moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska Casa nad Irakiem

Piloci, technicy pokładowi i loadmasterzy, a do tego personel naziemny i samolot transportowy C-295M ruszyli kilka dni temu do Kuwejtu. Lotnicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz pierwszy dołączyli do składu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku. Będą wykonywać loty dla polskich żołnierzy, m.in. wojsk specjalnych, oraz dla sojuszników.

Żołnierze z balickiej jednostki w rejon misji ruszyli kilka dni temu, ale lotnicze zadania wykonywać będą od 1 października. – Żołnierze i samolot transportowy tworzą zespół lotniczy, który jest wzmocnieniem naszego PKW. Lotnicy działać będą nad terenem Iraku w ramach misji „Inherent Resolve” – mówi ppłk Piotr Walatek, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego SZ.

Żołnierze 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic stacjonować będą w wojskowej bazie Al-Jaber na terenie Kuwejtu. W tej samej bazie wcześniej przebywali piloci samolotów wielozadaniowych F-16, którzy prowadzili misje rozpoznawcze nad Irakiem i wzięli udział w operacji wymierzonej przeciwko ISIS, tzw. Inherent Resolve.

Loty z bazy Al-Jaber będą wykonywane w przestrzeni powietrznej Iraku. Samoloty będą także lądować na irackich lotniskach. – Z transportu powietrznego skorzystają przede wszystkim żołnierze zespołów szkoleniowych, wojska specjalne oraz sojusznicy – dodaje ppłk Walatek.

Lotniczy zespół wchodzący w skład PKW tworzy jeden samolot C-295M oraz piloci i technicy pokładowi, a także technicy załadunku, tzw. loadmasterzy. Ponadto do PKW Irak poleciała obsługa techniczna, personel naziemny oraz żołnierze innych specjalności, np. oficer ds. bezpieczeństwa lotów.

– W rejon misji wysłaliśmy doświadczonych pilotów, którzy w powietrzu spędzili tysiące godzin. Załogi mają już doświadczenie w lotach w strefie działań wojennych, m.in. wielokrotnie latali do Afganistanu i stacjonowali tam w ramach PKW – tłumaczy ppłk pil. Sławomir Byliniak, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Poza personelem pokładowym do PKW Irak wysłaliśmy także grupę transportu i załadunku, którą wystawiła Komenda Obsługi Lotniska we Wrocławiu. To specjaliści, których zadaniem będzie przygotowanie do transportu lotniczego ładunków osobowych oraz cargo – uzupełnia oficer.

Dowódcą zespołu lotniczego został mjr pil. Jan Romanek. To pilot z ogromnym doświadczeniem. Jest nie tylko instruktorem, ale także pilotem doświadczalnym, ma za sobą służbę w PKW w Afganistanie. W powietrzu spędził około 5700 godzin. W 2019 roku będzie dowódcą komponentu lotniczego w składzie Sił Odpowiedzi NATO.

Załogi do wyjazdu przygotowywały się od kilku miesięcy, lotnicy przeszli m.in. szkolenie SERE „C”. Zespół lotniczy certyfikowany był w czerwcu 2018 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Formoza – 50 lat morskich komandosów
Razem na ratunek
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Gdy ucichnie artyleria
Pancerniacy jadą na misję
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kapral Bartnik mistrzem świata
Więcej Herculesów dla Abramsów
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pociski rakietowe dla Husarzy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Wojsko na Horyzoncie
Plan na WAM
Po co wojsku satelity?
The Darker, the Better
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Najdłuższa noc
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Wojsko ma swojego satelitę!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Przygotowani znaczy bezpieczni
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
W krainie Świętego Mikołaja
AW149 made in Poland
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Skytrucki dla Niemiec
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Komplet medali wojskowych na ringu
Czwarta dostawa Abramsów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dzień wart stu lat
wGotowości do reakcji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Uczelnie łączą siły
Wojskowy bus do szczęścia
Zwrot na Bałtyk
Niebo pod osłoną
Noc Dnia Podchorążego
Wojsko przetestuje nowe technologie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe Kraby w Sulechowie
Z Su-22 dronów nie będzie
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO