moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wirtualny trening kontrolerów

Kandydaci na kontrolerów ruchu lotniczego będą się szkolić w Dęblinie z wykorzystaniem najnowszego symulatora Lotniczej Akademii Wojskowej. Pozwoli on kontrolerom nauczyć się działania w różnych warunkach atmosferycznych: przy silnym wietrze, zachmurzeniu, zmiennej widzialności, oblodzeniu, opadach. A także w sytuacjach awaryjnych, np. w razie pożaru silnika.

Symulator kontroli ruchu lotniczego firmy ST Engineering z Singapuru Lotnicza Akademia Wojskowa otrzymała 1 kwietnia. Za jego dostarczenie i instalację na terenie uczelni, szkolenie techników, kadry instruktorskiej oraz pakiet logistyczny odpowiada firma Giss, z którą uczelnia podpisała umowę opiewającą na 7,5 mln zł.

Nowe urządzenie trafiło do Ośrodka Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego LAW. Tam właśnie szkolą się podchorążowie oraz studenci cywilni kierunku nawigacja. Na kursy podnoszące poziom umiejętności, a także odświeżające kompetencje przyjeżdżają do Ośrodka również żołnierze zawodowi. – W pierwszej kolejności ze szkolenia na nowym symulatorze skorzystają kontrolerzy, którzy pełnią już służbę na wojskowych lotniskach. Zgodnie z przepisami muszą oni uaktualniać uprawnienia co trzy lata – mówi mjr Mariusz Bąbik, kierownik szkolenia Ośrodka Szkolenia Personelu Służby Ruchu Lotniczego LAW. – Od przyszłego semestru z symulatora skorzystają wojskowi i cywilni studenci – dodaje mjr Bąbik. Szefostwo ośrodka wyjaśnia, że w przyszłości nowe urządzenie zastąpi starszy model symulatora, który od kilkunastu lat służył do szkolenia przyszłych kontrolerów ruchu lotniczego. – Stary symulator przepracował już wiele godzin i wymaga częstej pracy techników. Musieliśmy więc pomyśleć o nowym, za pomocą którego wyszkolimy kolejnych kontrolerów – przyznaje mjr Bąbik.

Nowy symulator pozwoli na szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego w ramach dwóch uprawnień: kontroli lotniska oraz kontroli zbliżania. – Symulator umożliwia szkolenie kontrolerów lotniska w dwóch konfiguracjach. Jedna pozwala na uzyskanie wizualizacji 360 stopni, zapewniając możliwość pełnej obserwacji wzrokowej wokół wieży kontroli lotniska. W drugiej konfiguracji następuje podział na dwa oddzielne stanowiska, umożliwiające wizualizację po 180 stopni na każdym. Takie stanowiska mamy dwa, więc możemy równocześnie szkolić czterech kursantów – wyjaśnia Dawid Reszel, szef techniczny Ośrodka. – Dodatkowo mamy pięć stanowisk, które umożliwiają szkolenie kontrolerów zbliżania oraz precyzyjnego podejścia – dodaje.

Kontroler lotniska jest to osoba, która odpowiada za pole manewrowe, czyli drogi kołowania i pas startowy, a także za ruch w bezpośrednim otoczeniu lotniska, a więc przestrzeń mierzoną od poziomu gruntu do wysokości kilkuset metrów. Zadaniem kontrolera zbliżania jest ukierunkowanie zbliżających się samolotów w taki sposób, by znalazły się na linii podejścia końcowego do pasa startowego. Natomiast samoloty, które odlatują, kontroler zbliżania kieruje tak, by poruszały się zgodnie z wcześniej zaplanowaną trasą.

– Praca kontrolerów wiąże się z dużą odpowiedzialnością i nie pozwala na błędy, dlatego tak ważny jest trening. Kontrolerzy muszą ćwiczyć w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości, co umożliwia właśnie nasz nowy symulator – przyznaje mjr Bąbik.

Podczas szkolenia można zaprogramować na urządzeniu dowolną porę dnia i nocy, pory roku, a także wprowadzać zmienne warunki atmosferyczne. Oznacza to, że kursanci będą uczyć się pracy w warunkach ograniczonej widzialności, pełnego lub częściowego zachmurzenia, opadów deszczu lub śniegu. – Symulować możemy także oblodzenie pasa i samolotów, „gromadzić” śnieg na drogach kołowania, co z kolei wymusi, na przykład, podjęcie akcji oczyszczania lotniska… – opowiada kierownik szkolenia Ośrodka. Dodaje też, że dla kontrolerów szczególnie ważna będzie możliwość treningu podczas różnego rodzaju sytuacji awaryjnych, np. gdy nie można wysunąć podwozia, pojawi się pożar silnika lub inna awaria techniczna samolotu.

Symulator kontroli ruchu lotniczego to kolejne urządzenie do wirtualnego treningu w Lotniczej Akademii Wojskowej. Dęblińska Szkoła Orląt w swoich zasobach ma już między innymi symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40, dwusilnikowych DA-42 i transportowego M-28, symulatory śmigłowców Guimbal Cabri G2 i SW-4 Puszczyk oraz symulator skoków ze spadochronem ratowniczym.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
 
Wodowanie „Rybitwy”
Przerwany lot „Orlika”
„Trenuj z wojskiem” po raz szósty
Azjatycki partner Grupy WB
Trump i Putin rozmawiali o wojnie w Ukrainie
Podchorążowie z Wrocławia ćwiczyli w Ustce z przeciwlotnikami
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Rosja chce od USA gwarancji bezpieczeństwa kosztem Ukrainy
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Podniebne tankowanie „Husarza”
Wojskowe emerytury w górę
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Panczeniści nie zawiedli
Grot dla cywilów
AMW rozwija się
Gladius rozpoznaje i uderza
Aby szpital był przyjazny wojsku
Kwanty, czyli Polska buduje cyberodporność
Bałtyk pod parasolem
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Gavia – od Bałtyku po ocean
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
W Sejmie o przyszłości przemysłu zbrojeniowego
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu z samorządowcami
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Polska snowboardzistka znów na podium
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Wyrok za tragiczny wypadek
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Test wytrzymałości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Historyczne odkrycie! Wojskowy sztandar ukryto niemal 90 lat temu
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Pierwszy szwedzki okręt w natowskim zespole
Under Polish Command
Niezwyciężeni powrócili z misji
Putin już nie dotrzymał danego Trumpowi słowa
Na lodzie, a szybcy i na medal
Rajd pamięci
Trudna sztuka dowodzenia
Trio na medal
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
Lotnicza konferencja w Warszawie
„Joanna Mała” większa i nowocześniejsza
Nowe legitymacje dla weteranów
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
Szwedzki game changer w Cyfrowej Brygadzie
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Pierwszy dorosły obowiązek
„Bracia, do broni! Assalto!”, czyli Kościuszko na Cytadeli
Foch stawia warunki
Zmiana warty na Sycylii
Sejm za planem dozbrojenia Europy
GROM walczy na Bałtyku
Walka w półcieniu
Ukraińcy zaatakowali elementy rosyjskiej triady nuklearnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO