moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprytna koparka

Za jej pomocą można szybko naprawiać uszkodzone drogi i mosty, budować umocnienia oraz usuwać przeszkody inżynieryjne postawione przez wroga. Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne opracowała wspólnie ze słowacką spółką UDS innowacyjną koparkę UDS-214 na podwoziu kołowym. Można ją było zobaczyć na kieleckich targach zbrojeniowych.

Koparki (lub koparkospycharki) to podstawowe wyposażenie wojsk inżynieryjnych na całym świecie. Żołnierze używają ich do budowania nowych dróg i naprawiania starych lub zniszczonych przez wroga, a także do szeroko rozumianych prac inżynieryjnych, np. budowy umocnień, polowych obozowisk, magazynów albo do niszczenia zapór inżynieryjnych.

Najczęściej są to samodzielne pojazdy na podwoziu kołowym lub gąsienicowym. Wojsko Polskie ma kilka typów takich koparek, ale ich największą wadą jest ograniczona mobilność. Lepszym rozwiązaniem są więc konstrukcje na podwoziu samochodów ciężarowych. Polska armia ma dwa modele tego typu koparki: K-407B osadzoną na samochodzie Star 660 oraz K-407C na platformie Stara 266. Niestety obie „407” są już przestarzałe i wkrótce trzeba będzie je wymienić.

Z myślą o wojsku i innych służbach swój produkt przygotowali więc inżynierowie z polskiej firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne i słowackiej spółki UDS. Na targach zbrojeniowych w Kielcach zaprezentowali prototyp koparki UDS-214 na podwoziu kołowym.

Grzegorz Szczęśniak, prezes polskiej firmy, zapewnił, że koparkę bez problemu można zamontować na dowolnym, wskazanym przez odbiorcę podwoziu. – Sercem naszego projektu jest bowiem specjalistyczna zabudowa, a nie nośnik – wyjaśniał podczas prezentacji prototypu na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego. Jednocześnie zapewnił, że obecnie na rynku nie ma rozwiązań podobnych do koparki UDS-214. Urządzenie nie tylko umożliwia kopanie na głębokość do 10 metrów (z miejsca, w którym stoi), lecz także dzięki wymiennym końcówkom (łyżkom) jest uniwersalnym multinarzędziem. Operator koparki może bowiem szybko wymienić tradycyjną łyżkę (o pojemności 0,63 m sześc.) na inne specjalistyczne łyżki albo na: szczypce do głazów (o wadze do 1250 kg), młot hydrauliczny, hydrauliczne szczypce wyburzeniowe, widły hydrauliczne oraz przecinarkę hydrauliczną.

Polsko-słowacka koparka wzbudziła na kieleckich targach spore zainteresowanie nie tylko przedstawicieli Sił Zbrojnych RP, którzy przygotowują się do wymiany przestarzałych koparek K-407B, lecz także Państwowej Straży Pożarnej oraz służb odpowiedzialnych za reagowanie kryzysowe, ponieważ ten sprzęt może być przydatny podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Orlik na Alfę
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Kierunek na ochronę ludności i obronę cywilną!
Norwegowie budują na polskim poligonie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Cisza przed wojną
Z najlepszymi na planszy
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Wsparcie dla Husarza
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Beret „na rekinka” lub koguta
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
Zwycięska batalia o stolicę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Program Pilica+ przyspiesza
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Samolot dobry do „fikołków”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Ofiary zbrodni katyńskiej spoczną w Katedrze Polowej
Pies asystujący u boku weterana
„Road Runner” w Libanie
Znamy program Air Show – sprawdźcie, co się będzie działo w Radomiu
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Hekatomba na Woli
Nocne ataki na Ukrainę
Flytrap, czyli młot na drony
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Żelazny Obrońca” na wschodniej flance
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bohaterowie 15 sierpnia wyróżnieni
Polskie drony dla wojska
Od akademii do uniwersytetu
Atak na polskiego żołnierza
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Uszyte na miarę
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Jak zostać kapralem rezerwy
Nowe Kraby na Śląsku
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Warszawo, do broni!
Nowe K2 i K9 już w Polsce
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Służby badają wybuch pod Łukowem
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Szpital przyjazny dla żołnierzy
Strzelanina w bazie US Army
Terytorialsi i czarna taktyka
Wojskowe wsparcie z Holandii
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO