moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przetarg na średnie samoloty dla VIP-ów unieważniony

Resort obrony odrzucił oferty czeskiej firmy Glomex i amerykańskiego giganta Boeing Company na dostawę samolotów średniego zasięgu do przewozu VIP-ów. – Stało się tak ze względu na błędy formalnoprawne ofert oraz ich wartość – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Rząd na zakup maszyn przeznaczył 1,7 mld zł. Oferenci zażądali znacznie więcej. 

Oferty w przetargu na dostawę średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie można było składać do 8 marca. Dziś Ministerstwo Obrony Narodowej, odpowiedzialne za ich zakup, poinformowało, że do zamawiającego, czyli Inspektoratu Uzbrojenia, wpłynęły dwie oferty. Jedną złożyła czeska firma Glomex, drugą – amerykański koncern Boeing. – Po dokonaniu oceny złożonych ofert obie zostały odrzucone – poinformował w południe wiceminister Bartosz Kownacki. – Powodem są błędy formalnoprawne ofert i ich wartość.

Za maszyny średniego zasięgu Boeing zażądał około 3,44 mld zł brutto. Resort obrony odrzucił ją ze względów formalnych. „Była to oferta warunkowa – jej ważność uwarunkowana była koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy” – podaje w komunikacie Centrum Operacyjne MON. Oferta firmy Glomex była nieco tańsza, jej wartość bowiem wynosiła około 2,66 mld zł brutto, ale i ona została zdyskwalifikowana ze względu na błędy formalnoprawne. Co więcej, jak podaje MON, oferta ta nie została zabezpieczona wadium i została złożona przez „podmiot nieproszony do składania ofert” (czyli konsorcjum Glomex-Lufthansa Technik).

Obie firmy zaproponowały w postępowaniu samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonką). – Ministerstwo obrony słusznie odrzuca w postępowaniu przetargowym oferty, które nie spełniają naszych oczekiwań. Przecież przetarg dotyczy samolotów, które mają spełniać bardzo restrykcyjne wymagania związane z bezpieczeństwem i funkcjonalnością – mówi poseł Michał Jach (PiS), przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Zauważa, że skoro oferenci popełnili błędy formalne, to nie można kontynuować postępowania. – Popieram decyzję wiceministra Kownackiego o odrzuceniu ofert ze względu na ich wygórowana cenę. To sygnał dla dostawców, że skoro płacimy, to my dyktujemy warunki, a oni powinni dostosować się do naszych oczekiwań – przekonuje.

Poseł PiS podkreśla, że problemy z przetargiem na zakup średnich samolotów nie wpłyną na dostawę małych maszyn do przewozu VIP-ów. Pierwszy z dwóch zamówionych w ubiegłym roku samolotów Gulfstream G550 zostanie przekazany Polsce w czerwcu tego roku.

Średni samolot pasażerski to taki, którym mogą podróżować nie mniej niż 132 osoby – w konfiguracji pasażerskiej oraz nie mniej niż 65 osób – w konfiguracji z salonką. Samoloty używane o średnim zasięgu mogą wykonywać loty transatlantyckie z jednym międzylądowaniem, a nowe (z 30 pasażerami) trasę Warszawa – Nowy Jork pokonają bez dodatkowych przystanków.

Postępowanie dotyczące zakupu trzech samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie rozpoczęto 30 sierpnia 2016 roku. Wówczas Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na zakup trzech samolotów średnich, w tym jednego używanego, wraz ze szkoleniem personelu latającego i pakietem logistycznym. Terminem dostawy maszyn miał być – w przypadku samolotu używanego – listopad 2017 roku. Nowe maszyny miały być dostarczone w 2020 i 2021 roku.

W październiku ubiegłego roku do MON wpłynęły cztery wnioski o udział w postępowaniu, ale po weryfikacji do negocjacji zaproszono jedynie dwie firmy: Boeing oraz Glomex. Obie korporacje ostateczne oferty mogły składać do 8 marca 2017 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Nowa partia Abramsów już w Polsce
 
Gra o kapitulację
Gdy sekundy decydują o życiu
Wspólna wola obrony
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Bat na wrogów i niepokornych
Nowy prezes PGZ-etu
Święto zwiadowców
Ustawa bliżej żołnierzy
Apache’e nadlatują
Polskie Pioruny dla Belgii
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Czołgi końca wojny
Walka pod napięciem
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Tysiące dronów dla armii
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Bohater odtrącony
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Nasi czołgiści najlepsi
Podniebny Pegaz
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Koniec wojny, którego nie znamy
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Żołnierz influencer?
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ukwiał z Gdańska
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
DriX – towarzysz okrętu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pierwsza misja Gripenów
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Pegaz nad Europą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Ogień z nabrzeża
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Więcej na mieszkanie za granicą
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Basen dla Rosomaka
AI w służbie MON-u
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Wakacje? To czas na wojsko
Wiedza na trudne czasy
Piorun – polska wizytówka
Mamy pierwszych pilotów F-35
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Jak daleko do końca wojny?
Sport kształtuje mentalność
Składy wysokiego ryzyka
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Polska dołącza do satelitarnej elity
Gdy zgasną światła
Historyczna umowa z Francją
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Na początek: musztra i obsługa broni
Obierki z błotem
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Na pomoc po katastrofie
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Wsparcie dla polskich Abramsów
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Pracowity dyżur Typhoonów
Wojskowe widowisko w Zakopanem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO