
Jaki będzie czołg przyszłości?
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Londyn o „Tarczy Wschód”
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Sejm podziękował za służbę na granicy
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Feniks – następca Mangusty?
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Most III, czyli lot z V2
Formoza. Za kulisami
Z parlamentu do wojska
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
The Suwałki Gap in the Game
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
„Armia mistrzów” – sporty walki
Partyzanci z republiki
Spadochroniarze na warcie w UE
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Olimp gotowy na igrzyska!
Na ratunek… komandos
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Operacja „Wschodnia zorza”
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Medycy na poligonie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Włoski Centauro na paryskim salonie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO