moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Jelcze dla armii

Wojsko chce kupić prawie 900 ciężarówek Jelcz model 442.32. Dostawy mają być zrealizowane latach 2019–2022. Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej, będzie to drugi co do wielkości kontrakt zbrojeniowy Jelcza, spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wartość umowy jest szacowana na ponad 600 milionów złotych.

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało dzisiaj, że Inspektorat Uzbrojenia MON negocjuje ze spółką z Laskowic kontrakt na dostawę ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32. Wojsko chce ich kupić sporo, bo aż 888 sztuk. Przy czym 473 egzemplarze zostaną pozyskane w ramach zamówienia gwarantowanego, a 415 – jako opcja. Wozy mają trafić do jednostek operacyjnych, a ich dostawa będzie się odbywała w kilku partiach w ciągu trzech lat (2019–2022).

W 2013 roku MON zapłacił 674 mln złotych za 913 Jelczy 442.32, a w 2017 roku – 420 mln złotych za 500 sztuk. Można więc przypuszczać, że 888 pojazdów będzie kosztować ponad 600 mln zł. MON przekazało, że będzie to drugi co do wielkości kontakt Jelcza po 1989 roku. Resort obrony zapewnił, że umowa zostanie zawarta w najbliższych tygodniach – pod koniec tego roku lub w I kwartale 2019 roku.  

Kapitan Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, podkreśla, że armia nie ogłosiła w tej sprawie otwartego przetargu, ponieważ od strony formalnej negocjacje dotyczą kontynuacji dotychczasowych dostaw Jelczy 442.32.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka średniej ładowności wysokiej mobilności obecnie produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 metra, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż sześć ton ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd jest napędzany wysokoprężnym silnikiem MTU 6R106TD21 o mocy 326 koni mechanicznych. Jego moment obrotowy, wynoszący 1300 Nm przy 1200–1600 obr./min, sprawia, że pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 85 kilometrów na godzinę.

Jelcz jest częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, którą tworzą Jelcz Sp. z o.o – HSW S.A., HSW-Wodociągi Sp. z o.o i Autosan Sp. z o.o. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~chochoł
1542196620
Wszystko spoko, jako, że nie jestem jakimś wielkim znawcą to czy cena za szt. 600-800 tys. to normalna cena rynkowa, czy tzw, że dla wojska (MON) x 2? Bo wydaje mi się, że za średnio 700 tys. Można wybierać sobie gdzie się chce i jakie się chce. Co prawda duża zaleta, że produkcja w Polce.
65-0B-A2-67

Terytorialsi na pętli
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier: prowokacja bez precedensu
Kurs dla najlepszych w SERE
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Największy transport Abramsów w tym roku
Hekatomba na Woli
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Laury MSPO przyznane
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Pożegnanie z Columbią
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Święto Wojsk Lądowych
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Z najlepszymi na planszy
Black Hawki nad Warszawą
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Dwie agresje, dwie okupacje
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Orlik na Alfę
Tukan na smyczy
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Beret „na rekinka” lub koguta
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Zwycięska batalia o stolicę
„Road Runner” w Libanie
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
NATO – jesteśmy z Polską
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Defendery skompletowane
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Świetne występy polskich żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Rekompensaty na nowych zasadach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Husarz z polskim instruktorem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO