moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego

Jeśli na poligonie lub polu walki uszkodzony zostanie Leopard 2, żołnierze będą w stanie wymienić w nim zespół napędowy lub cały system wieżowy. A także odholować ważący ponad sześćdziesiąt ton czołg. Wszystko za pomocą nowych gąsiennicowych wozów zabezpieczenia technicznego, które armia zamierza kupić dla jednostek pancernych.

Bergepanzer 2 to znajdujące się w wyposażeniu polskiej armii wozy zabezpieczenia technicznego, które mogą holować czołgi ważące do 55 ton. Nasze siły zbrojne mają ich prawie trzydzieści. Wkrótce do służby trafią Leopardy 2PL (polska modernizacja niemieckich czołgów), które mają ważyć około 60 ton, jednak w wojsku nie będzie pojazdów zdolnych ewakuować je z pola walki. MON chce więc kupić dla jednostek pancernych uzbrojonych w ulepszone Leopardy 2 nowe gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego.

Pojazdy muszą chronić załogę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych czy przed skutkami eksplozji min, ale ich podstawowym przeznaczeniem będzie naprawa uszkodzonego w terenie czołgu. Za pomocą wozu zabezpieczenia technicznego żołnierze będą mogli np. wymienić zespół napędowy lub cały system wieżowy w Leopardzie. Co więcej, nowe WZT muszą być również przygotowane do tego, aby w razie potrzeby ewakuować z pola walki ważący ponad 60 ton czołg . 

Firmy, które mają tego typu pojazdy w swojej ofercie, mogą do 24 sierpnia zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON. Po zakwalifikowaniu się wezmą udział w dialogu technicznym, czyli fazie pozyskiwania nowego sprzętu, podczas której przedstawiciele przemysłu mają okazję zaprezentować wojskowym swoje produkty. Na podstawie informacji zebranych od inżynierów ze zbrojeniówki przedstawiciele armii będą mogli uzupełnić przygotowane przez siebie wymagania taktyczno-techniczne dotyczące pojazdu. 

Kiedy zostanie ogłoszony przetarg w sprawie WZT? – Po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej, w zależności od rekomendacji zawartych w dokumentach wynikowych – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając, że ta część postępowania trwa od roku do półtora. Oznacza to, że przetarg na WZT będzie ogłoszony najwcześniej w połowie 2018 roku. Niestety nie wiadomo jeszcze, ile wozów wojsko chce kupić.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~Artany
1589197500
Odpowiedź jest b. prosta... Nie ma sensu! Podobnie jak same prace modernizacyjne przy Berge 2 opartych na konstrukcji Loeparda 1 ,które w Niemczech zdecydowano "zwolnić" ze strategicznej rezerwy magazynowej i wysłać... na złom!. Partnerem tej modernizacji nie mógł być zatem Rheinmetall ,który zwijał już zaplecze techniczne dla tej konstrukcji (o czym uprzejmie informował naszych tuzów) ,ale lokalne szroty ,oraz cywilne obecnie przedsiębiorstwo FFG, zajmujące się sprzętem gąsienicowym. RLS oferował nam współpracę przy rozwoju WZtów opartych na Leo 2, jakie posiadamy na wyposażeniu i w obszarze ,w którym mieliśmy doświadczenie... Nie był to jednak po naszej stronie dostatecznie logiczny argument !?
E9-7B-A0-A7
~ciekawski
1500903600
Już teraz bez problemu można wymienić silnik, nie rozumiem zupełnie jak chciano by w warunkach polowych wymienić wieżę czołgu. Może ktoś życzliwy wyjaśniłby laikowi? :-) Jakoś nie widzę możliwości wymiany wieży (po pierwsze musielibyśmy mieć jakiekolwiek wieże), po drugie taką wieżę należałoby przetransportować "w pole", tu pytanie -czym?! itd. Pomijając zupełnie fakt, że nasze zakłady nie są po prostu w stanie zmodernizować takiego wozu, a już na pewno nie są w stanie zbudować WZT dla Leoparda. Może ktoś mądry odpowie jaki to ma sens?
7F-06-38-90

Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Hekatomba na Woli
NATO – jesteśmy z Polską
Zwycięska batalia o stolicę
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Black Hawki nad Warszawą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wielkie zbrojenia za Odrą
Brytyjczycy żegnają Malbork
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Rekompensaty na nowych zasadach
Kurs dla najlepszych w SERE
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Road Runner” w Libanie
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Święto Wojsk Lądowych
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Husarz z polskim instruktorem
Cios w plecy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pożegnanie z Columbią
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Debiut polskich Patriotów
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
17 września 1939. Nigdy więcej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czołgiści w ogniu
Największy transport Abramsów w tym roku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
W poszukiwaniu majora Serafina
Z najlepszymi na planszy
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Krok ku niezależności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO