moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przetarg na średnie samoloty dla VIP-ów unieważniony

Resort obrony odrzucił oferty czeskiej firmy Glomex i amerykańskiego giganta Boeing Company na dostawę samolotów średniego zasięgu do przewozu VIP-ów. – Stało się tak ze względu na błędy formalnoprawne ofert oraz ich wartość – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Rząd na zakup maszyn przeznaczył 1,7 mld zł. Oferenci zażądali znacznie więcej. 

Oferty w przetargu na dostawę średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie można było składać do 8 marca. Dziś Ministerstwo Obrony Narodowej, odpowiedzialne za ich zakup, poinformowało, że do zamawiającego, czyli Inspektoratu Uzbrojenia, wpłynęły dwie oferty. Jedną złożyła czeska firma Glomex, drugą – amerykański koncern Boeing. – Po dokonaniu oceny złożonych ofert obie zostały odrzucone – poinformował w południe wiceminister Bartosz Kownacki. – Powodem są błędy formalnoprawne ofert i ich wartość.

Za maszyny średniego zasięgu Boeing zażądał około 3,44 mld zł brutto. Resort obrony odrzucił ją ze względów formalnych. „Była to oferta warunkowa – jej ważność uwarunkowana była koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy” – podaje w komunikacie Centrum Operacyjne MON. Oferta firmy Glomex była nieco tańsza, jej wartość bowiem wynosiła około 2,66 mld zł brutto, ale i ona została zdyskwalifikowana ze względu na błędy formalnoprawne. Co więcej, jak podaje MON, oferta ta nie została zabezpieczona wadium i została złożona przez „podmiot nieproszony do składania ofert” (czyli konsorcjum Glomex-Lufthansa Technik).

Obie firmy zaproponowały w postępowaniu samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonką). – Ministerstwo obrony słusznie odrzuca w postępowaniu przetargowym oferty, które nie spełniają naszych oczekiwań. Przecież przetarg dotyczy samolotów, które mają spełniać bardzo restrykcyjne wymagania związane z bezpieczeństwem i funkcjonalnością – mówi poseł Michał Jach (PiS), przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Zauważa, że skoro oferenci popełnili błędy formalne, to nie można kontynuować postępowania. – Popieram decyzję wiceministra Kownackiego o odrzuceniu ofert ze względu na ich wygórowana cenę. To sygnał dla dostawców, że skoro płacimy, to my dyktujemy warunki, a oni powinni dostosować się do naszych oczekiwań – przekonuje.

Poseł PiS podkreśla, że problemy z przetargiem na zakup średnich samolotów nie wpłyną na dostawę małych maszyn do przewozu VIP-ów. Pierwszy z dwóch zamówionych w ubiegłym roku samolotów Gulfstream G550 zostanie przekazany Polsce w czerwcu tego roku.

Średni samolot pasażerski to taki, którym mogą podróżować nie mniej niż 132 osoby – w konfiguracji pasażerskiej oraz nie mniej niż 65 osób – w konfiguracji z salonką. Samoloty używane o średnim zasięgu mogą wykonywać loty transatlantyckie z jednym międzylądowaniem, a nowe (z 30 pasażerami) trasę Warszawa – Nowy Jork pokonają bez dodatkowych przystanków.

Postępowanie dotyczące zakupu trzech samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie rozpoczęto 30 sierpnia 2016 roku. Wówczas Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na zakup trzech samolotów średnich, w tym jednego używanego, wraz ze szkoleniem personelu latającego i pakietem logistycznym. Terminem dostawy maszyn miał być – w przypadku samolotu używanego – listopad 2017 roku. Nowe maszyny miały być dostarczone w 2020 i 2021 roku.

W październiku ubiegłego roku do MON wpłynęły cztery wnioski o udział w postępowaniu, ale po weryfikacji do negocjacji zaproszono jedynie dwie firmy: Boeing oraz Glomex. Obie korporacje ostateczne oferty mogły składać do 8 marca 2017 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Specjalsi opanowali amerykański okręt
 
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
PGZ na nowo
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Od chaosu do wiktorii
Czterej pancerni przeciw wyklętym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Apache. Zabójczy dla czołgów
Zmagania sześcioosobowych armii
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Wyzwanie, które integruje
Droga do zespołu bojowego GROM
Trzy okręty, jeden zespół
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
DNA GROM-u
100 lat historii Szkoły Orląt
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Film o Feniksie i terytorialsach
Letni wypoczynek z MON-em
Nowe cele obronne NATO
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Lekcje na poligonie
Podróż w ciemność
Kolejny model Grota dla żołnierzy
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Ewakuacja Polaków z Izraela
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Nasi czołgiści najlepsi
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Dzień, który zmienił bieg wojny
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ogniem i tarczą
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Nowy rozdział w historii Mesko
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nie żyje żołnierz PKW Irak

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO