moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Moździerz Rak w nowej odsłonie

Zautomatyzowany system naprowadzania na cel, automat ładowania, który może podawać pociski w każdym położeniu lufy, oraz hydropneumatyczne zawieszenie, które pozwala regulować prześwit pojazdu – oto M120G. Huta Stalowa Wola zaprezentowała na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego ulepszoną gąsienicową wersję 120-milimetrowego automatycznego moździerza Rak.

M120G waży 24 t, ma ponad 7 m długości, niecałe 3 m szerokości i napędza go silnik MTU 6V199 TE20 o mocy 260 kW, który na drogach utwardzonych pozwala osiągnąć prędkość 60 km/h.

W porównaniu z poprzednikiem, którego konstrukcję wykonano na podstawie leciwej haubicy 2S1 Goździk, nową wersję 120-milimetrowego moździerza Rak wyróżniają unowocześnione, hydropneumatyczne podwozie i ulepszony system ogniowy. Opracowana przez inżynierów z Huty Stalowa Wola S.A. nowa odsłona gąsienicowego działa to zdecydowanie jedna z najciekawszych premier tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego.

Nowy układ jezdny moździerza składa się z 12 kół (po sześć na każdej stronie), sześciu rolek podtrzymujących (po trzy na stronie) oraz 12 odbojów (bump-stopów ograniczających ruch zawieszenia pojazdu). Jak podkreślają konstruktorzy z HSW S.A., taka konstrukcja nie tylko znacząco podnosi komfort załogi w czasie wykonywania zadań (m.in. zmniejszając drgania podczas strzelania), lecz także przede wszystkim zwiększa możliwości terenowe pojazdu. Załoga może bowiem w razie potrzeby zwiększyć prześwit pojazdu, gdy chce np. pokonać trudny teren.

W M120G ulepszono również system ogniowy. Wóz wyposażono w układ automatycznego naprowadzania na cel oraz automatyczny system ładowania w pełnym zakresie kątów obrotu lufy. Dzięki temu skrócono do 30 s czas, jakiego działo potrzebuje, by przejść w położenie bojowe. Zmniejszono także liczebność załogi do trzech osób.

Ulepszony Rak wyposażony jest w system łączności wewnętrznej Fonet, w radiostację UKF RRC 9311 AP, celownik optoelektroniczny do strzelania na wprost – z kamerą termowizyjną i dalmierzem laserowym, system wykrywania promieniowania laserowego OBRA SSP-1 oraz w 81-milimetrową wyrzutnię granatów dymnych. Moździerz uzbrojono w karabin kalibru 7,62 mm UKM 2000D z dzienno-nocnym celownikiem Bazalt.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Mundurowi z benefitami
Okręt skrojony na Bałtyk
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Orka po szwedzku
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojsko na Horyzoncie
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
The Darker, the Better
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polski „Wiking” dla Danii
Ogień z Leopardów na Łotwie
Bezzałogowy nurek
W krainie Świętego Mikołaja
Krajowa produkcja amunicji
Nowe Kraby w Sulechowie
Dzień wart stu lat
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niebo pod osłoną
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Elementy Wisły testowane w USA
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Udany start Peruna
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Militarne Schengen
Obywatele chcą być #wGotowości
Warto być wGotowości
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pilica w linii
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojskowy bus do szczęścia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Razem na ratunek
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pancerniacy jadą na misję
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Kapral Bartnik mistrzem świata
Początek „Ratownika”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO