moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie przyszłych pilotów będzie bezpieczniejsze

Symulator, który otrzymała Lotnicza Akademia Wojskowa, służy do przygotowania podchorążych i studentów cywilnych do wykonywania lotów bez widoczności horyzontu, czyli według wskazań przyrządów nawigacyjnych. Przyszli piloci przećwiczą w nim różnego rodzaju misje powietrzne podczas zachmurzenia, silnego deszczu i wiatru oraz w sytuacji, gdy dojdzie do awarii silnika lub turbulencji.

ALSIM AL4X-5 – najnowszy nabytek Lotniczej Akademii Wojskowej – to symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40 i dwusilnikowych DA-42. Urządzenie wyprodukowane przez francuską spółkę ALSIM pozwoli na szkolenie przyszłych pilotów samolotów odrzutowych i transportowych.

Symulator ma dwa moduły, co oznacza, że mogą się na nim szkolić piloci jednosilnikowego Diamonda DA-40, a po przekonfigurowaniu kokpitu (co zajmuje zaledwie 10 minut) także piloci dwusilnikowego DA-42. – Symulator AL4X-5 przede wszystkim przygotuje studentów do lotów IFR, czyli bez widoczności horyzontu, np. w chmurach lub ponad nimi. W takiej sytuacji pilot polega na wskazaniach przyrządów nawigacyjnych – wyjaśnia Przemysław Górecki, szef instruktorów szkolenia teoretycznego LAW-u. – Oczywiście symulator nigdy nie odzwierciedli rzeczywistego lotu, ale przynajmniej zaznajomi uczniów ze specyfiką lotu bez widoczności horyzontu. To nie jest proste zadanie, bo bez naturalnego punktu odniesienia, jakim jest horyzont, nasz błędnik szaleje i możemy stracić orientację przestrzenną, co finalnie może doprowadzić nawet do katastrofy – przyznaje Górecki.

Instruktor wyjaśnia, że podchorążowie i studenci w bezpiecznych – symulatorowych – warunkach nauczą się korzystać z przyrządów nawigacyjnych i odpowiednio rozkładać uwagę na poszczególne wskaźniki, przyciski, manipulatory. Symulator oswoi ich także z obowiązkiem prowadzenia komunikacji lotniczej w języku angielskim. – Każdy ze studentów spędzi w symulatorze ponad 25 godzin. Dzięki temu w trakcie realnego lotu poczują się pewniej i być może będą mniej zestresowani – mówi Przemysław Górecki. Dodaje, że nowe urządzenie znacznie obniży koszty szkolenia podchorążych.

Jak będzie wyglądał wirtualny trening na DA-40 i Da-42? Instruktorzy mogą przygotować najróżniejsze scenariusze misji powietrznych. Wirtualny lot AL4X-5 może być wykonany w dzień i w nocy, przy zachmurzeniu, we mgle oraz podczas opadów deszczu czy śniegu. – Możemy sterować intensywnością zachmurzenia i opadów. Mamy także możliwość wprowadzenia podmuchów wiatru, które w lotnictwie mają ogromne znaczenie – dodaje Górecki. Instruktorzy mogą zaprogramować także lot z turbulencjami o różnej mocy, oblodzeniem oraz w sytuacjach awaryjnych, np. gdy dojdzie do pożaru, awarii silnika lub alternatora.

Symulator AL4X-5 przetestowali już instruktorzy LAW-u. Sprawdzili m.in., czy urządzenie jest zgodne ze specyfikacją zamówienia i wykonali pierwsze wirtualne loty. – Próby wypadły pomyślnie, ale symulator musi jeszcze otrzymać certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prawdopodobnie zaraz po Nowym Roku szkolenie z użyciem AL4X-5 rozpoczną pierwsi podchorążowie i studenci cywilni – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Marta Serafin

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Towarzysze czołgów
Nocne ataki na Ukrainę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
StormRider na fali
Nietypowa premiera targowa
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Hekatomba na Woli
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Spotkanie Trump-Nawrocki
Grot A3 w drodze do linii
Pilica+ coraz bliżej
Z najlepszymi na planszy
Tuga – postrach dronów
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Drones on the Offensive
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Norwegowie budują na polskim poligonie
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Beret „na rekinka” lub koguta
„Road Runner” w Libanie
Piorun 2 coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Kikimora o wielu twarzach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Był twarzą sił powietrznych”
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Zwycięska batalia o stolicę
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Pancerna pięść
Wyczekiwane przyspieszenie
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Detect & Classify: satelity z AI
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Drony w ofensywie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Orlik na Alfę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Najmłodszy w rodzinie
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Klucz do bezpieczeństwa
Huta Stalowa Wola na MSPO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Salwa z wysokości
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Dwie agresje, dwie okupacje
Nasz Hercules
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Startuje „Żelazny obrońca”
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Radary, które widzą wszystko
Świetne występy polskich żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO