moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarny myśliwiec wylądował w Krakowie

Francuzi zakazali nimi latać, Finowie uznali za całkowicie nieprzydatne do walki. A Polacy siadając za sterami myśliwców Caudron CR.714 Cyclone pokazali, jak zwyciężać Luftwaffe. Legendarny samolot w oryginalnym wojennym malowaniu od niedawna można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


– Na świecie zachowały się tylko dwa tego typu samoloty. Jesteśmy ogromnie szczęśliwi, że maszyna tak ważna dla naszej historii, będzie teraz prezentowana w Polsce – mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Francuski myśliwiec przyleciał do Polski kilka dni temu. Do kraju przetransportowany został z Finlandii. O sprowadzenie samolotu Polski zabiegali przedstawiciele polskiej władz, dyplomacji i wojska. Dzięki polsko-fińskiemu porozumieniu Muzeum Lotnictwa Polskiego otrzymało od fińskiego Muzeum Wojska samolot Caudron Renault CR. 714 na prawach wieloletniego depozytu. Maszyna ma autentyczne malowanie z okresu poprzedzającego bitwę o Francję.

Samolot z problemami

Caudron Cyclone został opracowany przez francuskiego konstruktora Marcela Riffarda. Był to lekki samolot myśliwski o drewnianej konstrukcji, produkowany przez firmę Renault. Pierwszy seryjny myśliwiec powstał w czerwcu 1939 roku. Kilka miesięcy później francuskimi samolotami zainteresowali się Finowie i złożyli zamówienie na kilkadziesiąt egzemplarzy. Do Finlandii dotarło ostatecznie sześć Caudronów. Uznano je jednak za nieodpowiednie do tamtejszych warunków i nie wzięły udziału w walkach.


Samolot nie miał najlepszej opinii także we Francji. Myśliwiec miał problemy z chowaniem podwozia, blokowały się karabiny, a podczas nurkowania nie działał ster wysokości. Ostatecznie, po serii wypadków lotniczych, w maju 1940 roku francuski minister obrony wydał zakaz lotów na tych maszynach. To jednak nie ostudziło entuzjazmu Polaków. Nie mając do dyspozycji innych samolotów, siadali za sterami Cyclonów. Od 8 do 11 czerwca 1940 roku broniąc Paryża i dorzecza Sekwany polscy piloci zestrzelili 12 niemieckich maszyn: 4 bombowce Dornier Do17, 3 myśliwce Bf109 i 5 myśliwców Bf110. Trzy dodatkowe zestrzelenia nie są potwierdzone.

– Myśliwiec jest ikoną polskiego czynu zbrojnego w II wojnie światowej. Na takich samolotach walczyli piloci w barwach polskiego dywizjonu Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie – dodaje Jakub Link-Lenczowski z MLP.

Unikat stanął w Krakowie

Samolot, który trafił do krakowskiego muzeum był przechowywany przez dziesiątki lat w leśnym, drewnianym hangarze niedaleko Lahti. Jest w dobrym stanie, choć nie jest kompletny. – Brakuje mu silnika, śmigła i wyposażenia kabiny pilota – mówi Jakub Link-Lenczowski.

Zabytkowy myśliwiec będzie udostępniony zwiedzającym w ramach wystawy upamiętniającej 70-lecie zakończenia II wojny światowej. Po trzech miesiącach maszyna poddana zostanie rekonstrukcji.


– To wielkie szczęście, że myśliwiec ma oryginalne powłoki lakiernicze. Podczas renowacji na pewno nie będziemy tej substancji usuwać. Zależy nam na zachowaniu charakteru autentyczności – mówi Krzysztof Radwan dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Dodał, że do pracy przy samolocie zatrudnieni zostaną konserwatorzy zabytków, którzy na co dzień zajmują się renowacją obrazów.

Muzeum Lotnictwa Polskiego ma w zbiorach około 240 maszyn: samolotów, śmigłowców, szybowców, motoszybowców i lotni. Do najważniejszych eksponatów należy przedwojenny polski samolot PZL P.11c. Cenne są również: RWD-13, RWD-21 i PWS-26, samoloty z okresu pionierskiego oraz z czasów I wojny światowej, m.in. rosyjska łódź latająca Grigorowicz M-15 i Sopwith F.1 Camel. W zbiorach placówki są także: samolot transportowy Junkers Ju-52, morski myśliwiec De Havilland Sea Venom FAW 21 oraz odmalowany śmigłowiec papieski Mi-8.

MKS

autor zdjęć: Jakub Link-Lenczowski, Krzysztof Mroczkowski, Bartosz Bera / rbsphotos.com

dodaj komentarz

komentarze


Święto sportów walki w Warendorfie
 
Wypadek Rosomaka
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Prezydent na wschodniej granicy
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Wyższe stawki dla niezawodowych
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Ewakuacja Polaków z Izraela
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Planowano zamach na Zełenskiego
Miliardowe wsparcie dla PGZ
BWP-1 – historia na dekady
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Różycki” zwodowany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Śmierć gorsza niż wszystkie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Broń przeciwko wrogim satelitom
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Czarna Pantera celuje
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Musimy być szybsi niż zagrożenie
The Power of Infrastructure
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Strażnicy polskiego nieba
Drukowanie dronów
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Świat F-35
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ratownik w akcji
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Bezpieczniejsza Europa
Policjanci w koszarach WOT
Inwestycja w żołnierzy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Podróż w ciemność
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Pracowity pobyt w kosmosie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Flyer, zdobywca przestworzy
Dzieci wojny
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pancerny kot w polskim wojsku
Kajakami po medale

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO