moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

SOMA dla specjalsów

Umożliwia przenoszenie różnego rodzaju uzbrojenia, prowadzenie rozpoznania, nie straszne są mu trudne warunki atmosferyczne. M28 SOMA to samolot, który powstał na potrzeby amerykańskich sił specjalnych, ale jego producenci – PZL Mielec i Sierra Nevada Corporation – uważają, że sprawdzi się także w innych rodzajach wojsk.

Samolot M28 to jeden ze sztandarowych produktów PZL Mielec. Do tej pory w fabryce powstało ponad 100 takich maszyn. Wojsko Polskie korzysta z samolotów w wersji Bryza. Niedawno jednak producent wspólnie ze swoim amerykańskim partnerem – Sierra Nevada Corporation – zaprezentował nową wersję samolotu. M28 SOMA (prezentowana też pod nazwą MC-145B Coyote Special Operations Multi-Role Aircraft) zadebiutowała w Polsce podczas kilku pokazów. Jeden z nich odbył się w Warszawie. – To samolot krótkiego startu i lądowania, który jest zdolny do operowania w najtrudniejszych warunkach, w miejscach, gdzie jest ograniczona infrastruktura – mówił Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec, należących do koncernu Lockheed Martin.

Mimo że na pierwszy rzut oka M28 SOMA może przypominać swoje poprzedniczki, tak nie jest. Nowa wersja maszyny została bowiem wyposażona w wiele innowacyjnych rozwiązań. Modyfikacje dotyczą między innymi sposobów przenoszenia i użycia systemów broni. Pod każdym ze skrzydeł są po dwa węzły, które umożliwiają podwieszenie różnego rodzaju pocisków, np. AGM-114 Hellfire, a w kadłubie można umieścić osiem wyrzutni amunicji GBU-69 Small Glide Munitions (SGM), AGM-176 Griffin czy bezzałogowych statków powietrznych w różnych konfiguracjach. Jeśli zaistnieje taka konieczność, SOMA ma także umożliwiać transport i zrzut pocisków manewrujących AGM-158 JASSM.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Istotną rolę pełni również głowica optoelektroniczna Wescam MX-15D, znajdująca się na nosie kadłuba maszyny. Została ona wyposażona w kamery, które rejestrują obraz w świetle dziennym i podczerwieni, a także w podświetlacz celu i dalmierz. Kolejną głowicę można umieścić pod kadłubem. Dane uzyskane dzięki tym urządzeniom mogą być wyświetlane na ekranach w kabinie pilotów lub na monokularze, który znajduje się na hełmie.

Wielozadaniowy MC-145B ma zarówno kabinę, jak i tylną rampę załadunkową charakterystyczną dla samolotu C-130. Dzięki temu można go szybko przekonfigurować do różnych wersji, m.in. desantowej, ewakuacji rannych czy typowo transportowej.

Samolot zaprezentowany podczas warszawskiego pokazu wyróżniało malowanie – przypominało ono barwy lotnictwa US Army. Producent zaoferował bowiem maszynę amerykańskim siłom specjalnym w ramach programu Armed Overwatch (dotyczącego zakupu samolotów wsparcia i rozpoznania). Ale jak zapewnia prezes PZL Mielec, dzięki temu, że MC-145B można modyfikować, sprawdzi się on również w siłach zbrojnych innych państw, m.in. w Wojsku Polskim. – Biorąc pod uwagę możliwości techniczne tego samolotu, uważam, że co najmniej kilkanaście sztuk powinno trafić do polskiej armii – twierdzi Janusz Zakręcki. Dodaje także, że mielecka fabryka może w ciągu roku wyprodukować 13–14 takich samolotów. Rozmowę o cenie maszyny, prezes Mielca ucina krótko: – To nie są tanie rzeczy.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rusza program „wGotowości”
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Starcie pancerniaków
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Marynarze mają nowe motorówki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sportowcy na poligonie
Standardy NATO w Siedlcach
Mundurowi z benefitami
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Mity i manipulacje
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomnik nieznanych bohaterów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Sukces Polaka w biegu z marines
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Odznaczenia za wzorową służbę
Nowe zasady dla kobiet w armii
Koniec dzieciństwa
Kircholm 1605
Inwestycja w bezpieczeństwo
Męska sprawa: profilaktyka
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Kolejny kontrakt Dezametu
Zasiać strach w szeregach wroga
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wellington „Zosia” znad Bremy
Arteterapia dla weteranów
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szansa na nowe życie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Marynarze podjęli wyzwanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Abolicja dla ochotników
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Kaman – domknięcie historii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Niespokojny poranek pilotów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nie daj się zhakować
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO