moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom

To nie był spokojny weekend dla załóg SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni. Piloci dwa razy podejmowali akcje ratunkowe. Najpierw ewakuowali mężczyznę z platformy oddalonej o około 100 km od Gdyni. Później wojskowy śmigłowiec poderwał się, by pomóc pasażerowi promu. Obaj mężczyźni są już pod opieką lekarzy, ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

– Pierwsze wezwanie załoga dyżurna otrzymała w piątek, 9 lutego, chwilę po godzinie 19 – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Okazało się, że jeden z pracowników platformy wydobywczej potrzebował pomocy medycznej. Platforma znajdowała się około 100 km na północ od Gdyni – dodaje rzecznik.

Parą dyżurną SAR (search and rescue) w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni dowodził tego wieczoru kmdr ppor. pil. Adam Sołopa. Śmigłowiec Anakonda wyleciał o godzinie 19.22. Załoga musi być gotowa do lotu w 20 minut od otrzymania rozkazu do lotu. Decyzję o przeprowadzeniu ewakuacji przez pilotów podejmuje Centrum Operacji Morskich. Akcja trwała nieco ponad godzinę. – O 20.37 Anakonda wylądowała na lotnisku Oksywie, gdzie na mężczyznę czekała już karetka pogotowia ratunkowego – relacjonuje Braszak.

Druga akcja rozpoczęła się dziś kilkanaście minut przed czwartą rano. – Tym razem pomocy potrzebował pasażer promu Stena Spirit. Mężczyzna miał uraz głowy – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Prom znajdował się około 54 km na północ od Łeby. Załogą dowodził kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Gdy śmigłowiec zawisł nad promem, ratownik medyczny zszedł na jego pokład na specjalnej linie. Nieprzytomnego mężczyznę wciągnięto na noszach na pokład śmigłowca. Tuż przed godziną 5 maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. – Poszkodowany natychmiast znalazł się pod opieką załogi karetki pogotowia – wyjaśnia rzecznik Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Morskiego.

Były to druga i trzecia akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona przez lotników morskich w tym roku. Od momentu powstania Brygady w 1995 roku morscy lotnicy wykonali 641 tego rodzaju operacji, udzielili pomocy 340 osobom. – Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Całodobowy dyżur SAR jest pełniony przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Ewa Korsak

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Misja PKW „Olimp” doceniona
 
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Wyzwanie, które integruje
Od chaosu do wiktorii
Nie żyje żołnierz PKW Irak
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Letni wypoczynek z MON-em
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Ogniem i tarczą
Wieczór pełen koszykarskich emocji
PGZ na nowo
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Nowy rozdział w historii Mesko
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Lekcje na poligonie
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Podejrzane manewry na Bałtyku
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
100 lat historii Szkoły Orląt
Apache. Zabójczy dla czołgów
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Zmagania sześcioosobowych armii
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nowe cele obronne NATO
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Podróż w ciemność
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
DNA GROM-u
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Droga do zespołu bojowego GROM
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Dzień, który zmienił bieg wojny
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Trzy okręty, jeden zespół
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Nasi czołgiści najlepsi
Film o Feniksie i terytorialsach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO