moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowany BWP – propozycja z Poznania

Ma kadłub wyższy o 20 cm, więc wewnątrz jest więcej miejsca dla żołnierzy. Wyposażono go w nowy system wieżowy z armatą kalibru 30 mm, może też forsować przeszkody wodne. Prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty zaprezentowały na targach zbrojeniowych w Kielcach Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach można było obejrzeć prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty BWP-1. Propozycję przygotowały poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. – Jesteśmy jedynym w PGZ-ecie podmiotem odpowiedzialnym za remonty BWP-1. Mamy w tym zakresie kilkudziesięcioletnie doświadczenie i wiedzę. Dlatego też na podstawie własnych opracowań, prac badawczo-rozwojowych, a także opinii użytkowników, którzy po różnego rodzaju naprawach zgłaszali nam wiele propozycji zmian i ulepszeń BWP-a, przygotowaliśmy demonstrator zmodernizowanego wozu – mówi Wojciech Bitner, dyrektor handlowy WZM-u. – Przygotowany przez nas prototyp jest także odpowiedzią na oczekiwania i potrzeby, które zgłosił Inspektorat Uzbrojenia podczas postępowania dotyczącego modernizacji BWP-1 – dodaje. Specjaliści z WZM-u zaznaczają, że modernizacja wozu ma być swego rodzaju rozwiązaniem pomostowym do czasu wprowadzenia w wojsku nowego bojowego pływającego wozu piechoty. – Zmodernizowany wóz nie stoi w konflikcie z pojazdem Borsuk. Żołnierze mogą bowiem otrzymać unowocześnione BWP-y, zanim Borsuk trafi do produkcji seryjnej – dopowiada Bitner.

Jakie zmiany zastosował WZM? W prezentowanym BWP-ie zmodernizowano kadłub pojazdu. Jest on wyższy o 20 cm, dzięki temu zwiększono przestrzeń przedziału dla desantu o około 2 m3, zastosowano także nowe włazy dla dowódcy oraz załogi, nowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne. Nowy BWP-1 z poznańskich zakładów ma także wzmocniony układ zawieszenia, nowe siedzenia, nowoczesne systemy przeciwpożarowe, tłumienia wybuchu oraz wykrywania skażeń. Co ważne, ochrona balistyczna pojazdu wzrosła do poziomu trzeciego według STANAG-u 4569 (standard NATO).

Zmiany zaszły także w uzbrojeniu. Zastosowano bezzałogową wieżę, przyrządy optyczne dzienno-nocne działonowego i dowódcy, armatę Mk44S Bushmaster kalibru 30 mm, karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych i przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. – Dzięki zastosowaniu nowego typu uzbrojenia zasadniczo zwiększyliśmy siłę rażenia i skuteczność prowadzenia ognia. Ale niezwykle ważną cechą jest także to, że zmodernizowany BWP-1 pływa. Pływalność wozu to przy ukształtowaniu terenu w Polsce jeden z kluczowych parametrów – podkreśla Wojciech Bitner.

Specjaliści WZM-u z Poznania szacują, że masa bojowa całego wozu wyniesie około 15 t.

W wojskach lądowych jest kilkanaście batalionów wyposażonych w bojowe wozy piechoty BWP-1. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wola na czele. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze

~Herr Flick
1632315540
Mi się podoba. Może i opancerzenie nie jest prima sort, ale przecież nie można mieć wszystkiego. Jak chce się wszystko, to nie ma się nic. Mamy tego sprzętu od groma i trochę. Jakby nie patrzeć, BWP - 1 jest to szybkie i zwinne "bydlę". Swojego czasu miałem przyjemność trochę w nim pojeździć. Tylko że z tą przestarzałą, niestabilizowaną armatą i równie przestarzałą PPK Malutka, można wrogowi tylko "nafiukać". Ale proponowane zmiany, w połączeniu z mobilnością BWP i prostotą jego obsługi, tworzą naprawdę ciekawą alternatywę. I co ważne - niedrogą. Nie wspominając już o tzw. rezerwie, która w razie potrzeby szybko opanuje możliwości eksploatacyjne wozu. Jak uczy nas historia, wojny wygrywali ni ci, co mieli wielce skomplikowany i nowoczesny sprzęt, tylko ci, co potrafili go wyprodukować w szybko w dużej ilości oraz był w miarę skuteczny i prosty w obsłudze.
24-32-C9-52

Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dywersja na kolei. Są dowody
Ogień z Leopardów na Łotwie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces Polaka w biegu z marines
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nieznani sprawcy wysadzili tory
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Plan na WAM
Im ciemniej, tym lepiej
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dostawa Homarów-K
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Awanse w dniu narodowego święta
My, jedna armia
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Kapral Bartnik mistrzem świata
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Wojskowy bus do szczęścia
„Horyzont” przeciw dywersji
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Mundurowi z benefitami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dzień wart stu lat
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Studenci ewakuowali szpital
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze podjęli wyzwanie
Merops wdrażany natychmiast
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Torpeda w celu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Gdy ucichnie artyleria
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Ułani szturmowali okopy
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Is It Already War?
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Dodatkowe zapory
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Kosmiczna wystawa
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO