moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Formacje nad Powidzem

W ostatnim czasie nad rejonem lotniska w Powidzu można zobaczyć rzadkie na naszym niebie formacje złożone z samolotów transportowych. To lotnicy z 8 i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wspólnie się szkolą.


W lotnictwie transportowym zaplanowanie lotów szykami jest stosunkowo trudne. Warunkiem jest nie tylko dostępność sprzętu (którego jakaś część przechodzi planowe obsługi, prace czy drobne naprawy), ale i dostępność personelu, który na co dzień wykonuje liczne loty operacyjne.

Paradoksalnie sprzymierzeńcem lotników są wakacje. Sezon urlopowy zaczyna co prawda obfitować w specyficzne zadania, takie jak pokazy lotnicze i wystawy statyczne, ale jednocześnie spada liczba ćwiczeń we wszystkich rodzajach wojsk, które to ćwiczenia samoloty transportowe zwykle zabezpieczają. Lato to dla całego lotnictwa okres zwiększonego szkolenia, treningu i doskonalenia w zastosowaniu bojowym. Nie inaczej jest w lotnictwie transportowym. Od rana do późnej nocy nad lotniskami 3 Skrzydła rozbrzmiewają silniki Herculesów, C-295, Bryz, Sokołów, Mi-8/17 i Mi-2.

W szkoleniu personelu Herculesów rok 2014 już teraz jest dużym krokiem naprzód. Wiosną, we współpracy z personelem amerykańskiego pododdziału Aviation Detachment 14-3 (z samolotami C-130J Hercules) na lotnisku w Powidzu wytyczono i przygotowano utwardzony gruntowy pas startowy. Dzięki temu załogi naszych Herculesów mogły wznowić nawyki w startach i lądowaniach z tego typu nawierzchni, a także osiągnęły możliwość szkolenia w kraju kolejnych pilotów w wykonywaniu tego elementu (dotychczas takie starty i lądowania wykonywano w trakcie szkolenia w USA).

Lato przynosi wspomnianą już możliwość zaplanowania lotów w formacjach i osiągnięcie dzięki temu kolejnych zdolności. To z tego powodu w ostatnim czasie w rejonie Powidza zobaczyć można latające wspólnie C-295M i C-130E w różnych ugrupowaniach i szykach. Umiejętność ta będzie przydatna w szkoleniach i ćwiczeniach sojuszniczych, we współdziałaniu w mieszanych formacjach z innymi samolotami transportowymi i nie tylko.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
 
Święto stołecznego garnizonu
Wioślarze i triatlonistka na podium
Patriotyczny maraton
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO on Northern Track
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Biel i czerwień łączy pokolenia
Dumni z munduru
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Pytania o europejską tarczę
Pierwsi na oceanie
Bohater września ’39 spełnia marzenia
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Wojna w świętym mieście, epilog
Zmiany w dodatkach stażowych
Barwy Ojczyzny
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pływacy i maratończycy na medal
Gunner, nie runner
Posłowie dyskutowali o WOT
Daglezje poszukiwane
Awanse na Trzeciego Maja
Tragiczne zdarzenie na służbie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Szybki marsz, trudny odwrót
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W obronie wschodniej flanki NATO
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pod skrzydłami Kormoranów
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Weterani pod wszechstronną opieką
W Italii, za wolność waszą i naszą
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ameryka daje wsparcie
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wytropić zagrożenie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki ucieka z Auschwitz
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Husarz na straży nieba
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
NATO na północnym szlaku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Czarne oliwki dla sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO