moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego

Jeśli na poligonie lub polu walki uszkodzony zostanie Leopard 2, żołnierze będą w stanie wymienić w nim zespół napędowy lub cały system wieżowy. A także odholować ważący ponad sześćdziesiąt ton czołg. Wszystko za pomocą nowych gąsiennicowych wozów zabezpieczenia technicznego, które armia zamierza kupić dla jednostek pancernych.

Bergepanzer 2 to znajdujące się w wyposażeniu polskiej armii wozy zabezpieczenia technicznego, które mogą holować czołgi ważące do 55 ton. Nasze siły zbrojne mają ich prawie trzydzieści. Wkrótce do służby trafią Leopardy 2PL (polska modernizacja niemieckich czołgów), które mają ważyć około 60 ton, jednak w wojsku nie będzie pojazdów zdolnych ewakuować je z pola walki. MON chce więc kupić dla jednostek pancernych uzbrojonych w ulepszone Leopardy 2 nowe gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego.

Pojazdy muszą chronić załogę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych czy przed skutkami eksplozji min, ale ich podstawowym przeznaczeniem będzie naprawa uszkodzonego w terenie czołgu. Za pomocą wozu zabezpieczenia technicznego żołnierze będą mogli np. wymienić zespół napędowy lub cały system wieżowy w Leopardzie. Co więcej, nowe WZT muszą być również przygotowane do tego, aby w razie potrzeby ewakuować z pola walki ważący ponad 60 ton czołg . 

Firmy, które mają tego typu pojazdy w swojej ofercie, mogą do 24 sierpnia zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON. Po zakwalifikowaniu się wezmą udział w dialogu technicznym, czyli fazie pozyskiwania nowego sprzętu, podczas której przedstawiciele przemysłu mają okazję zaprezentować wojskowym swoje produkty. Na podstawie informacji zebranych od inżynierów ze zbrojeniówki przedstawiciele armii będą mogli uzupełnić przygotowane przez siebie wymagania taktyczno-techniczne dotyczące pojazdu. 

Kiedy zostanie ogłoszony przetarg w sprawie WZT? – Po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej, w zależności od rekomendacji zawartych w dokumentach wynikowych – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając, że ta część postępowania trwa od roku do półtora. Oznacza to, że przetarg na WZT będzie ogłoszony najwcześniej w połowie 2018 roku. Niestety nie wiadomo jeszcze, ile wozów wojsko chce kupić.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~Artany
1589197500
Odpowiedź jest b. prosta... Nie ma sensu! Podobnie jak same prace modernizacyjne przy Berge 2 opartych na konstrukcji Loeparda 1 ,które w Niemczech zdecydowano "zwolnić" ze strategicznej rezerwy magazynowej i wysłać... na złom!. Partnerem tej modernizacji nie mógł być zatem Rheinmetall ,który zwijał już zaplecze techniczne dla tej konstrukcji (o czym uprzejmie informował naszych tuzów) ,ale lokalne szroty ,oraz cywilne obecnie przedsiębiorstwo FFG, zajmujące się sprzętem gąsienicowym. RLS oferował nam współpracę przy rozwoju WZtów opartych na Leo 2, jakie posiadamy na wyposażeniu i w obszarze ,w którym mieliśmy doświadczenie... Nie był to jednak po naszej stronie dostatecznie logiczny argument !?
E9-7B-A0-A7
~ciekawski
1500903600
Już teraz bez problemu można wymienić silnik, nie rozumiem zupełnie jak chciano by w warunkach polowych wymienić wieżę czołgu. Może ktoś życzliwy wyjaśniłby laikowi? :-) Jakoś nie widzę możliwości wymiany wieży (po pierwsze musielibyśmy mieć jakiekolwiek wieże), po drugie taką wieżę należałoby przetransportować "w pole", tu pytanie -czym?! itd. Pomijając zupełnie fakt, że nasze zakłady nie są po prostu w stanie zmodernizować takiego wozu, a już na pewno nie są w stanie zbudować WZT dla Leoparda. Może ktoś mądry odpowie jaki to ma sens?
7F-06-38-90

Bitwa o Warszawę
 
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Walka z wodą trwa
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Pracowita noc
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
Kim byli obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku?
Negocjacje w sprawie HIMARS-ów
Systemy antydronowe na MSPO ‘24
Na siódmym torze po siódmy medal
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Wszystko w ruchu, czyli snajper na morzu
17 września – pamiętamy
Ze spadochronem po śladach dziadka
Rusza „Misja na Marsa”
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Śmigłowce na pomoc powodzianom
Rakietowy wiking
Saperskie zajęcia z uczniami, czyli „Stop zardzewiałej śmierci”
Kolejny dzień walki z powodzią
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
Posłowie o efektach szczytu NATO
Defendery w komplecie
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Wojskowi logistycy pomagają południowej Polsce
Wsparcie przed służbą na granicy
Kosiniak-Kamysz: Wojsko jest wszędzie tam, gdzie jest potrzebne
Mój ojciec, saper spod Monte Cassino
Szpital polowy od wojska
Wojsko przeciwko szabrownikom
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Olympus in Paris
Więcej wojska wesprze powodzian
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Strażacy z jednostek lotniczych najlepsi w armii
Więcej wojska dla powodzian
Będzie nowy most w Głuchołazach. Jest deklaracja szefa MON-u
„Cichociemny” tylko dla nielicznych
Tusk: Nikt nie zostanie sam po powodzi
Wojsko broni Wrocławia
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Orkiestra na fregacie
Detonacja także pod wodą
Cios w plecy
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Nocna walka z żywiołem
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
W drogę na Westerplatte
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Żołnierze na pierwszej linii walki z powodzią
Cierpliwość strzelca
Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podwyżki dla niezawodowych
750 podchorążych Wojskowej Akademii Technicznej zamieszka w nowym akademiku
Kryzysowe wyzwanie logistyków
MSPO szansą dla polskiej zbrojeniówki
Działania wojska w warunkach pokoju
Sajna częścią zestawu Narew
Jak chronić lotnisko
Szef amerykańskiej dyplomacji w Warszawie
Polska wiktoria pod Kałuszynem
Wsparcie z powietrza
Dodatek za walkę z żywiołem
Czworonożny żandarm w Paryżu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO