moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportery płyną na drugi brzeg

Żołnierze 12 Brygady Zmechanizowanej od kilku dni szkolą się na poligonie w Drawsku Pomorskim, gdzie wkrótce rozpoczną się największe sojusznicze manewry „Defender Europe 20”. Załogi Rosomaków i bojowych wozów piechoty ćwiczą pokonywanie jeziora. Zanim jednak ciężki sprzęt ruszył do wody, załoga musiała sprawdzić szczelność pojazdów.

„Defender Europe 20” to największe ćwiczenia armii amerykańskiej w Europie od czasu zimnej wojny. W sojuszniczych zmaganiach weźmie udział kilka tysięcy polskich i amerykańskich żołnierzy. Niemal wszyscy wojskowi są już na poligonie w Drawsku Pomorskim.

– Od kilku dni przygotowujemy się do udziału w manewrach. Żołnierze szkolą się m.in. w pokonywaniu przeszkody wodnej. Najpierw mieli zajęcia doskonalące na Jeziorze Ostrowiec, a teraz trenują na jeziorze Zły Łęg – mówi kpt. Błażej Łukaszewski, rzecznik prasowy 12 Brygady Zmechanizowanej. To właśnie ta jednostka skierowała na manewry najwięcej żołnierzy oraz sprzętu. Na poligonie w Drawsku wojskowych z Błękitnej Brygady jest ponad tysiąc, a do dyspozycji mają kilkaset jednostek sprzętu, w tym bojowe wozy piechoty i kołowe transportery opancerzone. Załogi Rosomaków i BWP-ów ćwiczą pokonywanie przeszkód wodnych. – Ukształtowanie terenu w Europie, a szczególnie w Polsce, gdzie jest dużo jezior i rzek, pokazuje, że takie umiejętności mogą być bardzo przydatne. Zwłaszcza że w czasie potencjalnego konfliktu zbrojnego nie zawsze będzie można korzystać z mostów – dodaje rzecznik.

Zanim transportery wjadą do wody, żołnierze muszą przejść cykl zajęć teoretycznych w swoich garnizonach. Uczą się m.in. rozpoznawania przeszkód wodnych, budowy i eksploatacji wozów, a przede wszystkim mechanizmów odpowiedzialnych za wypompowywanie wody w przypadku nieszczelności pojazdów. Poza tym, zgodnie z przepisami, żołnierze muszą także przećwiczyć pływanie w mundurach. – Do przeprawy wodnej trzeba sprzęt przygotować. Na początek na froncie wozu jest montowana lina, za pomocą której w przypadku sytuacji awaryjnej wóz będzie wyciągnięty z wody. Poza tym kierowca musi zamontować peryskop i otworzyć komin, czyli otwór wlotu powietrza – opisuje kpt. Rafał Gaszyński, dowódca 1 kompanii piechoty zmotoryzowanej z 2 Batalionu Piechoty Zmotoryzowanej. – Przed zanurzeniem należy również otworzyć falochron, dzięki któremu woda nie przedostanie się do przedziału kierowcy. Załoga powinna sprawdzić, czy gąsienice nie są zbyt luźne – wylicza oficer.

Ale to nie wszystko. – Podczepiamy BWP-a na linach holowniczych do wozu ewakuacyjnego, a następnie delikatnie wprowadzamy do wody. To moment, w którym załoga sprawdza, czy woda nie przecieka do środka – wyjaśnia kpt. Gaszyński. Jeżeli żołnierze wykryją nieszczelność, muszą ją zabezpieczyć za pomocą specjalnej substancji uszczelniającej. – W czasie pływania bojowe wozy piechoty są zanurzone do wysokości luków strzelniczych piechoty. Może się zdarzyć, że w trakcie przeprawy trochę wody dostanie się do wnętrza. Ale tak naprawdę nie ma się czego obawiać. W środku są trzy pompy, które mogą wypompować 300 l wody w ciągu minuty – mówi dowódca 1 kompanii.

W czasie przeprawy decydujące są jednak umiejętności kierowcy. Sterowanie transporterem wymaga doświadczenia i skupienia. Trudność polega na tym, że wóz porusza się zgodnie ze strumieniem wody, który wytwarzają gąsienice wozu. Kierowca nie może ustawiać wozu prostopadle do strumienia wody, ale powinien delikatnie ustawić się pod kątem. Po szkoleniu z pływania wozami na Jeziorze Ostrowiec, żołnierze próbowali sił podczas przeprawy na jeziorze Zły Łęg.

Obok załóg BWP-ów trening z pokonywania przeszkody wodnej przeszły także załogi Rosomaków. – W warunkach wojennych Rosomaki weszłyby do wody bez żadnego przygotowania, w czasie pokoju żołnierze muszą transportery najpierw sprawdzić – mówi kpt. Łukaszewski, rzecznik 12 Brygady. Podczepione do wozu ewakuacyjnego transportery wprowadza się do wody i ocenia szczelność. To test nazywany przez żołnierzy „spławikowaniem”. – Zwykle nie dochodzi do żadnych przecieków, ale sprawdzić trzeba zawsze. Oczywiście musimy też zabezpieczyć wszystkie włazy i pokrywy – mówi ppor. Piotr Rosiński, dowódca 2 kompanii piechoty zmotoryzowanej z 1 Batalionu Piechoty Zmotoryzowanej. Dodaje, że na wszelki wypadek wewnątrz transporterów jest kilka pomp do odprowadzania wody.

Oficer zapewnia, że pływanie Rosomakiem w jeziorze jest przyjemne i proste. – Rosomaki zostały wyposażone w pędniki wodne, czyli specjalne śruby umocowane z tyłu pojazdu. To właśnie dzięki nim oraz odpowiedniemu regulowaniu obrotami silnika można sterować transporterem w wodzie – wyjaśnia dowódca 1 kompanii. Zastrzega, że większym wyzwaniem jest pływanie w jeziorze Zły Łęg, gdzie prędkość nurtu wynosi około 3 m/s. – Nie jest to dużo, ale kierowca musi to brać pod uwagę. Poza tym dno jest bardzo muliste, więc wjeżdża się zawsze w nieznane – mówi ppor. Rosiński.
Żołnierze przygotowują się do forsowania przeprawy wodnej w ramach manewrów „Defender”. Wówczas przez Zły Łęg przepłyną nie tylko Rosomaki i BWP-y, ale także m.in. amerykańskie Bradleye i Abramsy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Błażej Łukaszewski

dodaj komentarz

komentarze

~ArturO
1591205160
Prędkość nurtu wody 3m/s to naprawdę duża prędkość. Na Złym Łęgu jest najwyżej 0,3m/s.
BA-E2-25-C1

Strażacy ruszają do akcji
 
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Sprawa katyńska à la española
Rakiety dla Jastrzębi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Głos z katyńskich mogił
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Front przy biurku
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Szpej na miarę potrzeb
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Charge of Dragon
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Zachować właściwą kolejność działań
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, epilog
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Przygotowania czas zacząć
NATO on Northern Track
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO na północnym szlaku
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Prawda o zbrodni katyńskiej
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Szarża „Dragona”
Mundury w linii... produkcyjnej
Zbrodnia made in ZSRS
V Korpus z nowym dowódcą
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Na straży wschodniej flanki NATO
Optyka dla żołnierzy
Wojna w świętym mieście, część druga
Ocalały z transportu do Katynia
Odstraszanie i obrona
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEle dla wojska
Barwy walki
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO