moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

SOMA dla specjalsów

Umożliwia przenoszenie różnego rodzaju uzbrojenia, prowadzenie rozpoznania, nie straszne są mu trudne warunki atmosferyczne. M28 SOMA to samolot, który powstał na potrzeby amerykańskich sił specjalnych, ale jego producenci – PZL Mielec i Sierra Nevada Corporation – uważają, że sprawdzi się także w innych rodzajach wojsk.

Samolot M28 to jeden ze sztandarowych produktów PZL Mielec. Do tej pory w fabryce powstało ponad 100 takich maszyn. Wojsko Polskie korzysta z samolotów w wersji Bryza. Niedawno jednak producent wspólnie ze swoim amerykańskim partnerem – Sierra Nevada Corporation – zaprezentował nową wersję samolotu. M28 SOMA (prezentowana też pod nazwą MC-145B Coyote Special Operations Multi-Role Aircraft) zadebiutowała w Polsce podczas kilku pokazów. Jeden z nich odbył się w Warszawie. – To samolot krótkiego startu i lądowania, który jest zdolny do operowania w najtrudniejszych warunkach, w miejscach, gdzie jest ograniczona infrastruktura – mówił Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec, należących do koncernu Lockheed Martin.

Mimo że na pierwszy rzut oka M28 SOMA może przypominać swoje poprzedniczki, tak nie jest. Nowa wersja maszyny została bowiem wyposażona w wiele innowacyjnych rozwiązań. Modyfikacje dotyczą między innymi sposobów przenoszenia i użycia systemów broni. Pod każdym ze skrzydeł są po dwa węzły, które umożliwiają podwieszenie różnego rodzaju pocisków, np. AGM-114 Hellfire, a w kadłubie można umieścić osiem wyrzutni amunicji GBU-69 Small Glide Munitions (SGM), AGM-176 Griffin czy bezzałogowych statków powietrznych w różnych konfiguracjach. Jeśli zaistnieje taka konieczność, SOMA ma także umożliwiać transport i zrzut pocisków manewrujących AGM-158 JASSM.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Istotną rolę pełni również głowica optoelektroniczna Wescam MX-15D, znajdująca się na nosie kadłuba maszyny. Została ona wyposażona w kamery, które rejestrują obraz w świetle dziennym i podczerwieni, a także w podświetlacz celu i dalmierz. Kolejną głowicę można umieścić pod kadłubem. Dane uzyskane dzięki tym urządzeniom mogą być wyświetlane na ekranach w kabinie pilotów lub na monokularze, który znajduje się na hełmie.

Wielozadaniowy MC-145B ma zarówno kabinę, jak i tylną rampę załadunkową charakterystyczną dla samolotu C-130. Dzięki temu można go szybko przekonfigurować do różnych wersji, m.in. desantowej, ewakuacji rannych czy typowo transportowej.

Samolot zaprezentowany podczas warszawskiego pokazu wyróżniało malowanie – przypominało ono barwy lotnictwa US Army. Producent zaoferował bowiem maszynę amerykańskim siłom specjalnym w ramach programu Armed Overwatch (dotyczącego zakupu samolotów wsparcia i rozpoznania). Ale jak zapewnia prezes PZL Mielec, dzięki temu, że MC-145B można modyfikować, sprawdzi się on również w siłach zbrojnych innych państw, m.in. w Wojsku Polskim. – Biorąc pod uwagę możliwości techniczne tego samolotu, uważam, że co najmniej kilkanaście sztuk powinno trafić do polskiej armii – twierdzi Janusz Zakręcki. Dodaje także, że mielecka fabryka może w ciągu roku wyprodukować 13–14 takich samolotów. Rozmowę o cenie maszyny, prezes Mielca ucina krótko: – To nie są tanie rzeczy.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Black Hawki nad Warszawą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Zwycięska batalia o stolicę
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Debiut polskich Patriotów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cios w plecy
Husarz z polskim instruktorem
Pożegnanie z Columbią
„Road Runner” w Libanie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
17 września 1939. Nigdy więcej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Rekompensaty na nowych zasadach
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Święto Wojsk Lądowych
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kurs dla najlepszych w SERE
Dwie agresje, dwie okupacje
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Krok ku niezależności
Hekatomba na Woli
Największy transport Abramsów w tym roku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Z najlepszymi na planszy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Czołgiści w ogniu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Człowiek w pętli
NATO – jesteśmy z Polską
Orlik na Alfę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Koncern Hanwha inwestuje w AWL

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO