moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Jelcze dla armii

Wojsko chce kupić prawie 900 ciężarówek Jelcz model 442.32. Dostawy mają być zrealizowane latach 2019–2022. Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej, będzie to drugi co do wielkości kontrakt zbrojeniowy Jelcza, spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wartość umowy jest szacowana na ponad 600 milionów złotych.

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało dzisiaj, że Inspektorat Uzbrojenia MON negocjuje ze spółką z Laskowic kontrakt na dostawę ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32. Wojsko chce ich kupić sporo, bo aż 888 sztuk. Przy czym 473 egzemplarze zostaną pozyskane w ramach zamówienia gwarantowanego, a 415 – jako opcja. Wozy mają trafić do jednostek operacyjnych, a ich dostawa będzie się odbywała w kilku partiach w ciągu trzech lat (2019–2022).

W 2013 roku MON zapłacił 674 mln złotych za 913 Jelczy 442.32, a w 2017 roku – 420 mln złotych za 500 sztuk. Można więc przypuszczać, że 888 pojazdów będzie kosztować ponad 600 mln zł. MON przekazało, że będzie to drugi co do wielkości kontakt Jelcza po 1989 roku. Resort obrony zapewnił, że umowa zostanie zawarta w najbliższych tygodniach – pod koniec tego roku lub w I kwartale 2019 roku.  

Kapitan Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, podkreśla, że armia nie ogłosiła w tej sprawie otwartego przetargu, ponieważ od strony formalnej negocjacje dotyczą kontynuacji dotychczasowych dostaw Jelczy 442.32.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka średniej ładowności wysokiej mobilności obecnie produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 metra, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż sześć ton ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd jest napędzany wysokoprężnym silnikiem MTU 6R106TD21 o mocy 326 koni mechanicznych. Jego moment obrotowy, wynoszący 1300 Nm przy 1200–1600 obr./min, sprawia, że pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 85 kilometrów na godzinę.

Jelcz jest częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, którą tworzą Jelcz Sp. z o.o – HSW S.A., HSW-Wodociągi Sp. z o.o i Autosan Sp. z o.o. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~chochoł
1542196620
Wszystko spoko, jako, że nie jestem jakimś wielkim znawcą to czy cena za szt. 600-800 tys. to normalna cena rynkowa, czy tzw, że dla wojska (MON) x 2? Bo wydaje mi się, że za średnio 700 tys. Można wybierać sobie gdzie się chce i jakie się chce. Co prawda duża zaleta, że produkcja w Polce.
65-0B-A2-67

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Wojna w boksie
Wspólna misja – bezpieczeństwo
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Cel: odbudować i być gotowym na zagrożenia
Pamięci żołnierzy AK
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Natychmiastowa reakcja polskich myśliwców
AI pod kontrolą
Niepokonani!
Następca amunicji 5,56 mm
Sprzęt US Army pod opieką Polaków
Pierwsza potyczka w wojnie polsko-bolszewickiej
Negocjacje czas zacząć
Dobre starty lekkoatletów CWZS-u w hali
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Szef Pentagonu: Polska wzorem dla innych
Przez uchylone okno
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Walka w półcieniu
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Pete Hegseth: Mamy podobny etos wojownika
Ostatnie szlify na „Wodniku”
Szef Pentagonu w Europie
Konsorcjum robotyczne
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Świeże siły w Jasionce
Wojsko podsumowało 2024 rok
Trzy tysiące Piorunów ze Skarżyska-Kamiennej
Zapomniana historia w Hohenfels
Foch stawia warunki
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Na „nieludzką ziemię”
Mikrodrony nad poligonem
Siedząc na krawędzi
Opanować miasto wspólnymi siłami
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
Igrzyska Invictus Games w Kanadzie zakończone!
Great Game of Interests
Początek zmagań na Invictus Games
Invictus Games. Zawody inne niż wszystkie
Invictus Games: Finał siatkówki bez Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Parośla – laboratorium zbrodni
NATO wzmacnia wschodnią flankę
Najważniejsze dni od wielu miesięcy
„Brave Band ‘25” na półmetku
Koniec zimowych zmagań Polaków na Invictus Games
Medale za biegówki i skeleton
Mundury do testów
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
What Can Europe Do?
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
Fenomen podziemnej armii
Jak działają sojusznicy
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO