moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochody do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć napęd na wszystkie koła oraz silnik o mocy co najmniej 75 KM. Armia chce kupić pojazdy przystosowane do desantowania techniką spadochronową. Ich ładowność ma wynosić co najmniej 1200 kg. 55 takich wozów oraz 105 przyczep ma trafić do jednostek aeromobilnych.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na zakup pojazdów do desantowania techniką spadochronową oraz przeznaczonych do nich przyczep. – Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą do 4 września składać wnioski o dopuszczenie do postępowania – zapowiada ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.

Wozy dostaną jednostki aeromobilne wojsk lądowych – 25 Brygada Kawalerii Powietrznej i 6 Brygada Powietrznodesantowa, które nie mają w wyposażeniu pojazdów przeznaczonych specjalnie do desantu spadochoronowego. 55 aut będzie przystosowanych do zrzutu metodą spadochronową lub do transportu na zawiesiu (część urządzenia dźwigowego) zewnętrznym śmigłowca.

Pierwsze samochody trafią do jednostek w Tomaszowie Mazowieckim i Krakowie w 2019 roku. W ogłoszeniu o przetargu Inspektorat Uzbrojenia zastrzegł, że zamówione pojazdy wraz ze 105 przyczepami mają zostać dostarczone w latach 2019–2022. Kontrakt będzie przewidywał rozszerzenie zamówienia o 25 aut oraz 55 przyczep.

Jakie warunki powinny spełniać wozy, które chce kupić armia? Wymagania techniczne ujawnione na tym etapie zamówienia są bardzo ogólne. Samochody, nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony i muszą być w stanie zabrać co najmniej 1200 kg ładunku. Powinny mieć silnik o mocy co najmniej 75 KM i napęd na wszystkie koła. Nie ma wymogu, aby był to format 4x4. Co istotne, wojsko chce, aby każdy pojazd był wyposażony w „urządzenie pociągowo-sprzęgowe”, które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem. Musi też być przystosowany do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m, bez wcześniejszego przygotowania. Wymagania dotyczące przyczep ograniczają się do ładowności, minimum to 800 kg ładunku.

Wojsko oczekuje, że zarówno auta, jak i przyczepy będą przystosowane do transportu lotniczego na platformie desantowej PDS typu „V” 108″ 12 ft, którą można albo desantować metodą spadochronową, albo transportować na zawiesiu zewnętrznym śmigłowca.

Jeżeli nie będzie opóźnień, to przetarg o wartości kilkudziesięciu milionów złotych powinien zostać rozstrzygnięty na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Marcin Gil

dodaj komentarz

komentarze


Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Towarzysze czołgów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Beret „na rekinka” lub koguta
Wyczekiwane przyspieszenie
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Grot A3 w drodze do linii
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Był twarzą sił powietrznych”
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Zwycięska batalia o stolicę
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Hekatomba na Woli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Spotkanie Trump-Nawrocki
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Kikimora o wielu twarzach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Świetne występy polskich żołnierzy
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
StormRider na fali
Finisz programu „Orlik”?
Nocne ataki na Ukrainę
Salwa z wysokości
Dwie agresje, dwie okupacje
Laury MSPO przyznane
„Road Runner” w Libanie
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Łódź na granicy
Z najlepszymi na planszy
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Lepsza efektywność
Statuetki dla tuzów biznesu
Startuje „Żelazny obrońca”
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Czas nowych inwestycji
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Orlik na Alfę
Nasz Hercules
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Piorun 2 coraz bliżej
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Drony na celowniku
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Detect & Classify: satelity z AI

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO