moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Zmodernizowany BWP – propozycja z Poznania

Ma kadłub wyższy o 20 cm, więc wewnątrz jest więcej miejsca dla żołnierzy. Wyposażono go w nowy system wieżowy z armatą kalibru 30 mm, może też forsować przeszkody wodne. Prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty zaprezentowały na targach zbrojeniowych w Kielcach Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach można było obejrzeć prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty BWP-1. Propozycję przygotowały poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. – Jesteśmy jedynym w PGZ-ecie podmiotem odpowiedzialnym za remonty BWP-1. Mamy w tym zakresie kilkudziesięcioletnie doświadczenie i wiedzę. Dlatego też na podstawie własnych opracowań, prac badawczo-rozwojowych, a także opinii użytkowników, którzy po różnego rodzaju naprawach zgłaszali nam wiele propozycji zmian i ulepszeń BWP-a, przygotowaliśmy demonstrator zmodernizowanego wozu – mówi Wojciech Bitner, dyrektor handlowy WZM-u. – Przygotowany przez nas prototyp jest także odpowiedzią na oczekiwania i potrzeby, które zgłosił Inspektorat Uzbrojenia podczas postępowania dotyczącego modernizacji BWP-1 – dodaje. Specjaliści z WZM-u zaznaczają, że modernizacja wozu ma być swego rodzaju rozwiązaniem pomostowym do czasu wprowadzenia w wojsku nowego bojowego pływającego wozu piechoty. – Zmodernizowany wóz nie stoi w konflikcie z pojazdem Borsuk. Żołnierze mogą bowiem otrzymać unowocześnione BWP-y, zanim Borsuk trafi do produkcji seryjnej – dopowiada Bitner.

REKLAMA

Jakie zmiany zastosował WZM? W prezentowanym BWP-ie zmodernizowano kadłub pojazdu. Jest on wyższy o 20 cm, dzięki temu zwiększono przestrzeń przedziału dla desantu o około 2 m3, zastosowano także nowe włazy dla dowódcy oraz załogi, nowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne. Nowy BWP-1 z poznańskich zakładów ma także wzmocniony układ zawieszenia, nowe siedzenia, nowoczesne systemy przeciwpożarowe, tłumienia wybuchu oraz wykrywania skażeń. Co ważne, ochrona balistyczna pojazdu wzrosła do poziomu trzeciego według STANAG-u 4569 (standard NATO).

Zmiany zaszły także w uzbrojeniu. Zastosowano bezzałogową wieżę, przyrządy optyczne dzienno-nocne działonowego i dowódcy, armatę Mk44S Bushmaster kalibru 30 mm, karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych i przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. – Dzięki zastosowaniu nowego typu uzbrojenia zasadniczo zwiększyliśmy siłę rażenia i skuteczność prowadzenia ognia. Ale niezwykle ważną cechą jest także to, że zmodernizowany BWP-1 pływa. Pływalność wozu to przy ukształtowaniu terenu w Polsce jeden z kluczowych parametrów – podkreśla Wojciech Bitner.

Specjaliści WZM-u z Poznania szacują, że masa bojowa całego wozu wyniesie około 15 t.

W wojskach lądowych jest kilkanaście batalionów wyposażonych w bojowe wozy piechoty BWP-1. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wola na czele. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze

~Herr Flick
1632315540
Mi się podoba. Może i opancerzenie nie jest prima sort, ale przecież nie można mieć wszystkiego. Jak chce się wszystko, to nie ma się nic. Mamy tego sprzętu od groma i trochę. Jakby nie patrzeć, BWP - 1 jest to szybkie i zwinne "bydlę". Swojego czasu miałem przyjemność trochę w nim pojeździć. Tylko że z tą przestarzałą, niestabilizowaną armatą i równie przestarzałą PPK Malutka, można wrogowi tylko "nafiukać". Ale proponowane zmiany, w połączeniu z mobilnością BWP i prostotą jego obsługi, tworzą naprawdę ciekawą alternatywę. I co ważne - niedrogą. Nie wspominając już o tzw. rezerwie, która w razie potrzeby szybko opanuje możliwości eksploatacyjne wozu. Jak uczy nas historia, wojny wygrywali ni ci, co mieli wielce skomplikowany i nowoczesny sprzęt, tylko ci, co potrafili go wyprodukować w szybko w dużej ilości oraz był w miarę skuteczny i prosty w obsłudze.
24-32-C9-52

Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
 
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Dołącz do sportowców w mundurach!
Wilk na poligonie
W jedynym słusznym kierunku
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Ogień na alpejskich szczytach
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Test mobilności 12 Dywizji
Emerytura wypłacana w … karmie
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Ostatnie dni kampanii 1939
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Black Hawk na potrzeby GROM-u
Wybierz się na wojskowe studia
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Legia Akademicka po raz piąty
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Polsko-tureckie obrady
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Ciemne strony Facebooka
Na granicy stratosfery
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Polityka nie znosi próżni
„Kormoran” zagraniczny debiut ma za sobą
„Ryś ‘21”, czyli przerzut wojsk
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Będzie więcej oddziałów przygotowania wojskowego
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Advantages of Efficient Organization
Gala stulecia „Polski Zbrojnej”
KFOR: wyższy stopień gotowości
Współpraca i wspólna pamięć
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Afganistan. Czas wracać do domu
Polscy żandarmi wspierają Gruzinów
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Wirtualne strzelanie, realne efekty
Żołnierze bez testów z WF-u
Zbrodnia w Zakroczymiu
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Szef MON-u w Forcie Sill
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Strzelec do zadań specjalnych
Szef MON odwiedził USA
Maraton po bieszczadzkich bezdrożach
Ziemia z misji na pamiątkę
Course on Diplomacy
Duch Invictus jest, czas na formę
Przeprawa przez Narew
Czy mur powstrzyma falę uchodźców?
Więcej żołnierzy na granicy
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Uzbrojenie dla „Kormoranów”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO