moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Powstaną repliki historycznych myśliwców

Niemieckie samoloty Fokker D.VII to maszyny, które Polacy zdobyli podczas powstania wielkopolskiego. Myśliwce dały początek polskiemu lotnictwu wojskowemu. Repliki tych samolotów postanowiło zbudować Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe i Politechnika Poznańska. Maszyny mają być gotowe na 100. rocznicę wybuchu powstania.

– Nasza eskadra ma przypominać o początkach lotnictwa polskiego i być żywym świadectwem osiągnięć Wielkopolan – mówi Ryszard Kędzia, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Motoszybowcowego i członek Komitetu Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości. Miłośnicy lotnictwa chcą zbudować cztery latające repliki niemieckich samolotów typu Fokker D.VII, które w styczniu 1919 roku powstańcy zdobyli na poznańskim lotnisku Ławica. – Są one uważane za jedne z najlepszych myśliwców z czasów I wojny światowej – dodaje Kędzia.

Projektem zajmie się Komitet Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości, w skład którego weszło m.in. Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe i Politechnika Poznańska. Myśliwce zbuduje firma Krzysztofa Cwynara z Podkarpacia, która konstruuje ultralekkie samoloty i latające repliki. – Maszyny powstaną według dawnych planów, ale ze współczesnych materiałów – mówi Cwynar.

Oryginalne maszyny miały konstrukcję drewnianą ze stalowym kadłubem, krytą blachami aluminiowymi, sklejką i płótnem. Natomiast w replikach konstrukcja kadłuba i skrzydeł będzie stalowa. Maszyny zostaną wyposażone w nowoczesne silniki, radiostacje, transpondery i współczesną awionikę. Konstrukcje będą miały składane skrzydła, aby łatwo było je transportować.

Prace mają ruszyć za trzy miesiące. – Chcemy, aby dwie z czterech maszyn były gotowe do grudnia 2018 roku, czyli setnej rocznicy wybuchu powstania – zapowiada Kędzia. Koszt budowy czterech egzemplarzy oszacowano na blisko milion złotych. Organizatorzy chcą tę kwotę zgromadzić dzięki akcji społecznej. – Za zgodą szefów wielkopolskich instytucji będziemy umieszczać nasze puszki w zakładach pracy, szkołach czy bankach, zwrócimy się też o pomoc do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego – mówią pomysłodawcy projektu.

Inicjatywę można też wesprzeć wpłacając środki na konto komitetu. Dotąd zebrano kilka tysięcy złotych. Do komitetu zgłaszają się również firmy, które chcą sfinansować kupno materiałów lub podarować na przykład metalowe elementy konstrukcji.

Powstanie wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 roku w Poznaniu. Był to jeden z nielicznych zwycięskich zrywów narodowych w Polsce. Wojska powstańcze wyzwoliły spod władzy niemieckiej niemal całą Wielkopolskę. 6 stycznia 1919 roku powstańcy zdobyli lotnisko Ławica, a na nim sprzęt lotniczy wart prawie 200 milionów marek niemieckich. Wśród przejętego uzbrojenia było około 50 gotowych do startu samolotów, między innymi maszyny typu Albatros B.II, Fokker D.VII i LVG C.V. W hangarach znaleziono też części do kilkuset kolejnych. Poniemiecki sprzęt posłużył do sformowania pierwszych eskadr lotniczych, które dały początek polskiemu lotnictwu wojskowemu. Zdobyczne Fokkery wykorzystane zostały w wojnie polsko-bolszewickiej.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Materiały Komitetu Budowy Wielkopolskiej Eskadry Niepodległości

dodaj komentarz

komentarze

~r.k
1446528180
Piękna inicjatywa, tylko opis mocno naciągany. Nie istnieje rozpiska sprzętu przejętego na Ławicy w dniu 6 stycznia 1919 roku. Pierwszy dokument mówiący o ilości posiadanych na Ławicy samolotów pochodzi z 1 marca 1919 roku. Określa liczbę sprzętu na 22 samoloty w tym tylko 3 maszyny typu Fokker D.VII (bez wskazania ich numerów) reszta tego typu samolotów została zakupiona później w Niemczech, lub pochodziła z przydziału Ententy. Numery pojawiają się w innych dokumentach i stąd możemy określić ich numery wojskowe - były to egzemplarze - 8354/18, 8430/18, 8531/18 (wszystkie zostały wyprodukowane w pilskich zakładach OAW). Nie posiadamy pewności czy te samoloty zostały zdobyte na Ławicy czy w Hali Sterowcowej na Winiarach, gdzie przejęto ponad 200 maszyn (razem w obu miejscach nie zdobyto więcej niż 300 samolotów). Ponadto w dniu 9 marca 1919 roku został zniszczony w wypadku przez sierż. pil Stanisława Rozmiarka Fokker D.VII o numerze 8531/18. Warto też zachować wielkopolski styl malowania znaków przynależności państwowej - czyli tylko biało - czerwona szachownica bez kolejnych pól dookoła niej (na zdjęciu samolot Fokker D.VII nie ma takich). Życzę powodzenia w pracach. Warto też podać nr konta. Z wielką przyjemnością wesprę tą ciekawą i słuszną inicjatywę. Pozdrawiam R.K
90-E3-43-A9

Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Las Pamięci uczci poległych
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Warszawo, do broni!
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Zmodernizowany Leopard 2PL
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Inwestycje w mobilność wojska
Na rosyjskim pasku
Orlik na Alfę
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Pieta Michniowska
Cisza przed wojną
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rekompensaty na ostatniej prostej
Czas próby
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Terytorialsi zawitają do Płocka
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Ostatnia niedziela…
Na ratunek pancerniakom
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Stańcie do apelu!
Cześć bohaterom naszej wolności
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Kolarskie święto w stolicy
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
K2 będą produkowane w Polsce
Pucharowe zmagania Polaków
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Brytyjczycy żegnają Malbork
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Zmiana warty na wschodniej granicy
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pilot F-16 doceniony przez widzów
7TP – czołg kompromisu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
BWR-1 – weteran po liftingu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Czołg K2 made in Poland
W drodze po młodszego nurka
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO