moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

WZT-3. Na ratunek pancerniakom

Po krajowym i eksportowym sukcesie WZT-2 Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” nie zwolniły tempa. Wojsko Polskie miało coraz więcej czołgów T-72, opracowano więc nowszy typ wozu zabezpieczenia technicznego opierając się na konstrukcji radzieckiego czołgu. Tak powstał WZT-3 – wielofunkcyjny pojazd, który również zyskał uznanie, nie tylko w Polsce.

Służą do ewakuacji i zabezpieczenia technicznego pojazdów na polu walki, prowadzenia prac montażowych z wykorzystaniem żurawia TD-50, spawarki elektrycznej i gazowej. Są przystosowane do prac inżynieryjnych prowadzonych za pomocą lemiesza czy wyciągania zakopanego sprzętu za pomocą wyciągarki głównej. W razie potrzeby posłużą także do ewakuacji rannych żołnierzy z pola walki. A to tylko podstawowe funkcje WZT-3 – pojazdu, który w 1989 roku trafił w wyposażenie Wojska Polskiego. Już rok później wozem zabezpieczenia technicznego polskiej produkcji zainteresowały się Indie, które do dziś użytkują kilkaset takich wozów. Wśród innych zagranicznych użytkowników WZT-3 w różnych wersjach licencyjnych są: Serbia, Chorwacja, Czechy, Malezja czy Kuwejt. Od ubiegłego roku używa ich także ukraińskie wojsko.

 

Pierwsza wersja WZT-3 powstała na podwoziu T-72 jako zabezpieczenie właśnie dla tego typu czołgów. Z czasem zaczęto jednak produkować zmodernizowaną wersję wozu, czyli WZT-3M, która spełniała wymogi zabezpieczenia polskich PT-91, indyjskich T-90S Bhishma i innych jednostek sprzętu z uwzględnieniem, że sztywny hol umożliwia ewakuowanie uszkodzonych pojazdów o masie do 50 t. Zmodernizowany wóz ma m.in. mocniejszy silnik S-12U o mocy 850 KM (625 kW) lub 1000-konny S-1000. Producent – Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” – podkreśla, że dzięki dużej uniwersalności i łatwej adaptacji można pojazdu używać do różnego rodzaju specjalistycznych prac technicznych, w tym chemicznych i przeciwpożarowych. WZT-3 może pracować w każdych warunkach klimatycznych w temperaturze od -24 C do +50 C.

Ważący 40 t WZT-3 (masa bojowa 42 t) może po utwardzonej drodze rozwinąć prędkość około 60 km/h. W terenie pokonuje brody o głębokości 1,8 m i przeszkody wodne do 5 m głębokości. Zasięg operacyjny wozu wynosi od 200 km do ok. 600 km (z dodatkowymi beczkami paliwa).

Główne wyposażenie WZT-3 to przede wszystkim wysuwany żuraw hydrauliczny TD-50 o udźwigu 15 t i regulowanym ramieniu (5,8–8 m) oraz dwie wyciągarki: główną, mechaniczną o uciągu 280 kN (840 kN po zastosowaniu wielokrążka) i hydrauliczną o uciągu 20 kN. Wóz ma lemiesz o wymiarach 360 na 90 cm, urządzenia do spawania i cięcia elektrycznego oraz acetylenowego, sprężarkę powietrza oraz zestawy do podnoszenia zespołów napędowych.

Przykładowe uzbrojenie WZT-3 (może się różnić w zależności od wersji i lokalnych modernizacji) stanowi 12,7-milimetrowy przeciwlotniczy wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT (zapas amunicji 300 szt.) i 81-milimetrowa wyrzutnia granatów dymnych.

Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych informuje, że obecnie w Siłach Zbrojnych RP jest około 300 egzemplarzy pojazdów z rodziny WZT. Większość z nich to WZT-2, ponieważ WZT-3 został wyprodukowany dla Wojska Polskiego w około 30 egzemplarzach. W latach 2019–2024 wyremontowano i oddano do użytkowania 23 pojazdy WZT. Trzy kolejne są w trakcie realizacji.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz, infografika Łukasz Krzysztofowicz

dodaj komentarz

komentarze


Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Transbałtycka współpraca
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Niezłomni w obronie
DragonFly czeka na wojsko
Abolicja dla ochotników
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kircholm 1605
Standardy NATO w Siedlcach
WOT na Szlaku Ratunkowym
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Koniec dzieciństwa
Żołnierze na trzecim stopniu podium
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Speczespół wybierze „Orkę”
W wojsku orientują się najlepiej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Droga do GROM-u”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Sztuka i służba w jednym kadrze
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Jelcz się wzmacnia
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Zawiszacy na Litwie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Polski „Wiking” dla Danii
Szli po odznakę norweskiej armii
Priorytetowe zaangażowanie
Kosmiczny Perun
Polskie Bayraktary nad Turcją
Maratońskie święto w Warszawie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
W poszukiwaniu majora Serafina

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO