moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Motorówki 3 Flotylli po pierwszym sezonie

Nowoczesne motorówki hydrograficzne z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zostały wyciągnięte na brzeg. Teraz są przygotowywane do zimy. W pierwszym roku w marynarce wojennej przepłynęły łącznie blisko sześć tysięcy mil morskich, prowadząc sondaże dna między innymi na Zatoce Gdańskiej i w okolicach Kołobrzegu.





– Motorówki hydrograficzne są wyciągane na brzeg pod koniec każdego roku. Zimą nie prowadzi się sondaży morskiego dna, a sztormy, które występują o tej porze roku mogą uszkodzić tak małe jednostki, nawet jeśli te stoją w porcie – tłumaczy kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Teraz trzy motorówki stacjonujące w gdyńskim porcie przechodzą tak zwane prace ogólnookrętowe. – Są na przykład oczyszczane z narośli, które gromadzą się na kadłubie i podwodnym sprzęcie – wyjaśnia kmdr ppor. Pioch. Wkrótce podobną procedurę przejdzie czwarta z jednostek. Na co dzień korzystają z niej hydrografowie 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Na wodę wszystkie powrócą na przełomie marca i kwietnia, kiedy to rozpocznie się nowy sezon prac hydrograficznych.

Motorówki Wildcat 40/12 weszły do służby na początku marca. Zastąpiły wysłużone jednostki, które marynarka wykorzystywała przez ostatnie 30 lat. Wildcat’y mają podwójny kadłub gwarantujący większą stabilność na morzu. Ich długość wynosi 12 metrów, wyporność 15 ton, a zanurzenie 1,3 metra. Rozwijają prędkość 14 węzłów. – Motorówki zostały wyposażone w nowoczesną aparaturę – podkreśla kmdr ppor. Krzysztof Buć, dowódca grupy kutrów i motorówek hydrograficznych w 3 Flotylli Okrętów. – Każda z nich posiada sondy jedno i wielowiązkową, sonary holowany i opuszczany, magnetometr, czy pojazd podwodny – wylicza i dodaje, że w pierwszych miesiącach działalności sprzęt ten spisał się bez zarzutu.

Od marca motorówki hydrograficzne 3 Flotylli badały morskie dno między innymi w portach Gdynia, Hel i Kołobrzeg, na torze podejściowym do ostatniego z nich, na akwenach Zatoki Gdańskiej. Łącznie pokonały dystans blisko sześciu tysięcy mil morskich. – W przyszłym roku załogi jednostek będą kontynuowały prace na wodach zatoki, przebadają też rejony poligonów morskich – zapowiada kmdr ppor. Pioch.

Motorówki wykonują zadania wszędzie tam, gdzie ze względu na płytkie wody, czy ograniczone pole manewru nie mogą pracować okręty hydrograficzne. Marynarze z Wildcat’ów prowadzili pomiary głębokości, sprawdzali też, czy na dnie nie zalegają przedmioty, które mogłyby stanowić przeszkodę dla żeglugi. Dane zgromadzone podczas sondaży trafiają do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, które publikuje informacje o przeszkodach zarówno w Internecie, jak i papierowych „Wiadomościach Żeglarskich”. Materiały z badań morskiego dna wykorzystuje się również do tworzenia map. W ten sposób hydrografowie działają zarówno na rzecz marynarki wojennej, jak i żeglugi cywilnej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Wojsko z nowym programem rozwoju
Przygotowani na każdy scenariusz
W hołdzie poległym
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dzień wart stu lat
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Niebo pod osłoną
Najdłuższa noc
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Snowboardzistka i pływacy na medal
Plan na WAM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Panczeniści na podium w Hamar
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Astronauta w Szkole Orląt
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Wojsko ma swojego satelitę!
Noc na „pasku”
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Historyczna „Wisła”
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kto zostanie Asem Sportu?
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
The Taste of Military Service
Wisła dopłynęła
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Gala Boksu na Bemowie
Gdy ucichnie artyleria
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Pancerniacy jadą na misję
Kolejne AW149 nadlatują
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Paczka dla bohatera już w drodze!
Polski Rosomak dalej w produkcji
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Combat 56 u terytorialsów
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Przełomowy czas dla WZL-2
Mundurowi z benefitami
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Szukali zaginionych w skażonej strefie
„Burza” nabiera kształtów
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Piątka z czwartego wozu
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Odpalili K9 Thunder
Sojusznicza obrona
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Koniec bezkarności floty cieni?
Cyberwiedza to ich wkład w obronność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO