moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wirtualny trening kontrolerów

Kandydaci na kontrolerów ruchu lotniczego będą się szkolić w Dęblinie z wykorzystaniem najnowszego symulatora Lotniczej Akademii Wojskowej. Pozwoli on kontrolerom nauczyć się działania w różnych warunkach atmosferycznych: przy silnym wietrze, zachmurzeniu, zmiennej widzialności, oblodzeniu, opadach. A także w sytuacjach awaryjnych, np. w razie pożaru silnika.

Symulator kontroli ruchu lotniczego firmy ST Engineering z Singapuru Lotnicza Akademia Wojskowa otrzymała 1 kwietnia. Za jego dostarczenie i instalację na terenie uczelni, szkolenie techników, kadry instruktorskiej oraz pakiet logistyczny odpowiada firma Giss, z którą uczelnia podpisała umowę opiewającą na 7,5 mln zł.

Nowe urządzenie trafiło do Ośrodka Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego LAW. Tam właśnie szkolą się podchorążowie oraz studenci cywilni kierunku nawigacja. Na kursy podnoszące poziom umiejętności, a także odświeżające kompetencje przyjeżdżają do Ośrodka również żołnierze zawodowi. – W pierwszej kolejności ze szkolenia na nowym symulatorze skorzystają kontrolerzy, którzy pełnią już służbę na wojskowych lotniskach. Zgodnie z przepisami muszą oni uaktualniać uprawnienia co trzy lata – mówi mjr Mariusz Bąbik, kierownik szkolenia Ośrodka Szkolenia Personelu Służby Ruchu Lotniczego LAW. – Od przyszłego semestru z symulatora skorzystają wojskowi i cywilni studenci – dodaje mjr Bąbik. Szefostwo ośrodka wyjaśnia, że w przyszłości nowe urządzenie zastąpi starszy model symulatora, który od kilkunastu lat służył do szkolenia przyszłych kontrolerów ruchu lotniczego. – Stary symulator przepracował już wiele godzin i wymaga częstej pracy techników. Musieliśmy więc pomyśleć o nowym, za pomocą którego wyszkolimy kolejnych kontrolerów – przyznaje mjr Bąbik.

Nowy symulator pozwoli na szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego w ramach dwóch uprawnień: kontroli lotniska oraz kontroli zbliżania. – Symulator umożliwia szkolenie kontrolerów lotniska w dwóch konfiguracjach. Jedna pozwala na uzyskanie wizualizacji 360 stopni, zapewniając możliwość pełnej obserwacji wzrokowej wokół wieży kontroli lotniska. W drugiej konfiguracji następuje podział na dwa oddzielne stanowiska, umożliwiające wizualizację po 180 stopni na każdym. Takie stanowiska mamy dwa, więc możemy równocześnie szkolić czterech kursantów – wyjaśnia Dawid Reszel, szef techniczny Ośrodka. – Dodatkowo mamy pięć stanowisk, które umożliwiają szkolenie kontrolerów zbliżania oraz precyzyjnego podejścia – dodaje.

Kontroler lotniska jest to osoba, która odpowiada za pole manewrowe, czyli drogi kołowania i pas startowy, a także za ruch w bezpośrednim otoczeniu lotniska, a więc przestrzeń mierzoną od poziomu gruntu do wysokości kilkuset metrów. Zadaniem kontrolera zbliżania jest ukierunkowanie zbliżających się samolotów w taki sposób, by znalazły się na linii podejścia końcowego do pasa startowego. Natomiast samoloty, które odlatują, kontroler zbliżania kieruje tak, by poruszały się zgodnie z wcześniej zaplanowaną trasą.

– Praca kontrolerów wiąże się z dużą odpowiedzialnością i nie pozwala na błędy, dlatego tak ważny jest trening. Kontrolerzy muszą ćwiczyć w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości, co umożliwia właśnie nasz nowy symulator – przyznaje mjr Bąbik.

Podczas szkolenia można zaprogramować na urządzeniu dowolną porę dnia i nocy, pory roku, a także wprowadzać zmienne warunki atmosferyczne. Oznacza to, że kursanci będą uczyć się pracy w warunkach ograniczonej widzialności, pełnego lub częściowego zachmurzenia, opadów deszczu lub śniegu. – Symulować możemy także oblodzenie pasa i samolotów, „gromadzić” śnieg na drogach kołowania, co z kolei wymusi, na przykład, podjęcie akcji oczyszczania lotniska… – opowiada kierownik szkolenia Ośrodka. Dodaje też, że dla kontrolerów szczególnie ważna będzie możliwość treningu podczas różnego rodzaju sytuacji awaryjnych, np. gdy nie można wysunąć podwozia, pojawi się pożar silnika lub inna awaria techniczna samolotu.

Symulator kontroli ruchu lotniczego to kolejne urządzenie do wirtualnego treningu w Lotniczej Akademii Wojskowej. Dęblińska Szkoła Orląt w swoich zasobach ma już między innymi symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40, dwusilnikowych DA-42 i transportowego M-28, symulatory śmigłowców Guimbal Cabri G2 i SW-4 Puszczyk oraz symulator skoków ze spadochronem ratowniczym.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Dywersanci atakują
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Czarnomorski szlif minerów
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Pływali jak morscy komandosi
Koniec pewnej epoki
Kircholm 1605
Maratońskie święto w Warszawie
„Droga do GROM-u”
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Pasja i fart
Młodzi i bezzałogowce
Polski „Wiking” dla Danii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Speczespół wybierze „Orkę”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Orientuj się bez GPS-u
Kawaleria w szkole
WOT na Szlaku Ratunkowym
Zawiszacy na Litwie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polskie Bayraktary nad Turcją
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Abolicja dla ochotników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Transbałtycka współpraca
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Człowiek jest najważniejszy
Terytorialsi w akcji
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Deterrence in Polish
Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Wojny na rzut kostką
Mity i manipulacje
„Road Runner” w Libanie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Jelcz się wzmacnia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
DragonFly czeka na wojsko
Priorytetowe zaangażowanie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W wojsku orientują się najlepiej
Medicine for Hard Times
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
W poszukiwaniu majora Serafina
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kosmiczny Perun
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Medycy na start

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO