moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przedsiębiorcy na rzecz obronności

Trwają konsultacje międzyresortowe przygotowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej projektu nowelizacji ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa. Dokument precyzuje zasady współpracy z przedsiębiorcami oraz określa procedury przygotowywania i uruchamiania Programu Mobilizacji Gospodarki.

Projekt ustawy ma na celu ujednolicenie dotychczas obowiązujących przepisów dotyczących nakładania na przedsiębiorców zadań obronnych o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Obecnie obowiązujące przepisy funkcjonują od ponad 15 lat, zatem zmiany, zdaniem MON, są konieczne, także ze względu na zmieniającą się sytuację geopolityczną.

 

Plan Mobilizacji Gospodarki

Jednym z celów zmian jest aktualizacja przepisów dotyczących „Programu mobilizacji gospodarki” (PMG). To dokument, który określa zadania organów administracji rządowej związane z przygotowaniem gospodarki do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. W dokumencie tym są wskazane przedsiębiorstwa zbrojeniowe o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, które w czasie mobilizacji mają być wparciem dla armii oraz świadczyć na jej rzecz określone usługi czy podejmować produkcję. Chodzi o zadania związane z remontami i dostawami sprzętu wojskowego oraz środków bojowych.

– W obecnych przepisach o PMG mówi zaledwie jeden z artykułów ustawy, który, jak wynika z doświadczeń, nie normuje wszystkich związanych z tym kwestii. Stąd propozycja rozszerzenia tego zagadnienia i wprowadzenie do ustawy nowego rozdziału w całości poświęconego PMG – tłumaczy płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON.

Projekt ustawy precyzyjnie określa na przykład procedury uruchamiania programu, czyli dotyczące w praktyce podjęcia decyzji o świadczeniu usług oraz rozpoczęciu produkcji przez przedsiębiorstwa ujęte w PMG. Obecnie nie jest dokładnie określone kto, kiedy i w jakim zakresie podejmuje taką decyzję. Według propozycji program ma być uruchamiany po zarządzeniu przez prezydenta RP powszechnej lub częściowej mobilizacji lub w czasie wojny. Decyzję o uruchomieniu PMG miałaby z kolei podejmować Rada Ministrów na wniosek ministra obrony narodowej, wcześniej uzgodniony z ministrem finansów oraz organami administracji rządowej uczestniczącymi w jego opracowywaniu.

Branże „strategiczne”

Projekt ustawy poszerza też katalog przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Do sektorów strategicznych obok producentów broni, przedsiębiorców z branży samochodowej, stoczniowej, chemicznej, nadawców telewizyjnych i radiowych oraz firm zajmujących się magazynowaniem i przechowywaniem, zostały dołączone także m.in. firmy farmaceutyczne, kartograficzne, geodezyjne oraz wydobywcze.

– To szerokie spektrum branż, ale musimy mieć świadomość, że w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa usługi czy zadania produkcyjne świadczone przez te grupy mogą warunkować utrzymanie zdolności obronnych państwa – mówi płk Dymanowski. Oficer dodaje, że w praktyce bywa, iż firmy, także prywatne, same zabiegają o przyznanie statusu przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. – Jest to związane z wymiernymi korzyściami, a mianowicie ze wsparciem finansowym oraz możliwością włączenia w łańcuch dostaw dla Sił Zbrojnych RP i swego rodzaju potwierdzeniem wiarygodności danego przedsiębiorcy – dodaje płk Dymanowski.

Wykaz przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym oraz szczegółowe kryteria uznawania przedsiębiorstw za te o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym dla każdego obszaru działalności gospodarczej ma określać Rada Ministrów w drodze rozporządzeń.

Kryteria, jakie są brane pod uwagę przy ujmowaniu danego przedsiębiorcy na wspomnianej liście, to przede wszystkim profil i przedmiot działalności gospodarczej oraz zdolność do wykonywania zadań obronnych. Bywa, że firmy zgłaszają się same (do odpowiednich ministerstw) lub w przypadku, gdy znane są moce produkcyjne danego przedsiębiorstwa, mogą mu zostać narzucone zadania obronne. W praktyce dla zakładów zbrojeniowych właściwy jest minister obrony narodowej, farmaceutycznych – minister zdrowia, a dla branży samochodowej – minister infrastruktury.

Sprawozdania nie dla wszystkich

W projekcie ustawy pojawił się też nowy zapis, który nakłada na przedsiębiorców z sektora zbrojeniowego, będących we właściwości ministra obrony narodowej, obowiązek przesyłania do MON informacji o firmie. Dane te mają dotyczyć m.in.: posiadanej koncesji, potencjału obronnego oraz sytuacji finansowej. Ale, jak podkreśla płk Dymanowski, nie jest to nowe rozwiązanie. Firmy robiły to już bowiem wcześniej na podstawie innych przepisów. – Teraz po prostu, chcąc ujednolicić procedury, wpisaliśmy je do projektu. Jest bowiem uzasadnione, by minister obrony narodowej, nakładając na przedsiębiorstwa zadania wynikające z PMG, miał wiedzę na temat ich aktualnej kondycji finansowej, jak również kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa obszarów działalności. Podkreślam jednak, że obowiązek składania informacji do MON nie dotyczy wszystkich przedsiębiorstw znajdujących się w wykazie, lecz jedynie konkretnych firm zbrojeniowych zaangażowanych w produkcję i realizację usług stricte wojskowych, ujętych w PMG, i tylko w czasie oraz zakresie związanymi z realizacją konkretnych zadań obronnych. Pozostałe przedsiębiorstwa znajdują się w nadzorze innych ministrów i to do nich będą składane określone informacje – mówi oficer.

Pułkownik Dymanowski zauważa też, że na realizację zadań wynikających z PMG przedsiębiorcy otrzymują środki finansowe z budżetu w łącznej wysokości około 120–130 mln zł rocznie. – Z konkretnymi korzyściami dla firm wiążą się też określone obowiązki. Tym bardziej więc jest uzasadnione, że przekazując środki publiczne i nakładając na przedsiębiorców zadania istotne z punktu widzenia obronności państwa, musimy mieć wiedzę o tym przedsiębiorstwie, jak również kontrolę nad wydatkowaniem przekazanych pieniędzy – wyjaśnia.

Prace nad projektem trwają, obecnie znajduje się on w uzgodnieniach międzyresortowych.

Paulina Glińska

autor zdjęć: chor. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze


Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
SOR w Legionowie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W Italii, za wolność waszą i naszą
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Zachować właściwą kolejność działań
Sprawa katyńska à la española
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Na straży wschodniej flanki NATO
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Święto stołecznego garnizonu
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kolejne FlyEle dla wojska
Strażacy ruszają do akcji
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kadisz za bohaterów
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ramię w ramię z aliantami
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna na detale
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Wojna w świętym mieście, część druga
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szarża „Dragona”
Przygotowania czas zacząć
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Front przy biurku
NATO on Northern Track
NATO na północnym szlaku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpej na miarę potrzeb
Charge of Dragon
Głos z katyńskich mogił
Barwy walki
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO