moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

To będzie laserowa rewolucja!

Nie powinniśmy pytać, czy statki powietrzne zostaną wyposażone w defensywną broń laserową, ale kiedy to nastąpi. Jej zalety są bowiem niepodważalne. Laser, w przeciwieństwie do najpowszechniejszych dziś systemów obronnych samolotów, czyli urządzeń zakłócających naprowadzanie pocisków, po prostu niszczy wrogi pocisk zanim ten osiągnie swój cel. Obawiam się jednak, że do takiej laserowej rewolucji szybko nie dojdzie. Droga bowiem od prototypowych rozwiązań, którymi dziś chwalą się naukowcy, do tych, które spełnią wyśrubowane normy wojskowe, jest długa i wyboista.

Na początku maja amerykańskie siły powietrze – US Air Force – poinformowały, że podległy im ośrodek badawczo-rozwojowy AFRL (Air Force Research Laboratory) przeprowadził udane testy prototypowego działka laserowego SHiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator). Testy zostały przeprowadzone 23 kwietnia na poligonie rakietowym White Sands w Nowym Meksyku. W ogromnym skrócie polegały one na tym, że zainstalowany na ziemi system uzbrojenia zestrzelił przy użyciu światła kilka pocisków rakietowych, które zostały wystrzelone w kierunku samolotu.

Amerykanie, zasłaniając się względami bezpieczeństwa, nie ujawnili, jakiego typu były to pociski przeciwlotnicze: czy ziemia–powietrze, czy powietrze–powietrze (co zdradziłoby np. rodzaj symulowanej walki powietrznej i typ użytego pocisku). Nie podali również, czy za pomocą lasera udało się unieszkodliwić wszystkie wystrzelone rakiety. Jednak informacja o udanym teście (bojowym) nowej amerykańskiej broni odbiła się szerokim echem w mediach. Nie ma się co dziwić, gdyż wyposażenie samolotów w broń laserową to technologiczna rewolucja pola walki.

Dlaczego? Ponieważ dzięki takiej broni statki powietrzne zniwelują najważniejszą przewagę, jaką obecnie mają nad nimi pociski przeciwlotnicze – prędkość. Dziś samolot w starciu z rakietowymi zestawami krótkiego zasięgu jest na straconej pozycji. Pocisk przeciwlotniczy AIM-120 AMRAAM, który znajduje się w wyposażeniu naszych myśliwców F-16, osiąga prędkość maksymalną 4 machów. A wspomniany F-16 – dwa machy. Jak więc może przed nimi uciec? Dziś jedyną drogą do obrony przed AMRAAM-ami oraz innymi rakietami przeciwlotniczymi są różnego typu systemy zakłócające pracę głowic pocisków naprowadzających, a także wypracowane procedury, np. wykonywanie przez samolot określonych manewrów obronnych.

Jestem przekonany, że defensywna broń laserowa to przyszłość lotnictwa, ale nie uważam, abyśmy szybko byli świadkami technologicznej rewolucji w tej dziedzinie. Zapewne poczekamy na nią jeszcze kilka, może nawet kilkanaście lat. Najważniejszym problemem do rozwiązania są kwestie związane z zasilaniem. Otóż, aby spalić układy elektryczne w danym obiekcie: rakiecie, niewielkim dronie czy samolocie, trzeba użyć lasera o mocy powyżej 25 kW. Przebicie metalowego pancerza wymaga broni o mocy nieco większej, około 50 kW. Jednak lasery o takiej mocy potrzebują dużo prądu. Żeby uzmysłowić sobie ile, wystarczy przyjąć, iż jeszcze pięć lat temu, aby zasilić laser o mocy 200 kW potrzeba było „agregatu” wielkości boiska piłkarskiego.

Owszem, w ostatnich latach inżynierowie osiągnęli niesamowite wręcz postępy w dziedzinie systemów zasilania broni laserowej, szczególnie ich miniaturyzacji i zwiększenia osiągów (na tyle, że pierwsze działko laserowe trafiło do wyposażenia jednego z okrętów wojennych US Navy i jest obecnie testowane). Jednak w mojej ocenie trzeba będzie jeszcze poczekać kilka lat, aż demonstratory technologii przybiorą formę spełniającą wysokie wojskowe wymagania.

Krzysztof Wilewski , publicysta portalu polska-zbrojna.pl

autor zdjęć: Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze

~WARSZAWIAK
1613501880
ZEBYSMY NIE BYLI CZASAMI ZACOFANI ZA LEKCEWAZENIE TEJ BRONI LASER JEST UWAZANY ZA BRON BO MIMO ZE BRON LASEROWA JEST JESZCZE W FORMIE TESTUW NIE POWINNISMY POMIJAC TEJ ZE BRONI GADZETY WYPOSAZONE W LASERY DOSTEPNE W SKLEPACH MOZNA USZKODZIC WZROK LUB CALKIEM ZANIEWIDZIEC SKORO LASEREM MOZNA ROZPALIC OGIEN STRANCIC DRONA TO O ODPOWIEDNIEJ MOCY DOBRANY GENERATOR ZETRZELENIE WIEKSZEGO OBIEKTU TO NIE TAKA ZNOWU ODLEGLA PRZYSZLOSC PRZYKLAD TELEFONY KIEDYS CIERZKIE I WIELKIE MINIATURYZACJIA POSTEMPOJE BAAARDZO SZYBKO NP PARALIZATOR MALY AA JAKA MOC
98-79-98-AC

Żandarmeria skontroluje także cywilów
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Cios w plecy
Święto Wojsk Lądowych
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Miliardy na budowę schronów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Hekatomba na Woli
Czołgiści w ogniu
17 września 1939. Nigdy więcej
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Największy transport Abramsów w tym roku
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Debiut polskich Patriotów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekompensaty na nowych zasadach
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
NATO – jesteśmy z Polską
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Kurs dla najlepszych w SERE
Wielkie zbrojenia za Odrą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Dwie agresje, dwie okupacje
Krok ku niezależności
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Orlik na Alfę
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Człowiek w pętli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Road Runner” w Libanie
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
W poszukiwaniu majora Serafina
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Black Hawki nad Warszawą
Zwycięska batalia o stolicę
Husarz z polskim instruktorem
Apache’e nad Inowrocławiem
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pożegnanie z Columbią
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO