moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom

To nie był spokojny weekend dla załóg SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni. Piloci dwa razy podejmowali akcje ratunkowe. Najpierw ewakuowali mężczyznę z platformy oddalonej o około 100 km od Gdyni. Później wojskowy śmigłowiec poderwał się, by pomóc pasażerowi promu. Obaj mężczyźni są już pod opieką lekarzy, ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

– Pierwsze wezwanie załoga dyżurna otrzymała w piątek, 9 lutego, chwilę po godzinie 19 – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Okazało się, że jeden z pracowników platformy wydobywczej potrzebował pomocy medycznej. Platforma znajdowała się około 100 km na północ od Gdyni – dodaje rzecznik.

Parą dyżurną SAR (search and rescue) w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni dowodził tego wieczoru kmdr ppor. pil. Adam Sołopa. Śmigłowiec Anakonda wyleciał o godzinie 19.22. Załoga musi być gotowa do lotu w 20 minut od otrzymania rozkazu do lotu. Decyzję o przeprowadzeniu ewakuacji przez pilotów podejmuje Centrum Operacji Morskich. Akcja trwała nieco ponad godzinę. – O 20.37 Anakonda wylądowała na lotnisku Oksywie, gdzie na mężczyznę czekała już karetka pogotowia ratunkowego – relacjonuje Braszak.

Druga akcja rozpoczęła się dziś kilkanaście minut przed czwartą rano. – Tym razem pomocy potrzebował pasażer promu Stena Spirit. Mężczyzna miał uraz głowy – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Prom znajdował się około 54 km na północ od Łeby. Załogą dowodził kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Gdy śmigłowiec zawisł nad promem, ratownik medyczny zszedł na jego pokład na specjalnej linie. Nieprzytomnego mężczyznę wciągnięto na noszach na pokład śmigłowca. Tuż przed godziną 5 maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. – Poszkodowany natychmiast znalazł się pod opieką załogi karetki pogotowia – wyjaśnia rzecznik Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Morskiego.

Były to druga i trzecia akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona przez lotników morskich w tym roku. Od momentu powstania Brygady w 1995 roku morscy lotnicy wykonali 641 tego rodzaju operacji, udzielili pomocy 340 osobom. – Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Całodobowy dyżur SAR jest pełniony przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Ewa Korsak

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Polski Rosomak dalej w produkcji
Kontrakt na ratowanie życia
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Panczeniści na podium w Hamar
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Gala Boksu na Bemowie
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Kolejne AW149 nadlatują
Militarne Schengen
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Nowe K9 w Węgorzewie
Mundurowi z benefitami
Smak służby
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Seryjny Heron coraz bliżej
Nowe zdolności sił zbrojnych
Śnieżnik gotowy na Groty
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Najdłuższa noc
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Aby granica była bezpieczna
Kto zostanie Asem Sportu?
Niebo pod osłoną
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Combat 56 u terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
Święto sportowców w mundurach
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Niemcy dla Tarczy Wschód
Amunicja od Grupy WB
Dzień wart stu lat
Trałowce do remontu
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kalorie to nie wszystko
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Szwedzi w pętli
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
W ochronie granicy
Wojsko ma swojego satelitę!
Służba w kadrze
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Obywatele chcą być wGotowości
Niemieckie wsparcie z powietrza
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Odpalili K9 Thunder
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO