moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego

Jeśli na poligonie lub polu walki uszkodzony zostanie Leopard 2, żołnierze będą w stanie wymienić w nim zespół napędowy lub cały system wieżowy. A także odholować ważący ponad sześćdziesiąt ton czołg. Wszystko za pomocą nowych gąsiennicowych wozów zabezpieczenia technicznego, które armia zamierza kupić dla jednostek pancernych.

Bergepanzer 2 to znajdujące się w wyposażeniu polskiej armii wozy zabezpieczenia technicznego, które mogą holować czołgi ważące do 55 ton. Nasze siły zbrojne mają ich prawie trzydzieści. Wkrótce do służby trafią Leopardy 2PL (polska modernizacja niemieckich czołgów), które mają ważyć około 60 ton, jednak w wojsku nie będzie pojazdów zdolnych ewakuować je z pola walki. MON chce więc kupić dla jednostek pancernych uzbrojonych w ulepszone Leopardy 2 nowe gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego.

Pojazdy muszą chronić załogę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych czy przed skutkami eksplozji min, ale ich podstawowym przeznaczeniem będzie naprawa uszkodzonego w terenie czołgu. Za pomocą wozu zabezpieczenia technicznego żołnierze będą mogli np. wymienić zespół napędowy lub cały system wieżowy w Leopardzie. Co więcej, nowe WZT muszą być również przygotowane do tego, aby w razie potrzeby ewakuować z pola walki ważący ponad 60 ton czołg . 

Firmy, które mają tego typu pojazdy w swojej ofercie, mogą do 24 sierpnia zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON. Po zakwalifikowaniu się wezmą udział w dialogu technicznym, czyli fazie pozyskiwania nowego sprzętu, podczas której przedstawiciele przemysłu mają okazję zaprezentować wojskowym swoje produkty. Na podstawie informacji zebranych od inżynierów ze zbrojeniówki przedstawiciele armii będą mogli uzupełnić przygotowane przez siebie wymagania taktyczno-techniczne dotyczące pojazdu. 

Kiedy zostanie ogłoszony przetarg w sprawie WZT? – Po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej, w zależności od rekomendacji zawartych w dokumentach wynikowych – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając, że ta część postępowania trwa od roku do półtora. Oznacza to, że przetarg na WZT będzie ogłoszony najwcześniej w połowie 2018 roku. Niestety nie wiadomo jeszcze, ile wozów wojsko chce kupić.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~Artany
1589197500
Odpowiedź jest b. prosta... Nie ma sensu! Podobnie jak same prace modernizacyjne przy Berge 2 opartych na konstrukcji Loeparda 1 ,które w Niemczech zdecydowano "zwolnić" ze strategicznej rezerwy magazynowej i wysłać... na złom!. Partnerem tej modernizacji nie mógł być zatem Rheinmetall ,który zwijał już zaplecze techniczne dla tej konstrukcji (o czym uprzejmie informował naszych tuzów) ,ale lokalne szroty ,oraz cywilne obecnie przedsiębiorstwo FFG, zajmujące się sprzętem gąsienicowym. RLS oferował nam współpracę przy rozwoju WZtów opartych na Leo 2, jakie posiadamy na wyposażeniu i w obszarze ,w którym mieliśmy doświadczenie... Nie był to jednak po naszej stronie dostatecznie logiczny argument !?
E9-7B-A0-A7
~ciekawski
1500903600
Już teraz bez problemu można wymienić silnik, nie rozumiem zupełnie jak chciano by w warunkach polowych wymienić wieżę czołgu. Może ktoś życzliwy wyjaśniłby laikowi? :-) Jakoś nie widzę możliwości wymiany wieży (po pierwsze musielibyśmy mieć jakiekolwiek wieże), po drugie taką wieżę należałoby przetransportować "w pole", tu pytanie -czym?! itd. Pomijając zupełnie fakt, że nasze zakłady nie są po prostu w stanie zmodernizować takiego wozu, a już na pewno nie są w stanie zbudować WZT dla Leoparda. Może ktoś mądry odpowie jaki to ma sens?
7F-06-38-90

Pancerny kot w polskim wojsku
 
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Policjanci w koszarach WOT
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Specjalsi pod nowym dowództwem
Podejrzane manewry na Bałtyku
The Power of Infrastructure
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ewakuacja Polaków z Izraela
K2. Azjatycka pantera
Kajakami po medale
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Nowa dostawa Homarów-K
Drukowanie dronów
Flyer, zdobywca przestworzy
Rakiety dla polskich FA-50
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wypadek Rosomaka
„Różycki” zwodowany
Podróż w ciemność
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Pionierski dron
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ratownik w akcji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażnicy polskiego nieba
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Święto sportów walki w Warendorfie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień, który zmienił bieg wojny
Świat F-35
NATO przechodzi do działania
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Śmierć gorsza niż wszystkie
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Wyższe stawki dla niezawodowych
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
GROM’s DNA
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Inwestycja w żołnierzy
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO