moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca AWACS-a potrzebny od zaraz

Użytkowane od prawie 50 lat amerykańskie samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3G Sentry AWACS będą wycofywane ze służby. US Armed Forces planują zastąpienie ich nową konstrukcją. W przyszłym roku chcą kupić, a do 2028 roku otrzymać dwie prototypowe maszyny. Co zastąpi AWACS-y, których Amerykanie mają ponad 30?

Samoloty Boeing E-3G Sentry AWACS – Airborne Warning And Control System – to w ogromnym uproszczeniu umieszczone w pasażerskim Boeingu 707-320 centrum dowodzenia, którego sercem jest panoramiczny radar. W pierwszych wersjach AWACS-ów stosowano radar AN/APY-1, a w zmodernizowanych samolotach działa jego następca – AN/APY-2.

Oprócz niego AWACS-y opracowane na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku mają systemy teleinformatyczne, które umożliwiają nie tylko zarządzanie przestrzenią powietrzną, czyli m.in. systemy do identyfikacji „swój–obcy”, lecz także sieciocentryczne systemy wsparcia dowodzenia i łączności. Dzięki nim możliwa jest komunikacja z wojskami lądowymi i marynarką wojenną – np. wskazywanie celów, które maszyny te potrafią wykrywać z odległości około 400 km.

Amerykańskie Siły Zbrojne – US Armed Forces – mają obecnie 31 samolotów Boeing E-3G Sentry, ale nie wszystkie są w służbie czynnej, część (nie ujawniono ile) znajduje się w magazynach. Możliwości tych maszyn coraz bardziej jednak nie spełniają wymogów współczesnego pola walki. Według ekspertów unowocześniony powinien zostać system radarowy, należy też zwiększyć odporność środków łączności na zakłócenia. Dlatego kilka państw użytkujących te maszyny – m.in. Wielka Brytania – zdecydowało o zakupie nowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Podobną decyzję podjęli również Amerykanie. Na początku lutego Departament Wojsk Lotniczych (US Department of the Air Force) rozpoczął analizę rynku i zaprosił firmy zbrojeniowe do przedstawienia informacji o konstrukcjach, które mogą zaoferować.

Amerykańska armia poinformowała, że do 2023 roku zamierza kupić dwa prototypowe samoloty (mają zostać dostarczone do 2028 roku) i przetestować je. Na podstawie wyników badań i prób zapadnie decyzja o zamówieniu partii seryjnej. Nie ujawniono technicznych warunków, jakie muszą spełniać następcy AWACS-ów. Wiadomo jedynie, że preferowana będzie konstrukcja zbudowana na bazie samolotu cywilnego.

Flotą kilkunastu AWACS-ów dysponuje także NATO i jest to jedyny sprzęt wojskowy należący do Sojuszu. Samoloty stacjonują w bazie lotniczej w Niemczech, a wspiera je kilka maszyn z Królewskich Sił Powietrznych z bazy w Waddington. Dzięki obecności AWACS-ów Sojusz może czuwać nad bezpieczeństwem przestrzeni powietrznej krajów członkowskich.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Staff Sgt. Clayton Cupit

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1645533600
Moze by tak Polska sie zebrala i kupila jakies AWACS jak E7?
89-B5-6E-3D

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Prezydent wręczył awanse generalskie
„Pułaski” na Atlantyku
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Baltic Sea Under Control
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Podniebne wsparcie sojuszników
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Wyścig zbrojeń wystartował
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Medycyna na morzu
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Więcej amunicji do Rosomaków
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Kolejowy sabotaż udaremniony
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Polskie F-16 w służbie NATO
Sport kształtuje mentalność
Składy wysokiego ryzyka
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Zatopiony problem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Rex Bolizlavus
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Henry Szymanski na tropie prawdy
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Więcej polskiego trotylu dla USA
Trzy dekady DGW
Podniebny Pegaz
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Święto ludzi z pasją
Poznać rakietowego Homara
Pracowity dyżur Typhoonów
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Szabla hubalczyków
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Więcej na mieszkanie za granicą
Pierwsza misja Gripenów
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Piękny przykład patriotyzmu
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Wyrok za tragiczny wypadek
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pilecki ucieka z Auschwitz
Rodzina na wagę złota

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO