moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sojusz z branżowym liderem

Huta Stalowa Wola, która produkuje m.in. moździerze Rak, armatohaubice Krab oraz BWP-y Borsuk, chce samodzielnie wytwarzać do swoich pojazdów zawieszenia oraz skrzynie biegów na licencji niemieckiego koncernu RENK. Firmy podpisały kilka dni temu porozumienie o współpracy w zakresie pojazdów gąsienicowych.

Niemiecki koncern RENK to obecnie jeden z wiodących producentów zespołów napędowych (przede wszystkim przekładni) przeznaczonych do wojskowych pojazdów. Opracowane przez inżynierów ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej RENK skrzynie biegów trafiły do dziesiątek modeli sprzętu, w tym do czołgów (m.in. niemieckich Leopardów 2, izraelskich Merkav oraz koreańskich K2 Black Panther), transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty (m.in. brytyjskich Ajaxów i niemieckich Lynxów oraz Pum), pojazdów zabezpieczenia technicznego (np. amerykańskich M88A2 Hercules), a także armatohaubic (m.in. niemieckich PzH 2000 i tureckich Firtin).

 

Huta Stalowa Wola SA, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ma zamiar wykorzystywać niemieckie technologie w produkowanych przez siebie systemach uzbrojenia, czyli moździerzach Rak, armatohaubicach Krab oraz bojowych wozach piechoty Borsuk. Co istotne HSW chce nie tylko instalować zawieszenia oraz skrzynie biegów w swoich wyrobach, ale również produkować je na licencji. W tym celu firmy podpisały kilka dni temu porozumienie. – Ta umowa reguluje możliwości współpracy pomiędzy RENK i Hutą Stalowa Wola SA. Naszym zamiarem jest produkcja oraz testy takich elementów jak zespoły napędowe, skrzynie biegów i zawieszenia do naszych pojazdów bojowych, w naszym zakładzie w Stalowej Woli. Współpraca z firmą RENK pozwoli nam w najbliższej przyszłości zrealizować tę wizję – mówi Jan Szwedo, prezes HSW SA.

Ted Trzesniowski, dyrektor generalny RENK America, które z ramienia Grupy Kapitałowej RENK jest jedną ze stron porozumienia i dokona ewentualnego transferu technologii i wiedzy do polskiego przemysłu, podkreślał doskonałe relacje łączące Polskę i Stany Zjednoczone. – Umowa stanowi kolejny etap współpracy zarówno obronnej, jak i przemysłowej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Polską. Umożliwia ona RENK America oferowanie opłacalnego, ale przede wszystkim sprawdzonego w boju rozwiązania dla pojazdów produkowanych w HSW SA i otwarcie się na możliwości produkcyjne w Polsce – zapewnił Ted Trzesniowski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: plut. Tomasz Borsuk, HSW

dodaj komentarz

komentarze


Abolicja dla ochotników
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Priorytetowe zaangażowanie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
DragonFly czeka na wojsko
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Standardy NATO w Siedlcach
Kircholm 1605
Kosmiczny Perun
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Koniec dzieciństwa
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Niezłomni w obronie
„JUR” dla terytorialsów
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Bóbr na drodze Hannibala
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
W wojsku orientują się najlepiej
Sztuka i służba w jednym kadrze
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wyrównać szanse
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Szli po odznakę norweskiej armii
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO