moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 gotowe do NRI

24 wyloty w ciągu zaledwie 12 godzin – lotnicy z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach mają za sobą certyfikację do sił gotowości NATO. Gdyby Sojusz zdecydował o ich zaangażowaniu w misję, muszą przebazować się wraz z samolotami F-16 do dowolnego miejsca na świecie. Ich zadaniem będzie prowadzenie walki w powietrzu.

300 lotników, m.in. pilotów, techników obsługi naziemnej i specjalistów od uzbrojenia, z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, przeszło certyfikację do NRI – NATO Readiness Initiative. Swój dyżur rozpoczną w maju 2024 roku. W 2018 roku kraje NATO podpisały tzw. inicjatywę gotowości sił NATO i zobowiązały się do przygotowania 30 batalionów, 30 eskadr lotniczych i 30 okrętów wojennych, które będą gotowe w ciągu 30 dni przemieścić się w dowolne miejsce na świecie i wykonywać operacje Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Certyfikacja krzesińskiego komponentu do NRI trwała tydzień. Sprawdzonych zostało 300 osób oraz 12 samolotów. – Nasz komponent NRI przeznaczony jest wyłącznie do działań lotniczych, w razie potrzeby będzie walczył w powietrzu. Jego zadaniem nie jest np. likwidowanie celów na ziemi – wyjaśnia płk pil. Łukasz Piątek, dowódca 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. – Z umiejętności przeprowadzania walk powietrznych na różnych odległościach byliśmy rozliczani podczas certyfikacji. Zostały one ocenione bardzo wysoko – dodaje oficer.

Zadaniem pilotów F-16 było wykonanie 24 wylotów w ciągu 24 godzin. Krzesińscy lotnicy zrealizowali je w zaledwie 12 godzin. – To jest niezwykle duży wysiłek nie tylko pilotów, lecz także osób odpowiedzialnych za stan techniczny samolotów, ich uzbrojenie i wielu innych. To jest praca zespołowa, wylot F-16 i walka w powietrzu jest najbardziej spektakularnym momentem, ale stoi za nim mnóstwo pracy licznych specjalistów – przyznaje płk Piątek.

W powietrzu piloci wykonywali misje offensive counterair (OCA) oraz defensive counter air (DCA) – są to misje ofensywne lub defensywne prowadzone przeciwko środkom powietrznym. Lotników oceniał zespół ekspertów z Dowództwa Operacyjnego RSZ. Lotnicy z 31 BLT egzamin zdali. Ich umiejętności lotnicze zostały ocenione bardzo wysoko.

– Misja NRI może być teraz aktywowana, a nasi ludzie oraz 12 samolotów będą musieli w ciągu 30 dni znaleźć się w miejscu wyznaczonym przez Sojusz – mówi dowódca 31 BLT. – Czas gotowości jest długi, bo nie są to siły szybkiego reagowania, to zupełnie innego typu komponent, którego zadaniem nie jest reagowanie szybko, ale dotarcie w miejsce, w którym potrzebuje go NATO – dodaje płk pil. Łukasz Piątek.

Certyfikacja do NRI odbyła się po raz pierwszy w historii Wojska Polskiego. Oprócz krzesińskich lotników w siłach gotowości znajdują się m.in. holenderskie siły powietrzne z samolotami F-35 oraz bezzałogowcami MQ-9 Raptor.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Więcej Herculesów dla Abramsów
Komplet medali wojskowych na ringu
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Zwrot na Bałtyk
Gdy ucichnie artyleria
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
AW149 made in Poland
Pancerniacy jadą na misję
Nowe zasady dla kobiet w armii
Z Su-22 dronów nie będzie
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojsko ma swojego satelitę!
Militarne Schengen
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Razem na ratunek
Wojskowy bus do szczęścia
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Uczelnie łączą siły
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojsko przetestuje nowe technologie
Czwarta dostawa Abramsów
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
wGotowości do reakcji
Skytrucki dla Niemiec
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski „Wiking” dla Danii
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Mundurowi z benefitami
The Darker, the Better
Przygotowani znaczy bezpieczni
Po co wojsku satelity?
Najdłuższa noc
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojsko na Horyzoncie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe Kraby w Sulechowie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Noc Dnia Podchorążego
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
W krainie Świętego Mikołaja
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Pociski rakietowe dla Husarzy
Polska niesie ogromną odpowiedzialność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO