moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Budżetowe meandry

Wojskowe budżety zawsze i wszędzie budzą duże emocje. Bez względu na to, czy mówmy o państwach bogatych, średniozamożnych, czy po prostu biednych, armia i koszty jej utrzymania są obiektem krytyki. Bo statystycznemu płatnikowi podatków, któremu – co ważne – wojna nie zagraża (bo gdyby zagrażała, jego punkt widzenia zmieniłby się o 180 stopni), trudno jest zaakceptować to, że trzeba wydać niewyobrażalne dla niego sumy na nowe czołgi, samoloty czy śmigłowce. Przecież stare jeszcze działają, jeżdżą, strzelają, dobrze wyglądają na paradach. 

O ile jednak w przypadku sprzętu i uzbrojenia wojskowego można znaleźć wśród obywateli zrozumienie, przekonać, że starociami nie da się skutecznie bronić ich domów, o tyle w przypadku wojskowych inwestycji infrastrukturalnych: budowy nowych koszar, magazynów, baz, lotnisk czy dróg, dotarcie ze skuteczną argumentacją bywa ekstremalnie trudne.

Dla jasności. Nie twierdzę, że inwestycje w koszarowce, chociażby najpiękniejsze, w bazy, chociażby największe, czy drogi i mosty, nawet te na strategicznych kierunkach, powinny mieć pierwszeństwo przed zakupami nowoczesnej techniki wojskowej. Absolutnie nie. Żołnierze muszą mieć narzędzia, którymi będą w stanie obronić ojczyznę – nowoczesne systemy artyleryjskie dalekiego zasięgu, czołgi, samoloty, śmigłowce kolejnej generacji itd. Jednak bez odpowiednich lotnisk i baz, ultranowoczesne statki powietrzne nie będą mogły wykonywać zadań bojowych. A bez odpowiednio zbudowanych dróg i mostów nawet najnowocześniejsze czołgi czy transportery nie dotrą we wskazany rejon na czas. Sprzęt, uzbrojenie i infrastruktura to naczynia połączone, które przynoszą efekt w postaci wydolnego systemu bezpieczeństwa państwa tylko wtedy gdy działają w harmonii.

Właśnie dlatego atakowanie wojska za to, że chce inwestować w infrastrukturę drogową kraju, uważam za populizm. Polska armia nie będzie bowiem budować dróg (zastępując gminy czy państwo jako inwestor), lecz jedynie współfinansować powstawanie (lub przebudowę) tych ulic i mostów, które uzna za strategiczne z punktu widzenia obronności (np. będących drogami dojazdowymi do koszar czy poligonów lub trasami transportu w potencjalnie zagrożone rejony). Naprawdę lepiej jest dołożyć się (dotacją) do tego, żeby dana droga czy most spełniały wymogi techniczne wojska, niż później, w krytycznym momencie, szukać tras, po których mogą poruszać się czołgi ważące po 75 ton. Jeśli teraz o to nie zadbamy, możemy uniemożliwić przeprowadzenie – za jakiś czas – szybkiej i skutecznej operacji obronnej.

Krzysztof Wilewski , publicysta portalu polska-zbrojna.pl

dodaj komentarz

komentarze


Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
W krainie Świętego Mikołaja
Nadchodzi era Borsuka
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Gdy ucichnie artyleria
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojsko ma swojego satelitę!
Najdłuższa noc
Borsuki jadą do wojska!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Przygotowani znaczy bezpieczni
The Darker, the Better
Z Su-22 dronów nie będzie
Pociski rakietowe dla Husarzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Po co wojsku satelity?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Uczelnie łączą siły
Artylerzyści mają moc!
Militarne Schengen
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czwarta dostawa Abramsów
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Plan na WAM
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Razem na ratunek
Noc Dnia Podchorążego
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko przetestuje nowe technologie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Niebo pod osłoną
Komplet medali wojskowych na ringu
Zwrot na Bałtyk
Mundurowi z benefitami
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Skytrucki dla Niemiec
wGotowości do reakcji
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Dzień wart stu lat
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojsko na Horyzoncie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pancerniacy jadą na misję
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Więcej Herculesów dla Abramsów
Gotowi na zagrożenia cyfrowe

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO