moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Budżetowe meandry

Wojskowe budżety zawsze i wszędzie budzą duże emocje. Bez względu na to, czy mówmy o państwach bogatych, średniozamożnych, czy po prostu biednych, armia i koszty jej utrzymania są obiektem krytyki. Bo statystycznemu płatnikowi podatków, któremu – co ważne – wojna nie zagraża (bo gdyby zagrażała, jego punkt widzenia zmieniłby się o 180 stopni), trudno jest zaakceptować to, że trzeba wydać niewyobrażalne dla niego sumy na nowe czołgi, samoloty czy śmigłowce. Przecież stare jeszcze działają, jeżdżą, strzelają, dobrze wyglądają na paradach. 

O ile jednak w przypadku sprzętu i uzbrojenia wojskowego można znaleźć wśród obywateli zrozumienie, przekonać, że starociami nie da się skutecznie bronić ich domów, o tyle w przypadku wojskowych inwestycji infrastrukturalnych: budowy nowych koszar, magazynów, baz, lotnisk czy dróg, dotarcie ze skuteczną argumentacją bywa ekstremalnie trudne.

Dla jasności. Nie twierdzę, że inwestycje w koszarowce, chociażby najpiękniejsze, w bazy, chociażby największe, czy drogi i mosty, nawet te na strategicznych kierunkach, powinny mieć pierwszeństwo przed zakupami nowoczesnej techniki wojskowej. Absolutnie nie. Żołnierze muszą mieć narzędzia, którymi będą w stanie obronić ojczyznę – nowoczesne systemy artyleryjskie dalekiego zasięgu, czołgi, samoloty, śmigłowce kolejnej generacji itd. Jednak bez odpowiednich lotnisk i baz, ultranowoczesne statki powietrzne nie będą mogły wykonywać zadań bojowych. A bez odpowiednio zbudowanych dróg i mostów nawet najnowocześniejsze czołgi czy transportery nie dotrą we wskazany rejon na czas. Sprzęt, uzbrojenie i infrastruktura to naczynia połączone, które przynoszą efekt w postaci wydolnego systemu bezpieczeństwa państwa tylko wtedy gdy działają w harmonii.

Właśnie dlatego atakowanie wojska za to, że chce inwestować w infrastrukturę drogową kraju, uważam za populizm. Polska armia nie będzie bowiem budować dróg (zastępując gminy czy państwo jako inwestor), lecz jedynie współfinansować powstawanie (lub przebudowę) tych ulic i mostów, które uzna za strategiczne z punktu widzenia obronności (np. będących drogami dojazdowymi do koszar czy poligonów lub trasami transportu w potencjalnie zagrożone rejony). Naprawdę lepiej jest dołożyć się (dotacją) do tego, żeby dana droga czy most spełniały wymogi techniczne wojska, niż później, w krytycznym momencie, szukać tras, po których mogą poruszać się czołgi ważące po 75 ton. Jeśli teraz o to nie zadbamy, możemy uniemożliwić przeprowadzenie – za jakiś czas – szybkiej i skutecznej operacji obronnej.

Krzysztof Wilewski , publicysta portalu polska-zbrojna.pl

dodaj komentarz

komentarze


Kaman – domknięcie historii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse w dniu narodowego święta
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zasiać strach w szeregach wroga
Standardy NATO w Siedlcach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Starcie pancerniaków
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Gdy ucichnie artyleria
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Wellington „Zosia” znad Bremy
Grecka walka z sabotażem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czy to już wojna?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Mundurowi z benefitami
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Road Runner” w Libanie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Marynarze podjęli wyzwanie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Kosmiczna wystawa
Sportowcy na poligonie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Torpeda w celu
Arteterapia dla weteranów
Plan na WAM
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ku wiecznej pamięci
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Im ciemniej, tym lepiej
Ułani szturmowali okopy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
OPW budują świadomość obronną
Jesteśmy dziećmi wolności
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Dzień wart stu lat
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Abolicja dla ochotników
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polski „Wiking” dla Danii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO