moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Ocean 2020”, czyli drony na straży morskich granic

43 instytucje z 15 państw, ponad trzy lata prac, wreszcie – ćwiczenia przeprowadzone najpierw na Morzu Śródziemnym, a potem na Bałtyku. Cel: sprawdzić możliwości bezzałogowych platform, jeśli chodzi o zwalczanie zagrożeń na morzu. Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach podsumowany został europejski projekt „Ocean 2020”.

Seminarium zorganizował Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni, czyli polski uczestnik projektu. Wzięli w nim również udział przedstawiciele innych firm oraz instytucji zaangażowanych w przedsięwzięcie, m.in. szwedzkiego Saaba czy włoskiego koncernu Leonardo, który jest liderem „Oceanu 2020”. Prezentacja dotyczyła przede wszystkim ćwiczeń przeprowadzonych w sierpniu u wybrzeży Szwecji.

Kilkanaście dni temu na wodach Zatoki Fińskiej operowały trzy bezzałogowe systemy powietrzne, cztery drony nawodne i pięć autonomicznych pojazdów podwodnych. Podczas ćwiczeń wykorzystywany był satelita COSMO SkyMed oraz samolot niemieckiej spółki Hensoldt wyposażony w radar najnowszej generacji. Do tego doszedł statek badawczy „Planet” z Niemiec, a także okręty: szwedzki poławiacz torped HMS „Pelikanen”, litewski patrolowiec LNF „Žemaitis” i polski niszczyciel min ORP „Czajka”. Operatorzy bezzałogowców mieli ściśle współdziałać z załogami jednostek pływających, pozyskiwać i analizować informacje dotyczące zagrożeń na morzu, a następnie przesyłać je dalej. Zgromadzone w ten sposób dane trafiały do EUMOC, czyli prototypowego europejskiego centrum operacyjnego. Scenariusze realizowane podczas ćwiczeń zakładały, że w newralgicznym rejonie pojawia się nieprzyjacielski okręt podwodny oraz wykorzystywane przez terrorystów szybkie łodzie motorowe.

– Byliśmy zaangażowani w dwa epizody – wspomina kpt. mar. Wojciech Zalewski, dowódca ORP „Czajka”. – W pierwszym współpracowaliśmy z portugalskimi marynarzami, którzy zostali zaokrętowani na naszym pokładzie wraz z pojazdem podwodnym Gavia. Ich zadaniem było odnalezienie ćwiczebnej miny. To się udało. Zarejestrowaliśmy obraz sonarowy, a potem jeszcze obraz wideo. Nagranie wykonał nasz pojazd Ukwiał, który dodatkowo opuściliśmy do morza. Dane trafiły do EUMOC – opowiada oficer. Podczas drugiego epizodu „Czajka” wcieliła się w rolę jednostki matki dla łodzi terrorystów. – Na pokładzie mieliśmy nawet pozorantów, którzy ostatecznie zostali zatrzymani przez litewską grupę boardingową – wyjaśnia kpt. mar. Zalewski.

W czasie ćwiczeń na pokładzie ORP „Czajka” zainstalowano sprzęt łączności. Elementy systemu opracowali m.in. specjaliści z gdyńskiego OBRCTM S.A. – Ten sprzęt został zintegrowany z antenami na naszym pokładzie – zaznacza dowódca polskiego niszczyciela min. – Choć widzieliśmy zaledwie niewielki fragment ćwiczeń, sam projekt robił wrażenie. Dla nas było to bardzo ciekawe doświadczenie – podsumowuje. Jesienią 2019 roku podobne szkolenie zostało przeprowadzone na Morzu Śródziemnym. W Zatoce Tarenckiej, prócz dronów, zadania realizowały okręty z Włoch, Hiszpanii, Francji i Grecji.

Projekt „Ocean 2020” ruszył w 2018 roku. Realizowany jest przez Europejską Agencję Obrony (EDA), przy wsparciu z unijnych funduszy. Celem przedsięwzięcia jest prezentacja możliwości bezzałogowych platform podwodnych, nawodnych i powietrznych, a także zintegrowanie ich z wykorzystywanymi obecnie systemami do monitoringu sytuacji na morzu. W przyszłości ma to zapewnić lepszą ochronę europejskiej granic morskich i kluczowych szlaków żeglugowych.

Na potrzeby projektu „Ocean 2020” powołano konsorcjum złożone z 43 instytucji, które wywodzą się z 15 państw. Liderem jest włoski koncern Leonardo. Wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej OBRCTM S.A. odpowiadał w tym gronie za kwestie związane z komunikacją pomiędzy ćwiczącymi jednostkami. Gdyński ośrodek dostarczył opracowane przez swoich specjalistów szerokozakresowe radiostacje RKP-8100 oraz aplikacje komputerowe, które przygotowali oni specjalnie z myślą o projekcie. – Rezultaty prac osiągnięte w ramach programu umożliwią budowanie wspólnego dla Unii Europejskiej kierunku rozwoju systemów odpowiedzialnych za tworzenie świadomości sytuacyjnej i wczesnego identyfikowania zagrożeń. Dodatkowo w przypadku OBRCTM S.A. znajdą one zastosowanie w procesie projektowania przyszłych systemów walki, wysoce nasyconych technologią – mówił podczas kieleckiego seminarium Tomasz Bajer, kierownik projektu „Ocean 2020” w ramach gdyńskiego ośrodka.

Zgodnie z planem projekt ma się zakończyć w październiku tego roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: SAAB, 8FOW

dodaj komentarz

komentarze


Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO – jesteśmy z Polską
Święto Wojsk Lądowych
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Debiut polskich Patriotów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Z najlepszymi na planszy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
W poszukiwaniu majora Serafina
Black Hawki nad Warszawą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
„Road Runner” w Libanie
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Krok ku niezależności
Apache’e nad Inowrocławiem
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cios w plecy
17 września 1939. Nigdy więcej
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Brytyjczycy na wschodniej straży
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pożegnanie z Columbią
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Husarz z polskim instruktorem
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Człowiek w pętli
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Zwycięska batalia o stolicę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Kurs dla najlepszych w SERE
Orlik na Alfę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Hekatomba na Woli
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Miliardy na budowę schronów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Największy transport Abramsów w tym roku
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Brytyjczycy żegnają Malbork
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czołgiści w ogniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO