moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnia Bryza wyląduje w Balicach

Ma cyfrową awionikę i system identyfikacji „swój-obcy”. Wyposażona jest także w certyfikowaną instalację odlodzeniową. Ostatnia zamówiona przez wojsko Bryza w wersji Glass Cocpit została już odebrana od producenta. Za kilka dni maszyna wyląduje w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach.


– Komisja odebrała od producenta – Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu – ósmy, ostatni już samolot transportowo-pasażerski M-28 B/PT Bryza w konfiguracji Glass Cockpit, o numerze taktycznym 0225 – informuje Inspektorat Uzbrojenia.

Nowy samolot, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, stacjonować będzie w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. – Czekamy na sygnał z Inspektoratu, by nasi piloci mogli przylecieć nim do jednostki – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Lekkie transportowce M-28 B/PT wykorzystywane są głównie do szkolenia załóg lotniczych oraz do przewozu osób i towarów. Latają głównie po Polsce i po Europie. Bryzy z Balic wykonują loty na rzecz wszystkich rodzajów sił zbrojnych i różnych instytucji państwowych (np. przewóz dokumentów na rzecz ambasad). Najczęściej M-28 wykorzystywane są do szkolenia skoczków spadochronowych. Z pokładu Bryz desantują się między innymi żołnierze Wojsk Specjalnych, Wojsk Lądowych i Sił Powietrznych.

Bryza w wersji Glass Cocpit ma cyfrową awionikę (cztery ekrany LCD pokazują parametry lotu i dane nawigacyjne), certyfikowaną instalację odlodzeniową (jest używana w temperaturze poniżej 8 stopni Celsjusza) oraz system identyfikacji „swój-obcy”. Samolot wyposażony jest także w radar pogodowy. Ze względu na brak hermetycznej kabiny M-28 mogą latać na maksymalnej wysokości 3600 metrów. Maszyna utrzymuje średnią prędkość 300 kilometrów na godzinę. Może przewozić około 15 pasażerów.

Wcześniej w Balicach używano starszej wersji samolotu M-28, czyli B/PT Skytruck. Obecnie maszyny te wykorzystywane są w Powidzu, w innej jednostce podległej 3 Skrzydłu Lotnictwa Transportowego.

– Mamy w Balicach najnowsze samoloty w Polsce. To przyjemność pracować na takim sprzęcie – mówi ppłk Grzegorz Weltrowski, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Nowe Bryzy są bardzo potrzebne. Zanim piloci usiądą za sterami większych transportowców C-295M, muszą wyszkolić się w lotach na Bryzach Glass Cocpit. Samoloty wyposażone są w podobne systemy planowania lotu i cyfrową awionikę.

Dostawa ostatniego samolotu nie kończy umowy z PZL Mielec zawartej w 2008 roku. W ramach kontraktu Siły Powietrzne otrzymają także kompleksowy symulator lotu M-28. Zostanie zainstalowany w Dęblinie, a jego uruchomienie planowane jest na wrzesień 2014 roku.

8 Baza Lotnictwa Transportowego pierwsze Bryzy w nowej wersji B/PT Glass Cockpit dostała pod koniec 2011 roku. Otrzymała je od likwidowanego 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Obecnie flota jednostki w Balicach liczy osiem samolotów M-28 B/PT i 16 większych transportowców C-295M.

MKS

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1387471440
~robertg63 - mnie się podoba.
DB-A6-73-01
~robertg63
1387464540
kto ją tak zeszpecił ? cóż za "piękny" kamuflaż" i do tego te wilkie biało-czrwone tarcze strzelnicze !!!!!
15-1D-3F-4E

Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
 
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w świętym mieście, epilog
Sprawa katyńska à la española
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Szybki marsz, trudny odwrót
Zachować właściwą kolejność działań
Ramię w ramię z aliantami
Charge of Dragon
25 lat w NATO – serwis specjalny
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadisz za bohaterów
Kolejne FlyEye dla wojska
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
W Italii, za wolność waszą i naszą
Posłowie dyskutowali o WOT
SOR w Legionowie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Rekordziści z WAT
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Front przy biurku
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Sandhurst: końcowe odliczanie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojna w Ukrainie oczami medyków
NATO na północnym szlaku
Wytropić zagrożenie
Święto stołecznego garnizonu
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Na straży wschodniej flanki NATO
Gunner, nie runner
Szpej na miarę potrzeb
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, część druga
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna na detale
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pod skrzydłami Kormoranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO