moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polscy piloci wrócili z misji Orlik

Dziś zakończyła się szósta zmiana kontyngentu wojskowego Orlik. Polscy piloci w ramach tej misji strzegli przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Wykonali 216 lotów, podczas których w powietrzu spędzili 250 godzin. Po czterech miesiącach do kraju z Litwy wróciło 110 żołnierzy i pracowników wojska oraz 4 myśliwce MiG-29.

– To była bardzo wymagająca służba. Chyba jedna z najtrudniejszych w historii tego kontyngentu – przyznają żołnierze, którzy wrócili z litewskiej bazy w Szawlach. Ich służba w ramach szóstej zmiany PKW Orlik rozpoczęła się 12 stycznia. Zakończyła zaś ostatnim dyżurem bojowym 26 kwietnia.

Na czteromiesięczną NATO-wską misję Baltic Air Policing wyjechało 110 żołnierzy i pracowników wojska. Byli to piloci, technicy, nawigatorzy, specjaliści od służby hydrometeorologicznej oraz żandarmi. Główną siłą kontyngentu byli żołnierze z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Służyli pod dowództwem ppłk pil. Piotra Iwaszki.

Podstawowym zadaniem lotników Orlika było nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią. Państwa te nie mają własnego lotnictwa bojowego.

Polscy, źołnierze trzymali całodobowe dyżury przez siedem dni w tygodniu, wymieniając się obowiązkami z hiszpańskimi pilotami stacjonującymi w Estonii. Latali czterema myśliwcami MiG-29. Samoloty były uzbrojone w działka oraz termiczne i samonaprowadzające się pociski rakietowe powietrze-powietrze.

Jakie zadania wykonywali w powietrzu piloci? – Wspólnie z Włochami, Portugalczykami, Hiszpanami i Belgami najczęściej pomagaliśmy cywilnym statkom powietrznym. Samoloty mają różne problemy, od utraty łączności, awarii systemów nawigacyjnych, po problemy z nawigowaniem – dodaje kpr. Janusz Szczypiór, rzecznik prasowy szóstej zmiany PKW Orlik.

Najtrudniejszą częścią ich pracy były misje bojowe. Wówczas myśliwce podrywane były w trybie alarmowym „Alfa Scramble”. Piloci musieli rozpoznać i przechwycić nieznany statek powietrzny. Para dyżurna podrywała się zawsze, gdy jakiś samolot naruszał przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce startowały także, kiedy nieznany samolot poruszał się zbyt blisko tej strefy, a nie był zgłoszony do planu lotów. Zdarzało się że obcy samolot miał wyłączony transponder, co zawsze stanowi zagrożenie dla ruchu lotniczego.

Podczas szóstej zmiany Orlika piloci wykonali kilkadziesiąt misji o kodzie Alfa, znacznie więcej niż poprzednie tury kontyngentu. Najczęściej piloci startowali do różnego typu maszyn rosyjskich: rozpoznawczych, transportowych, myśliwskich i szturmowych.

NATO-wska misja Baltic Air Policing trwa od 2004 roku. Wówczas do Sojuszu Północnoatlantyckiego przystąpiły trzy nieposiadające własnego lotnictwa myśliwskiego państwa nadbałtyckie – Litwa, Łotwa i Estonia. Kraje te zwróciły się do NATO o ochronę swojej przestrzeni powietrznej.

Polacy w misji Baltic Air Policing uczestniczyli w 2006, 2008 2010, 2012 i 2014 roku. Szósta zmiana Orlika jest jednocześnie pierwszą, w której polscy żołnierze wystąpili w roli państwa wspierającego, a nie jak dotąd wiodącego.

Kontyngent formowany jest naprzemiennie z żołnierzy służących w bazach lotnictwa taktycznego w Malborku i Mińsku Mazowieckim.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1430143560
No to chlopaki sobie polatali ladnie! Witamy w domu!
89-B5-6E-3D

Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze podjęli wyzwanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Zamek” pozostał bezpieczny
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Kaman – domknięcie historii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dzień wart stu lat
Is It Already War?
Ogień z Leopardów na Łotwie
Gdy ucichnie artyleria
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
My, jedna armia
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Czy to już wojna?
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Dywersja na kolei. Są dowody
Sukces Polaka w biegu z marines
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Dodatkowe zapory
Awanse w dniu narodowego święta
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ułani szturmowali okopy
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Im ciemniej, tym lepiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Torpeda w celu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Standardy NATO w Siedlcach
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Plan na WAM
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowy bus do szczęścia
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO