moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Afganistan: pakowanie kontyngentu

Drobniejszy sprzęt jest pakowany do skrzyń, pojazdy przechodzą odkażanie specjalnym preparatem. Po sprawdzeniu przez loadmastera całość trafia na pokład samolotu. Na lotnisku w Bagram trwa operacja przerzucenia do kraju wyposażenia polskiego kontyngentu.


– Lotnisko w bazie Bagram tętni życiem. Starty, lądowania oraz załadunek samolotów odbywają się przez całą dobę bez względu na warunki atmosferyczne – podkreśla kpt. Leszek Radzik, rzecznik XV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie.

Pomagają Amerykanie

Wyposażenie wraca do Polski drogą morską (np. transportery opancerzone Rosomak), a także lotniczą. I właśnie te transporty w ostatnim czasie regularnie opuszczają bazę Bagram. Sprzęt jest ładowany do samolotów transportowych An-124 Rusłan i C-130 Hercules. Wcześniej jednak musi zostać poddany określonym procedurom.


Drobniejszy sprzęt trafia do pokaźnych rozmiarów skrzyń, a za jego pakowanie odpowiadają żołnierze z Zespołu Zabezpieczenia i Przygotowania Transportu. Wojskowe pojazdy są sprawdzane natomiast pod kątem sprawności technicznej, a następnie odkażane specjalnymi preparatami. Zanim ładunek trafi na pokład samolotu, zostaje sprawdzony zarówno przez Żandarmerię Wojskową, jak i tak zwanego loadmastera. – To członek załogi, specjalista od spraw załadunku – tłumaczy kpt. Radzik. – Loadmaster decyduje o rozłożeniu i umiejscowieniu ładunku oraz sposobie jego zamocowania na pokładzie samolotu – dodaje. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na bezpieczeństwo lotu. W każdym modelu samolotu obowiązują nieco inne zasady. W samym załadunku polskim żołnierzom pomagają Amerykanie wchodzący w skład obsługi lotniska. – Wykorzystują do tego platformy załadowcze 60 K Loader – tłumaczy kpt. Radzik.

Czas na naprawę

Samoloty wyładowane wojskowym sprzętem lądują na lotnisku we Wrocławiu. – Wyposażenie wycofywane z Afganistanu trafia do Wojskowych Zakładów Remontowych w Siemianowicach Śląskich albo do batalionów remontowych. Tam przechodzi przeglądy, konserwację, mniejsze lub większe naprawy – tłumaczy mjr Marek Pietrzak, zastępca rzecznika Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Potem będą z niego korzystać żołnierze w kraju.


Misja prowadzona na dotychczasowych zasadach kończy się w tym roku. W tej chwili w skład polskiego kontyngentu wchodzi około 380 żołnierzy. Pochodzą głównie z 10 Brygady Logistycznej z Opola, ich zadanie zaś sprowadza się przede wszystkim do rozliczenia misji.

Sprzęt, z którego korzystali polscy żołnierze, został podzielony na trzy kategorie. Ten najstarszy i najbardziej zużyty trafia do utylizacji. Część wyposażenia, jak choćby koce czy meble, jest przekazywana organizacjom charytatywnym. Pozostała część wraca do kraju. – Dotychczas z Afganistanu wycofano 77 procent sprzętu – informował podczas wczorajszego posiedzenia sejmowej Komisji Obrony gen. bryg. Grzegorz Duda, zastępca dowódcy operacyjnego.

Polska misja w Afganistanie rozpoczęła się w 2002 roku. Początkowo pojechało tam około 300 żołnierzy. W szczytowym okresie Polacy odpowiadali za bezpieczeństwo w trzech prowincjach. W lipcu 2012 roku rozpoczął się proces redukowania polskich sił w tym kraju. 31 grudnia tego roku odpowiedzialność za bezpieczeństwo przejmą tamtejsze władze. W 2015 roku do Afganistanu ma jednak pojechać 120 polskich żołnierzy w ramach misji „Resolute Support”. Będą przygotowywać afgańskie MON i MSZ do właściwego kierowania jednostkami, które im podlegają.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Archiwum XV zmiany PKW Afganistan

dodaj komentarz

komentarze

~Patriota
1414596180
~Batman: Volga-Dnepr to Rosyjskie linie lotnicze (towarowe).
BB-BD-9A-BA
~Batman
1413312600
Nie Rosjanie odpowiada a prywatna firma z Ukrainy
C4-97-64-DC
~plutonowy jeleń
1412942880
To trochę zabawne, że w dobie otwartego konfliktu z Rosją to Rosjanie odpowiadają za transport naszego sprzętu wojskowego...
63-5B-E6-FA
~militbogo@wp.pl
1412883300
Rachunek za naprawę to kto ureguluje ?Talibowie może ?albo wujek Sam.
0A-6C-C5-FA
~ja
1412882580
Afganów nikt niczego nowego nie nauczy. O demokracji nie ma mowy. Tylko islam i Allah im w głowach. Daremne to były lata kiedy była nadzieja na normalność w tym kraju. "Stare" wróci niebawem... o zgrozo, z jeszcze większą siłą.
DE-38-63-3F

Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Drony w ofensywie
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Drones on the Offensive
Najmłodszy w rodzinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lepsza efektywność
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Czas nowych inwestycji
Na motocyklach śladami historii
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
„Był twarzą sił powietrznych”
Zwycięska batalia o stolicę
Wielkie zbrojenia za Odrą
Huta Stalowa Wola na MSPO
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Wypadek przed Air Show
Startuje „Żelazny obrońca”
Strzelanina w bazie US Army
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Pilica+ coraz bliżej
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dwie agresje, dwie okupacje
Nocne ataki na Ukrainę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pancerna pięść
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Towarzysze czołgów
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Świetne występy polskich żołnierzy
Baobab z miotaczem
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Koniec miękkiej gry
Wyczekiwane przyspieszenie
Zakupy według potrzeb
Beret „na rekinka” lub koguta
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Radary, które widzą wszystko
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Szczelna sieć dla Tarczy
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Norwegowie budują na polskim poligonie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Hekatomba na Woli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO