moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

SOMA dla specjalsów

Umożliwia przenoszenie różnego rodzaju uzbrojenia, prowadzenie rozpoznania, nie straszne są mu trudne warunki atmosferyczne. M28 SOMA to samolot, który powstał na potrzeby amerykańskich sił specjalnych, ale jego producenci – PZL Mielec i Sierra Nevada Corporation – uważają, że sprawdzi się także w innych rodzajach wojsk.

Samolot M28 to jeden ze sztandarowych produktów PZL Mielec. Do tej pory w fabryce powstało ponad 100 takich maszyn. Wojsko Polskie korzysta z samolotów w wersji Bryza. Niedawno jednak producent wspólnie ze swoim amerykańskim partnerem – Sierra Nevada Corporation – zaprezentował nową wersję samolotu. M28 SOMA (prezentowana też pod nazwą MC-145B Coyote Special Operations Multi-Role Aircraft) zadebiutowała w Polsce podczas kilku pokazów. Jeden z nich odbył się w Warszawie. – To samolot krótkiego startu i lądowania, który jest zdolny do operowania w najtrudniejszych warunkach, w miejscach, gdzie jest ograniczona infrastruktura – mówił Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec, należących do koncernu Lockheed Martin.

Mimo że na pierwszy rzut oka M28 SOMA może przypominać swoje poprzedniczki, tak nie jest. Nowa wersja maszyny została bowiem wyposażona w wiele innowacyjnych rozwiązań. Modyfikacje dotyczą między innymi sposobów przenoszenia i użycia systemów broni. Pod każdym ze skrzydeł są po dwa węzły, które umożliwiają podwieszenie różnego rodzaju pocisków, np. AGM-114 Hellfire, a w kadłubie można umieścić osiem wyrzutni amunicji GBU-69 Small Glide Munitions (SGM), AGM-176 Griffin czy bezzałogowych statków powietrznych w różnych konfiguracjach. Jeśli zaistnieje taka konieczność, SOMA ma także umożliwiać transport i zrzut pocisków manewrujących AGM-158 JASSM.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Istotną rolę pełni również głowica optoelektroniczna Wescam MX-15D, znajdująca się na nosie kadłuba maszyny. Została ona wyposażona w kamery, które rejestrują obraz w świetle dziennym i podczerwieni, a także w podświetlacz celu i dalmierz. Kolejną głowicę można umieścić pod kadłubem. Dane uzyskane dzięki tym urządzeniom mogą być wyświetlane na ekranach w kabinie pilotów lub na monokularze, który znajduje się na hełmie.

Wielozadaniowy MC-145B ma zarówno kabinę, jak i tylną rampę załadunkową charakterystyczną dla samolotu C-130. Dzięki temu można go szybko przekonfigurować do różnych wersji, m.in. desantowej, ewakuacji rannych czy typowo transportowej.

Samolot zaprezentowany podczas warszawskiego pokazu wyróżniało malowanie – przypominało ono barwy lotnictwa US Army. Producent zaoferował bowiem maszynę amerykańskim siłom specjalnym w ramach programu Armed Overwatch (dotyczącego zakupu samolotów wsparcia i rozpoznania). Ale jak zapewnia prezes PZL Mielec, dzięki temu, że MC-145B można modyfikować, sprawdzi się on również w siłach zbrojnych innych państw, m.in. w Wojsku Polskim. – Biorąc pod uwagę możliwości techniczne tego samolotu, uważam, że co najmniej kilkanaście sztuk powinno trafić do polskiej armii – twierdzi Janusz Zakręcki. Dodaje także, że mielecka fabryka może w ciągu roku wyprodukować 13–14 takich samolotów. Rozmowę o cenie maszyny, prezes Mielca ucina krótko: – To nie są tanie rzeczy.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
 
Wołyń – pamiętamy
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Wyższe stawki dla niezawodowych
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Czarne Pantery, ognia!
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rekompensaty na ostatniej prostej
Ewakuacja Polaków z Izraela
Zatrzymania na granicach
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Bezpieczniejsza Europa
Nowe Abramsy już w Wesołej
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pierwszy polski lot Apache’a
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Śmierć gorsza niż wszystkie
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Flyer, zdobywca przestworzy
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Dzieci wojny
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Planowano zamach na Zełenskiego
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Potrzebujemy najlepszych
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Podejrzane manewry na Bałtyku
Radar na bezpieczeństwo
Kajakami po medale
Czarna Pantera celuje
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Umacnianie ściany wschodniej
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Broń przeciwko wrogim satelitom
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Odznaczenia za misję
Pracowity pobyt w kosmosie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Święto sportów walki w Warendorfie
Tłumy na zawodach w Krakowie
Ostatnia niedziela…
BWP-1 – historia na dekady
Demony wojny nie patrzą na płeć
Ratownik w akcji
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO