moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polscy piloci wrócili z misji Orlik

Dziś zakończyła się szósta zmiana kontyngentu wojskowego Orlik. Polscy piloci w ramach tej misji strzegli przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Wykonali 216 lotów, podczas których w powietrzu spędzili 250 godzin. Po czterech miesiącach do kraju z Litwy wróciło 110 żołnierzy i pracowników wojska oraz 4 myśliwce MiG-29.

– To była bardzo wymagająca służba. Chyba jedna z najtrudniejszych w historii tego kontyngentu – przyznają żołnierze, którzy wrócili z litewskiej bazy w Szawlach. Ich służba w ramach szóstej zmiany PKW Orlik rozpoczęła się 12 stycznia. Zakończyła zaś ostatnim dyżurem bojowym 26 kwietnia.

Na czteromiesięczną NATO-wską misję Baltic Air Policing wyjechało 110 żołnierzy i pracowników wojska. Byli to piloci, technicy, nawigatorzy, specjaliści od służby hydrometeorologicznej oraz żandarmi. Główną siłą kontyngentu byli żołnierze z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Służyli pod dowództwem ppłk pil. Piotra Iwaszki.

Podstawowym zadaniem lotników Orlika było nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią. Państwa te nie mają własnego lotnictwa bojowego.

Polscy, źołnierze trzymali całodobowe dyżury przez siedem dni w tygodniu, wymieniając się obowiązkami z hiszpańskimi pilotami stacjonującymi w Estonii. Latali czterema myśliwcami MiG-29. Samoloty były uzbrojone w działka oraz termiczne i samonaprowadzające się pociski rakietowe powietrze-powietrze.

Jakie zadania wykonywali w powietrzu piloci? – Wspólnie z Włochami, Portugalczykami, Hiszpanami i Belgami najczęściej pomagaliśmy cywilnym statkom powietrznym. Samoloty mają różne problemy, od utraty łączności, awarii systemów nawigacyjnych, po problemy z nawigowaniem – dodaje kpr. Janusz Szczypiór, rzecznik prasowy szóstej zmiany PKW Orlik.

Najtrudniejszą częścią ich pracy były misje bojowe. Wówczas myśliwce podrywane były w trybie alarmowym „Alfa Scramble”. Piloci musieli rozpoznać i przechwycić nieznany statek powietrzny. Para dyżurna podrywała się zawsze, gdy jakiś samolot naruszał przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce startowały także, kiedy nieznany samolot poruszał się zbyt blisko tej strefy, a nie był zgłoszony do planu lotów. Zdarzało się że obcy samolot miał wyłączony transponder, co zawsze stanowi zagrożenie dla ruchu lotniczego.

Podczas szóstej zmiany Orlika piloci wykonali kilkadziesiąt misji o kodzie Alfa, znacznie więcej niż poprzednie tury kontyngentu. Najczęściej piloci startowali do różnego typu maszyn rosyjskich: rozpoznawczych, transportowych, myśliwskich i szturmowych.

NATO-wska misja Baltic Air Policing trwa od 2004 roku. Wówczas do Sojuszu Północnoatlantyckiego przystąpiły trzy nieposiadające własnego lotnictwa myśliwskiego państwa nadbałtyckie – Litwa, Łotwa i Estonia. Kraje te zwróciły się do NATO o ochronę swojej przestrzeni powietrznej.

Polacy w misji Baltic Air Policing uczestniczyli w 2006, 2008 2010, 2012 i 2014 roku. Szósta zmiana Orlika jest jednocześnie pierwszą, w której polscy żołnierze wystąpili w roli państwa wspierającego, a nie jak dotąd wiodącego.

Kontyngent formowany jest naprzemiennie z żołnierzy służących w bazach lotnictwa taktycznego w Malborku i Mińsku Mazowieckim.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1430143560
No to chlopaki sobie polatali ladnie! Witamy w domu!
89-B5-6E-3D

Męska sprawa: profilaktyka
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Inwestycja w bezpieczeństwo
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Marynarze podjęli wyzwanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Standardy NATO w Siedlcach
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Arteterapia dla weteranów
Mundurowi z benefitami
Sportowcy na poligonie
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
OPW budują świadomość obronną
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zasiać strach w szeregach wroga
Koniec dzieciństwa
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomnik nieznanych bohaterów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rusza program „wGotowości”
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Starcie pancerniaków
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wellington „Zosia” znad Bremy
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Odznaczenia za wzorową służbę
Nie daj się zhakować
Polski „Wiking” dla Danii
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Kolejny kontrakt Dezametu
Abolicja dla ochotników
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Sukces Polaka w biegu z marines
Mity i manipulacje
Pięściarska uczta w Suwałkach
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kircholm 1605
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Marynarze mają nowe motorówki
Szansa na nowe życie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Niespokojny poranek pilotów
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO