moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szukają następców wysłużonego BWP-1

Inspektorat Uzbrojenia MON szuka pojazdów, które zastąpią bojowe wozy piechoty (BWP-1). Firmy zbrojeniowe mają czas do 15 stycznia 2014 roku, aby zgłosić się do dialogu technicznego. Wymiana poradzieckich maszyn, których w armii jest ponad tysiąc, to jeden z kluczowych elementów programu modernizacji polskich sił lądowych.


– Polską armię czeka nieunikniona wymiana starego, bazującego na technologii z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku, poradzieckiego uzbrojenia. Dotyczy to również Wojsk Lądowych i ich potencjału bojowego – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik Ministerstwa Obrony Narodowej.

Inspektorat Uzbrojenia MON chce kupić kilka wersji nowych wozów. Oprócz klasycznego bojowego wozu piechoty, czyli pojazdu przeznaczonego do transportu żołnierzy na pole walki (BWP-1 może przewieźć ich ośmiu), producent będzie musiał dostarczyć również wersje specjalistyczne: dowodzenia, rozpoznawczą, rozpoznania skażeń, ewakuacji medycznej oraz zabezpieczenia technicznego.

Jakie będzie uzbrojenie następców BWP-1 i czy podobnie jak one będą przystosowane do pływania? Na te pytania Inspektorat na razie nie udziela odpowiedzi. Resort obrony zdecydował, że wstępne założenia techniczne, jakie muszą spełniać nowe wozy, poznają jedynie producenci, którzy zgłoszą się do dialogu technicznego. Firmy mają na to czas do 15 stycznia. Rozmowy z producentami zaplanowano na wiosnę 2014 roku.

Choć w połowie ubiegłej dekady resort obrony rozważał modernizację około 500 BWP-1 (w ramach projektu „Puma”), jednak w 2009 roku zrezygnowano z tego pomysłu. MON zdecydował, że następcą wysłużonych BWP-1 będzie zupełnie nowa konstrukcja, zbudowana na bazie uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej. Na takim samym podwoziu będzie również zbudowany wóz wsparcia bezpośredniego, którego także (w ramach innego postępowania) poszukuje nasza armia.

Kiedy w połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku Związek Radziecki zaprezentował światu swoje najnowsze uzbrojenie – bojowe wozy piechoty - 1 , a właściwie z rosyjskiego BMP-1 (Боевая Машина Пехоты), były to jedne z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych pojazdów bojowych na świecie.

Uzbrojone nie tylko w armatę kalibru 73 mm, lecz także w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych oraz karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, BWP-1 mogły zabrać ośmiu żołnierzy desantu i bez specjalnego przygotowania pokonać z marszu wodną przeszkodę – rzekę lub jezioro.

Pierwsze BWP-1 trafiły do polskiego wojska w 1973, ostatnie – w 1988 roku. Łącznie Wojska Lądowe otrzymały ponad 1300 pojazdów tego typu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1386936120
~Gall Anonim - Jom Kippur sprawdź wynik w wiki ... . nie pomyl z 6 dniową .... .
DB-A6-73-01
~Gall Anonim
1386898200
"Lanie w Jom Kippur"?...to chyba miały wszystkie strony konfliktu...Nie musisz nic pisać, a i tak wiem że lepiej nie ujęłaby tego nawet propagandowa tuba amerykańskiej armii czyli "Stars and stripes"...obiektywizmu za grosz, wiedzy za złamany włos, ale bardzo dużo"wishful thinking" i rojenia paranoidalnego jankesofila.
64-DB-A9-C8
~scooby
1386864600
NSR musi poćwiczyć z liniowymi. Jedni drugich lepiej zrozumieją.
DB-A6-73-01
~scooby
1386863100
~Luke - kupmy polskie BWP zaraz po polskim mikroprocesorze ...
DB-A6-73-01
~mi;ro
1386859200
,,,,, Nareszcie,,,,,,,Kupic dobre wozy aby starczyly na nastepne 25 lat,
C4-03-BA-11
~Luke
1386858000
No to mam nadzeje ze to jakas Polska domowa firma wygra i bedzie dostarczala te wozy, (Anders jets takim Polskim Projektem) Polska musi sie nauczyc zaby troche dbac o produkt domowy a nie zagraniczny!!
89-B5-6E-3D
~scooby
1386850560
cyt:"Kiedy w połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku Związek Radziecki zaprezentował .... . ' to dlaczego takie lanie w Jom Kippur ?
DB-A6-73-01
~scooby
1386847800
Idzie ku lepszemu. trzeba załatwić jeszcze z 48 szt .tych zmodernizowanych B-61.
DB-A6-73-01
~scooby
1386846180
BWP - musi być trochę taki "biurem" dla Żołnierzy z drużyny. Od najistotniejszych .1. Sytuacyjne wsparcie. Stosowne środki rozpoznania i komunikacji aby nie pakować się tam gdzie nie trzeba za szybko. 2. Schronienie przed ostrzałem bezpośrednim wprost - min . do 30 mm oraz odłamkami amunicji parabolicznej. moździerz , horyzontalne. 3. Umożliwienie przeprowadzenia natarcia - od transportu mamy KTO. ( podjechać wypakować) . BWP musi zapewniać możliwości bojowe wewnątrz pojazdu a nie tylko po jego opuszczeniu. To do drużyny. II. Ochrona BWP. Pancerz min. odporny na 30 mm ze wszystkich stron ( mamy odłamki załatwione) , troophy, oraz systemy detekcji dźwiękowe ( szczególnie przydatne w mieście) integracja z Latającym Okiem . odporny na Miny. Uzbrojenie : szybkostrzelna armata ATK Mk 44 -w bezzałogowej wierzy na stosownej wysokości. niezależny WKM lub zamiast armaty 2 WKM i automatyczny granatnik. Duży zapas amunicji.
DB-A6-73-01
~scooby
1386844800
polecam "kotowate" i nie musi pływać .
DB-A6-73-01

Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowy bus do szczęścia
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Po co wojsku satelity?
Skytrucki dla Niemiec
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zwrot na Bałtyk
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Pociski rakietowe dla Husarzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W krainie Świętego Mikołaja
Nowe zasady dla kobiet w armii
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Noc Dnia Podchorążego
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Militarne Schengen
Nowe Kraby w Sulechowie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Razem na ratunek
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Więcej Herculesów dla Abramsów
wGotowości do reakcji
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Uczelnie łączą siły
Polscy marynarze na misjach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pancerniacy jadą na misję
Najdłuższa noc
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Polski „Wiking” dla Danii
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
AW149 made in Poland
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Dzień wart stu lat
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Komplet medali wojskowych na ringu
Niebo pod osłoną
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Wojsko ma swojego satelitę!
The Darker, the Better
Czwarta dostawa Abramsów
Plan na WAM
Wojsko przetestuje nowe technologie
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Mundurowi z benefitami
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojsko na Horyzoncie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO