moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sokoły pola walki

W październiku Inspektorat Uzbrojenia MON rozpocznie rozmowy z firmami, które chcą wziąć udział w modernizacji śmigłowców W-3 Sokół. Wojska lądowe planują przebudować wszystkie wiropłaty do wersji W-3WA Wsparcia Pola Walki, czyli standardu nieco wyższego niż śmigłowce Głuszec.

Dialog techniczny z przedstawicielami przemysłu zbrojeniowego będzie dotyczył pięciu najważniejszych kwestii związanych z modernizacją W-3. Chodzi o wymagania taktyczno-techniczne, koszty zakupu i eksploatacji, wycofania ze służby, a także harmonogram realizacji zlecenia, zasady systemu zabezpieczenia logistycznego i szkolenia.

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił, że rozmowy w sprawie unowocześnienia Sokołów do standardu WPW – Wsparcie Pola Walki, potrwają do lutego 2019 roku (firmy miały czas do 21 września, by zgłosić się do dialogu).

Szczegółowe warunki taktyczno-techniczne, jakie trzeba będzie spełnić, by sprostać oczekiwaniom armii, nie zostały jeszcze ogłoszone. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że MON chce zmodernizować Sokoły do nieco wyższego standardu niż unowocześnione parę lat temu maszyny W-3PL Głuszec. W śmigłowcach wsparcia i ratownictwa bojowego zainstalowano wówczas m.in. nową awionikę, zdalnie sterowany system uzbrojenia oraz głowicę optoelektroniczną.

Maszyny wsparcia pola walki miałyby dysponować lepszymi systemami uzbrojenia, przede wszystkim przeciwpancernymi pociskami kierowanymi typu powietrze–ziemia.

Warunkiem udziału w dialogu (i realizacji ewentualnego zlecenia na modernizację) jest posiadanie „praw własności intelektualnej do dokumentacji technicznej śmigłowca W-3 Sokół, w szczególności autorskich praw majątkowych lub licencji, zawierające dokładne wskazanie poszczególnych praw”, czytamy w zaproszeniu do dialogu technicznego. Prawa do licencji ma PZL Świdnik (będący częścią koncernu Leonardo Helicopters), producent Sokołów.

– Jesteśmy do modernizacji śmigłowca Sokół przygotowani merytorycznie – zapewnia Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters. Podkreśla, że nowa maszyna może otrzymać nie tylko cyfrową awionikę, czyli Glass Cockpit, ale także nowe łopaty, które znacząco zwiększą jej możliwości transportowe oraz pociski przeciwpancerne. – Możemy zintegrować Sokoły z rakietami Spike, możliwe jest także zastosowanie innych pocisków, jeśli tak zdecyduje polska armia – przekonywał wiceprezes podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Wojska lądowe dysponują ponad 30 śmigłowcami W-3 Sokół oraz siedmioma zmodernizowanymi maszynami W-3PL Głuszec. Poza nimi mają jeszcze Mi-2 (prawie 50 sztuk), siedemnaście wielozadaniowych Mi-8 i trzynaście śmigłowców Mi-17 oraz prawie 30 uderzeniowych Mi-24. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek/CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1537592460
w sumie nie trzeba daleko szukać , zważywszy na dotacje jakie wcześniej dostaliśmy z europy ( miliardy euro) warto rozważyć zakup tych pocisków. Operational range Brimstone II: 60+ km (37+ mi) from fixed wing, 40+ km (25+ mi) from rotor wing[3][N 1] źródło : Wikipedia en
DB-3F-9C-53
~ja
1537539000
Jaka miła wiadomość! Oby tylko modernizacja była kompleksowa: nowe mocniejsze silniki, nowa przekładnia, nowe łopaty, nowe pociski (70mm zamiast 57 i 80), opancerzenie itd
9A-6D-08-0C
~Scooby
1537506480
śmigłowce doskonale naddają się do niszczenia OPL. Niskie podejście , czy nawet zawis dają znaczne możliwości, które to USA wykorzystało w Iraku. Czy potrzebny jest im pancerz na współczesnym polu walki? Lepiej , żeby był . Czołgi niszczyć śmigłowcami trochę drogo. Lepiej ludzi podwieźć ( np. ze spike) nie narażając maszyny. Oprócz roli transportowej ( cargo) = dowolne śmigłowce , potrzebujemy maszyn stosunkowo szybkich, do uderzeń punktowych w pierwszej fazie konfliktu , stacjonujących blisko strefy działania , Tutaj skłaniam się do uzbrojenia je w pociski klasy Spike NLOS . przy 30 śmigłowcach można by w pierwszej fazie zniszczyć część infrastruktury krytycznej będącej ok 50 km od naszej granicy - myślę tutaj o stacjach radiolokacyjnych, walki elektronicznej, wyrzutniach Iskander, Toczka, systemów Pancyr-S1 i S-400 dla których to śmigłowiec lecący bardzo nisko nad ziemią jest trudno wykrywalny - zależnie od ukształtowania terenu a zasięg 25 -cio kilometrowy pocisków daje taką możliwość. Reasumując z takim pancerzem i silnikiem tylko cargo lub kierowane pociski o zasięgu z poza echa radarowego odnoszącego się do działań nad lądem dla śmigłowca.
DB-3F-9C-53

Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Inwestycja w bezpieczeństwo
Brytyjczycy na wschodniej straży
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomnik nieznanych bohaterów
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Abolicja dla ochotników
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szansa na nowe życie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zasiać strach w szeregach wroga
Sportowcy na poligonie
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Wellington „Zosia” znad Bremy
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Niespokojny poranek pilotów
Marynarze mają nowe motorówki
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Standardy NATO w Siedlcach
Nie daj się zhakować
Pięściarska uczta w Suwałkach
Arteterapia dla weteranów
Kaman – domknięcie historii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Koniec dzieciństwa
Kircholm 1605
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mundurowi z benefitami
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Odznaczenia za wzorową służbę
Starcie pancerniaków
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Męska sprawa: profilaktyka
Marynarze podjęli wyzwanie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rusza program „wGotowości”
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Mity i manipulacje
Kolejny kontrakt Dezametu
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Sukces Polaka w biegu z marines
Awanse generalskie na Święto Niepodległości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO