moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

To będzie laserowa rewolucja!

Nie powinniśmy pytać, czy statki powietrzne zostaną wyposażone w defensywną broń laserową, ale kiedy to nastąpi. Jej zalety są bowiem niepodważalne. Laser, w przeciwieństwie do najpowszechniejszych dziś systemów obronnych samolotów, czyli urządzeń zakłócających naprowadzanie pocisków, po prostu niszczy wrogi pocisk zanim ten osiągnie swój cel. Obawiam się jednak, że do takiej laserowej rewolucji szybko nie dojdzie. Droga bowiem od prototypowych rozwiązań, którymi dziś chwalą się naukowcy, do tych, które spełnią wyśrubowane normy wojskowe, jest długa i wyboista.

Na początku maja amerykańskie siły powietrze – US Air Force – poinformowały, że podległy im ośrodek badawczo-rozwojowy AFRL (Air Force Research Laboratory) przeprowadził udane testy prototypowego działka laserowego SHiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator). Testy zostały przeprowadzone 23 kwietnia na poligonie rakietowym White Sands w Nowym Meksyku. W ogromnym skrócie polegały one na tym, że zainstalowany na ziemi system uzbrojenia zestrzelił przy użyciu światła kilka pocisków rakietowych, które zostały wystrzelone w kierunku samolotu.

Amerykanie, zasłaniając się względami bezpieczeństwa, nie ujawnili, jakiego typu były to pociski przeciwlotnicze: czy ziemia–powietrze, czy powietrze–powietrze (co zdradziłoby np. rodzaj symulowanej walki powietrznej i typ użytego pocisku). Nie podali również, czy za pomocą lasera udało się unieszkodliwić wszystkie wystrzelone rakiety. Jednak informacja o udanym teście (bojowym) nowej amerykańskiej broni odbiła się szerokim echem w mediach. Nie ma się co dziwić, gdyż wyposażenie samolotów w broń laserową to technologiczna rewolucja pola walki.

Dlaczego? Ponieważ dzięki takiej broni statki powietrzne zniwelują najważniejszą przewagę, jaką obecnie mają nad nimi pociski przeciwlotnicze – prędkość. Dziś samolot w starciu z rakietowymi zestawami krótkiego zasięgu jest na straconej pozycji. Pocisk przeciwlotniczy AIM-120 AMRAAM, który znajduje się w wyposażeniu naszych myśliwców F-16, osiąga prędkość maksymalną 4 machów. A wspomniany F-16 – dwa machy. Jak więc może przed nimi uciec? Dziś jedyną drogą do obrony przed AMRAAM-ami oraz innymi rakietami przeciwlotniczymi są różnego typu systemy zakłócające pracę głowic pocisków naprowadzających, a także wypracowane procedury, np. wykonywanie przez samolot określonych manewrów obronnych.

Jestem przekonany, że defensywna broń laserowa to przyszłość lotnictwa, ale nie uważam, abyśmy szybko byli świadkami technologicznej rewolucji w tej dziedzinie. Zapewne poczekamy na nią jeszcze kilka, może nawet kilkanaście lat. Najważniejszym problemem do rozwiązania są kwestie związane z zasilaniem. Otóż, aby spalić układy elektryczne w danym obiekcie: rakiecie, niewielkim dronie czy samolocie, trzeba użyć lasera o mocy powyżej 25 kW. Przebicie metalowego pancerza wymaga broni o mocy nieco większej, około 50 kW. Jednak lasery o takiej mocy potrzebują dużo prądu. Żeby uzmysłowić sobie ile, wystarczy przyjąć, iż jeszcze pięć lat temu, aby zasilić laser o mocy 200 kW potrzeba było „agregatu” wielkości boiska piłkarskiego.

Owszem, w ostatnich latach inżynierowie osiągnęli niesamowite wręcz postępy w dziedzinie systemów zasilania broni laserowej, szczególnie ich miniaturyzacji i zwiększenia osiągów (na tyle, że pierwsze działko laserowe trafiło do wyposażenia jednego z okrętów wojennych US Navy i jest obecnie testowane). Jednak w mojej ocenie trzeba będzie jeszcze poczekać kilka lat, aż demonstratory technologii przybiorą formę spełniającą wysokie wojskowe wymagania.

Krzysztof Wilewski , publicysta portalu polska-zbrojna.pl

autor zdjęć: Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze

~WARSZAWIAK
1613501880
ZEBYSMY NIE BYLI CZASAMI ZACOFANI ZA LEKCEWAZENIE TEJ BRONI LASER JEST UWAZANY ZA BRON BO MIMO ZE BRON LASEROWA JEST JESZCZE W FORMIE TESTUW NIE POWINNISMY POMIJAC TEJ ZE BRONI GADZETY WYPOSAZONE W LASERY DOSTEPNE W SKLEPACH MOZNA USZKODZIC WZROK LUB CALKIEM ZANIEWIDZIEC SKORO LASEREM MOZNA ROZPALIC OGIEN STRANCIC DRONA TO O ODPOWIEDNIEJ MOCY DOBRANY GENERATOR ZETRZELENIE WIEKSZEGO OBIEKTU TO NIE TAKA ZNOWU ODLEGLA PRZYSZLOSC PRZYKLAD TELEFONY KIEDYS CIERZKIE I WIELKIE MINIATURYZACJIA POSTEMPOJE BAAARDZO SZYBKO NP PARALIZATOR MALY AA JAKA MOC
98-79-98-AC

Sukces Polaka w biegu z marines
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Koniec dzieciństwa
Edukacja z bezpieczeństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Mity i manipulacje
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Wellington „Zosia” znad Bremy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kircholm 1605
Abolicja dla ochotników
Operacja NATO u brzegów Estonii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pomnik nieznanych bohaterów
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Niespokojny poranek pilotów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Sportowcy na poligonie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski „Wiking” dla Danii
Husarze bliżej Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Standardy NATO w Siedlcach
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
MID w nowej odsłonie
Starcie pancerniaków
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pamięć łączy pokolenia
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO